Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pergrein
#1466110
Verkar vara så och det är ju bara på CC/XC offroad finns. Manualen säger att det ska finnas mer körlägen så det kanske kommer i nästa uppdatering av Android. Laddhybriderna har mer körlägen men det är ju pga batteriet.

Mvh
Per
av Rullis
#1466268
Min XC60 T6 -22 har lägena Hybrid, Power, Pure, Off-road och AWD. Ingen knapp eller scrollhjul, utan de ligger i inställningarna i center-displayen bakom 2st "knapptryck". Det är väldigt otympligt att behöva gå in i inställningarna för att ändra körläge, i synnerhet när de återställs efter att man stängt av bilen.
Användarvisningsbild
av bem
#1466288
Rullis skrev: tis 28 sep 2021, 12:53 Min XC60 T6 -22 har lägena Hybrid, Power, Pure, Off-road och AWD. Ingen knapp eller scrollhjul, utan de ligger i inställningarna i center-displayen bakom 2st "knapptryck". Det är väldigt otympligt att behöva gå in i inställningarna för att ändra körläge, i synnerhet när de återställs efter att man stängt av bilen.
Jag tycker väl jag vant mig hyfsat bra att körlägena bara finns valbart i centerdisplayens Inställningar, Körning.
Jag har V90 T6 Recharge 2022:a.
Men det går tyvärr inte ändra körläge utan att uppmärksamheten för ett ögonblick måste tas från vägen till displayen. Det är en rejäl säkerhetsmiss av Volvo att man måste in i displayens inställning för att kunna byta körläge.
Jag kan inte komma på en enda anledning utom att Volvo sparat några korvören i produktionskostnad genom att ta bort fysiska rullhjulet som fanns förr. Och lika obegripligt är varför inte Volvo lagt en genväg direkt på hemskärmen för körlägesbyte, eller låtit oss kunna skapa några genvägar direkt på hemskärmen för då hade man ju själv kunnat lägga t.ex. Körning eller ännu hellre Körlägen där för snabbare åtkomst och därmed trafiksäkrare för både egen och medtrafikanternas del. Bara hoppas Volvo tar åt sig av kritiken att det är olämplig procedur som det är nu på 2022:or vid körlägesbyte.
/Bo
av Rullis
#1466327
Jag håller med om att det känns som en säkerhetsmiss. Man är rätt klumpig med klövarna när man ska in och fippla med körlägen (eller annat) på skärmen samtidigt som bilen rullar, och måste släppa fokus från vägen för att trycka rätt. Det är ju tyvärr en stor nackdel med skärmar. Idag blev det imma när körde i regn i stadstrafik, då känns det inte heller så säkert att fumla i displayen för att få maximal luft på rutan samtidigt som man kör i tät trafik. Nåväl, det finns fördelar också.

Det är väl kanske ingen jättegrej för mig eftersom jag sällan pillar på körlägena. Det har mest varit de senaste dagarna då motorn startat utan till synes anledning när jag stått vid rödljus, och jag fått gå in och välja Pure för att tvinga bort den. Antar att den tyckte jag behövde mer värme i kupén och att inte bränslevärmaren orkade med, eller något sådant.
Användarvisningsbild
av Pellix
#1466336
De verkar även ha tagit bort möjligheten till det individuella läget.
Även inställningen för att behålla eller ladda batteri är i menyn, och eftersom kopplingen mellan inställd gps-rutt och el-optimering inte verkar finnas längre så kör bilen helt slut på el dirket om man inte går in och väljer ”behåll” el. Trist försämring.
Gäller MY22 med android auto.
av TmVardon
#1466340
Varför kan man inte åtminstone välja valfritt körläge som standard eller spara körläge till sin förarprofil? Eller har jag missat något?

Irriterande att alltid behöva välja rätt läge varje gång man startar bilen!
Användarvisningsbild
av bem
#1466342
Pellix,
Individuellt körläge har jag hört talas om men det finns inget på min V90 T6 Recharge 2022 (som har Google Android Automotive infotainment).
Jag får en känsla av att Volvo förenklar alltmer i bilarna så man som förare skall kunna anpassa körningen själv allt mindre. I förlängningen ligger ju självkörande bilar och lurar, då skall vi ju bara åka med (hemska tanke…?) :-)
/Bo

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]