Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V602019
#1467274
Hej!

Jag skulle behöva ha lite tips. Jag har nyligen införskaffat en Volvo V60 från 2019 (SPA-plattformen förstås) med standardljud. Jag tycker standardljudet är förvånansvärt bra jämfört med andra biltillverkare, men jag hade uppskattat ytterligare lite extra skön bas. Därför vänder jag mig hit för lite tips - man behöver väl knappast uppfinna hjulet två gånger.

Jag är inte mycket för att ha en stor baslåda i bakluckan och inte heller är jag intresserad av överdrivet mycket bas, utan vad jag söker efter är tips efter en aktiv baslåda som går att gömma någonstans, antingen under luckan i lastutrymmet eller under förar- eller passagerarstol. Något som tillför lite lagom skön extra bas.

Vad har ni för tips, någon som har erfarenheter av att montera in något liknande i sin bil? Hur har det blivit? Vad köpte du? Hur kopplade du? Vad och var monterade du?

Tacksam för tips och köpråd!

Varma hälsningar,
V602019
Användarvisningsbild
av Camel
#1467290
Jag har installerat orginal subwoofer i min S90 samt bytt till B&W högtalare. Jag ville ha en enkel lösning utan att behöva modifiera bilen samt som inte tar plats i bagageutrymmet. Principen är samma för V60.

Läs här om installationen av subwoofern
Läs här om installationen av byte till B&W högtalare
av V602019
#1467314
Tack för ditt svar, Camel! Riktigt bra tråd du länkade. Jag lär återkomma med frågor men det verkar riktigt schysst att montera original med separat förstärkare istället. Tusen tack!
av dannesk
#1467315
Jag har bytt ut alla mina dörrhögtalare i min XC60 my17 med HP-ljudsystemet, dämpat dörrarna samt installerat DSP, slusteg som driver dörrarna samt basarna och byggt och testat ett antal baslådor i bilen. Har även hjälpt andra med V70/XC60 att koppla in och trimmat in systemen. Förfarandet och kabelstammen ska vara samma på de gamla modellerna från 2009 samt de nyare.

Enklaste sättet att ansluta en baslåda behöver man koppla in en högnivåomvandlare så du kan få ut lågnivåsignal till slutsteget eller skaffa ett slutsteg som har högnivåingång. Signalen MÅSTE man ta ifrån båda framkanalerna och inte bakkanalerna som är delade är delade i basområdet samt kraftigt reducerad i nivå, endast ca30% av signalstyrkan fram, och har signalen för parksensorerna. Baksignalen är också väldigt oren vilket man ser när man kollar sinuskurvan med oscilloskop, har fått hjälpt ett antal som inte fått bra signal och detta är då orsaken.
Lättast är att ansluta PP-kablage i höger tröskel så slipper man koppla under passagerarstolen fram, sedan drar man högnivåmatningen bak till skuffen där jag tycker man ska montera slutsteg och ev. omvandlare dolt under golvet. Man måste även dra avsäkrad strömmatning ifrån batteriet bak till skuffen för batteriet sitter väl fram på din bil?
Jag kör hellre en passiv baslåda som man ansluter via snabbkontakt så man enkelt kan plocka ut och in den i bagaget. Kör man aktiv så måste man ändå har stömmatning till slusteget och då även in/ur-koppla dessa om man tar ut baslådan. De platta aktiva baslådorna tror jag inte man får plats med under stolarna då det är trångt samt finns luftkanaler där och då måste du dra stömmatningen även dit. Jag skulle hellre ha en liten kompakt baslåda som lätt kan tas ur eller bygga en anpassad under golvet i skuffen.

Skulle jag bytt bil idag skulle jag inte lägga några pengar på det stora ljudpaketet, det är hopplöst att få ut bra signal till eftermarknadssteg pga all tidskomp och diverse filter som de adderat så signalen se hemsk ut när man frekvensmäter den. Mitt eftermarknadsljudsystem låter låter betydligt bättre nu när det är intrimmat med RTA och tidskomp än både HK och B&W systemen för en betydligt lägre summa men med lite jobb som iaf jag tycker är kul :)

Här är lite bilder på kablaget samt första inkopplingen med mina gamla klass-A slutsteg, har bytt ut allt nu. Soundigital 400.2 EVO steget kan jag rekommendera, mkt kraft i litet format, är ungefär som en hand i storlek men lämnar bra med effekt till en baslåda :)
Bilagor
IMG_2076.jpeg
IMG_2076.jpeg (5.07 MiB) Visad 2998 gånger
IMG_2376 (1).JPG
IMG_2376 (1).JPG (3.18 MiB) Visad 2998 gånger
IMG_2366.JPG
IMG_2366.JPG (6.32 MiB) Visad 2998 gånger
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
#1467317
Snyggt! Jag har också funderat på DSP och separata slutsteg även för dörrarna i min S90. Gjorde det stor skillnad med DSP? Hur ställde du in den, med mikrofon och frekvensanalysator?
av dannesk
#1467322
Camel skrev:Snyggt! Jag har också funderat på DSP och separata slutsteg även för dörrarna i min S90. Gjorde det stor skillnad med DSP? Hur ställde du in den, med mikrofon och frekvensanalysator?
Ja det gjorde stor skillnad över kontrollen över tidskomp, delningsfilter osv. bästa är att köra aktiv delning på diskant/mellanregister i framdörrarna så man kan tidskompa dom separat samt justera nivåer och delning. Kör fortfarande passivt delning mellan diskant mellanregister, kör Gladens Zero 165 både som bak och framsystem. Bak kan man köra passiv delning och endast köra rear-fill och jag har en annan preset i DSPn så alla i bilen får bra ljudnivå och inte bara tidskompat till föraren :)
Jag har nu bytt till Helixslutsteg med inbyggd DSP så jag kan köra RTA och Tidskomp automatiskt i ACO-mjukvaran med min kalibrerade mätmikrofon och fintrimma det sista manuellt, kör även mjukvaran REW med micken för att justera det sista. Basarna matas med Xcelsus nya Defino4 slutsteg som ger bra med effekt. Gainen och signalen mäter jag av med oscilloskop så jag ser när originalstereon och stegen distar. Även frekvensgången på insignalen kan jag kompensera med DSPn och den är iaf bättre än bilarna med stora ljudpaketet men ändå inte speciellt bra i frekvensgång, se kurvan i första bilden.

Såhär ser det ut idag innan jag städat upp kabeldragningen, syns ju inte förövrigt om man inte tittar under golvet :)
Bilagor
IMG_2629 (1).JPG
IMG_2629 (1).JPG (2.87 MiB) Visad 2959 gånger
IMG_2638.JPG
IMG_2638.JPG (3.63 MiB) Visad 2966 gånger
av V602019
#1467430
Tack för ditt svar och dina tips dannesk, riktigt snygg installation! Det vattnas i munnen på mig med :angelo: Batteriet sitter bak på V60 vilket underlättar kabeldragningen rejält :-)

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]