Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrUB
#1466636
Hej, har en V60 T6 MY19 med B4204 T29 motor.
Vet att Polestar erbjuder en optimering av mjukvara för detta model men ingen performance avgassystem.

Tanken är att installera Polestar optimeringen och även en cat-back a-system. Det enda som jag hittar är en färdig system från Ferrita.
https://www.ferrita.com/sv/produkter/pe … 7-b4204t29

Skulle gärna byta erfarenhet med andra T6 ägarna när det kommer till följande:

- Är Polestar optimeringen värt dom nästan 10tkr, märker man en skillnad på T6?
- Någon som har installerat Ferrita avgassystem på en T6? Passar det ihop med Polestar optimeringen?
- Andra lösningar för en performance avgassystem som man kan köra dagligen med men i dynamic/polestar läge får man härligare/bassigare ton?


Tack på förhand wink
#1467117
Hej.
Har en T5 tyvärr men svaret från utvecklaren själv av Polestaroptimeringarna gäller säkert din oxå. :-)
Jag fick tag på han via kontakter på Volvo..
Frågade just om mappningen tagit höjd för öppnade luftvägar både in o ut. Mappningen är utvecklad tillsammans med öppnare luftfilter. Så inga problem på in-sidan. Gällande avgas så kan man köra med raka rör.. om man vill. Begränsningen sitter i downpipen. Byter du den så krävs annan mapp. Om inte, bara göra vad du vill bullermässigt.. Gällande bränsleblandning då ;-) ;-)

Själv har jag en natt av sjuklig spänning framför mig. 12,5 h tills min får ett Bastuck sportexhaust monterat 8-)
Dock utan spjäll..
Lycka till me allt!!
#1467146
Tack för information!
Lägg gärna in en ljudfil efter byte till Bastuck. Jag antar att du byter bara delen efter cat?
Själv funderar jag att börja med en Polestar optimering och sen a-system från cat. Hittade även att Heico har ett system för T6 som låter mycket trevligare om man jämför med Ferrita system iaf på webben men priset är också x2 :-)
Någon som har erfarenhet med S-luftfilter från Heico? Får man ett bättre insugsljud?

https://www.heicosportiv.de/produkte/v6 ... ilter-1589

Letade lite om Polestar erbjuder hårdvara för T6 men det verkar bara optimeringen som finns.
#1467151
Bastuck med spjäll kostar ca 23" om jag minns rätt.. Utan, som mitt 13500:-
Heico runt 30"? Vet inte om dom har något utan spjäll..
Bmc från Bilmodecenter är säkert billigare än Heico..

Japp, efter cat, o tyvärr... partikelfilter.. Fanns alternativ vid beställning; har/har inte p-filter..
Får se efter i imorn om främre röret behöver bytas i framtiden.. :-(
#1467326
Heicos system med ventilstyrning landar lite under 30k (med rabatt från tillverkaren) om man köper direkt från dom men frågan är om deras system är nästan 3ggr bättre som Ferritas system :-o
Heico hade tidigare en version utan ventilstyrning men den är ej tillgänglig längre.
Finns kanske här någon som har Heico a-system på sin T5/T6 och kommer från Stockholm?
#1472580
MrUB skrev:Det blev slutligen Heico a-system. Har jämfört flera system och man ser/hör en tydlig skillnad, också på prislappen. Mycket nöjd :-) och helt annan bil jämfört med oe system.
Får man verkligen göra en sån här post utan ljud? :-/

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]