Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tralle88
#1466416
Om man fjärrstartar bilen ska inte fläktarna gå i bilen då o värma upp bilen? Kör med gamla versionen av on call appen om de har nån betydelse.
av Lövet
#1466421
Om du kallstartar bilen och låter den gå på tomgång utvecklas nästan ingen värme till kupén, framförallt om det är en diesel. Krävs tillsatsvärmare för att det ska bli nåt.
av Tralle88
#1466432
Okej ja det är en diesel. Är rätt ny med diesel, i menyn i bilen står det parkeringsklimat o förkonditionering menas de att jag har tillsatsvärmare? Jag åker rätt så kort sträcka och då om jag fattat rätt ska man inte köra med parkeringsvärmaren för batteriet o tyckte de lät smart o starta bilen istället o få värme så, men de kanske inte fungerar så bra då
av UECSJ
#1466447
Jag laddar hellre batteriet några gånger under vintern än kallstartar motorn varje gång det är kallt. Dock startar ju värmaren samtidigt med bilen om du "valt" att värmaren skall hjälpa till med kupé klimatet.
av Tralle88
#1466463
Ja det är ju sant! Har en v60 2019, finns de nån slags spärr som gör att värmaren inte kör slut på batteriet? Får man nån varning?
Användarvisningsbild
av bem
#1466467
Bränslevärmaren startar inte om batterispänningen är för låg. Min förra bil, en V70 D3 MY14, använde jag dieselvärmaren väldigt mycket på vinterhalvåret. Funka mycket bra. Men man får ladda bilens startbatteri regelbundet så batteriet är fulladdat. Annars kommer som ett brev på posten att batterispänningen blivit för låg p.g.a för flitigt användande av bränslevärmaren. Jag använde en 7 amp CTEK laddare och en snabbkoppling på batteriet så det var enkelt koppla in laddaren. Det är så man får göra om man inte kör så länge att batteriet hinner laddas upp mellan bränslevärmarstarterna. Jag har en V90 T6 Recharge 2022:a numer med bränslevärmare (bensin) som jag kommer nog använda lika flitigt som den förra i V70. På en Recharge laddas 12 voltbatteriet när man laddar hybridbatteriet så rätt smidigt med laddning då (om man har tillgång till vanligt eluttag eller laddbox).
/Bo
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]