Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1466345
TmVardon skrev: tis 28 sep 2021, 22:28 Varför kan man inte åtminstone välja valfritt körläge som standard eller spara körläge till sin förarprofil? Eller har jag missat något?

Irriterande att alltid behöva välja rätt läge varje gång man startar bilen!
På laddhybrid är standardinställningen som alltid gäller ”Hybrid”.
Man kan verkligen undra varför bilen alltid måste återgå till standardinställningen om man stängt av bilen och sen startar den igen. Kanske för att Volvo tror vi inte skall se eller komma ihåg vad vi sist körde på för körläge och det kanske inte är lämpligt nästa gång vi skall köra.
Hybrid passar väl ofta men ändå…
/Bo
av Lövet
#1466348
Bilen måste enligt certifieringsreglerna starta i det körläge som används i körcykeln. Det är också därför start/stopp numera alltid aktiveras vid omstart på ice-bilarna.
av Rullis
#1466363
Pellix skrev: tis 28 sep 2021, 22:04 De verkar även ha tagit bort möjligheten till det individuella läget.
Även inställningen för att behålla eller ladda batteri är i menyn, och eftersom kopplingen mellan inställd gps-rutt och el-optimering inte verkar finnas längre så kör bilen helt slut på el dirket om man inte går in och väljer ”behåll” el. Trist försämring.
Gäller MY22 med android auto.
Det stämmer inte. Åtminstone inte på XC60. Min -22 planerar och optimerar batteriförbrukning när jag har en destination inställd i Google Maps. Det syns en liten ikon med en blixt och en kurvig väg bredvid batteriet när denna funktion är aktiv. Jag tror dock man måste ha körläget Hybrid aktiverat.
Användarvisningsbild
av bem
#1466383
Rullis skrev: ons 29 sep 2021, 07:16
Pellix skrev: tis 28 sep 2021, 22:04 De verkar även ha tagit bort möjligheten till det individuella läget.
Även inställningen för att behålla eller ladda batteri är i menyn, och eftersom kopplingen mellan inställd gps-rutt och el-optimering inte verkar finnas längre så kör bilen helt slut på el dirket om man inte går in och väljer ”behåll” el. Trist försämring.
Gäller MY22 med android auto.
Det stämmer inte. Åtminstone inte på XC60. Min -22 planerar och optimerar batteriförbrukning när jag har en destination inställd i Google Maps. Det syns en liten ikon med en blixt och en kurvig väg bredvid batteriet när denna funktion är aktiv. Jag tror dock man måste ha körläget Hybrid aktiverat.
Rullis,
Denna funktion som Volvo kallar "Smart energifördelning med hjälp av Google Maps" finns även på min V90 T6 Recharge 2022 med Google Android Automotive infotainment systemet. Funkar i körläge Hybrid, precis som du nämnde.
Står mer om det i länken nedan för V90 Recharge 2022 (finns motsvarande sida med samma innehåll för XC60 Recharge 2022):

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... oogle-maps

/Bo
Användarvisningsbild
av Pellix
#1466991
bem skrev: ons 29 sep 2021, 09:48
Rullis skrev: ons 29 sep 2021, 07:16
Pellix skrev: tis 28 sep 2021, 22:04 De verkar även ha tagit bort möjligheten till det individuella läget.
Även inställningen för att behålla eller ladda batteri är i menyn, och eftersom kopplingen mellan inställd gps-rutt och el-optimering inte verkar finnas längre så kör bilen helt slut på el dirket om man inte går in och väljer ”behåll” el. Trist försämring.
Gäller MY22 med android auto.
Det stämmer inte. Åtminstone inte på XC60. Min -22 planerar och optimerar batteriförbrukning när jag har en destination inställd i Google Maps. Det syns en liten ikon med en blixt och en kurvig väg bredvid batteriet när denna funktion är aktiv. Jag tror dock man måste ha körläget Hybrid aktiverat.
Rullis,
Denna funktion som Volvo kallar "Smart energifördelning med hjälp av Google Maps" finns även på min V90 T6 Recharge 2022 med Google Android Automotive infotainment systemet. Funkar i körläge Hybrid, precis som du nämnde.
Står mer om det i länken nedan för V90 Recharge 2022 (finns motsvarande sida med samma innehåll för XC60 Recharge 2022):

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... oogle-maps

/Bo
Då verkar det finnas hopp! Synd bara att min bil inte fattat detta. Hybridläge och destination, dock ingen energifördelningsfunktion och inga andra ikoner än vanligt. Kanske behöver någon typ av uppdatering, men något OTA finns inte… :-/
Användarvisningsbild
av bem
#1466997
Pellix,
Har du en 2022:a XC60? Om ja så skall den ha möjlighet till uppdatering over the air (OTA). Och den skall ha ”Smart energifördelning med hjälp av Google Maps”.
/Bo
av Laddstation
#1467022
Charge och hold måste vara urkopplat och hybrid som ni sa skall vara valt körläge, då skall optimering funka. I alla fall så det står i manualen och fungerar på en v60 recharge my 22
Användarvisningsbild
av Pellix
#1467027
bem skrev: lör 02 okt 2021, 23:58 Pellix,
Har du en 2022:a XC60? Om ja så skall den ha möjlighet till uppdatering over the air (OTA). Och den skall ha ”Smart energifördelning med hjälp av Google Maps”.
/Bo
Ja, en MY22. Fanns ingen uppdatering sist jag kollade men får göra det idag igen.
Användarvisningsbild
av Pellix
#1467045
Testade återigen idag med alla inställningar rätt men får inte ordning på det. Kan det vara för att jag drar husvagn?
Nån som vet säkert att det fungerar även med släpkärra inkopplad?
Användarvisningsbild
av Pellix
#1467382
Laddstation skrev: sön 03 okt 2021, 08:37 Charge och hold måste vara urkopplat och hybrid som ni sa skall vara valt körläge, då skall optimering funka. I alla fall så det står i manualen och fungerar på en v60 recharge my 22
Men V60 Recharge MY22 har väl inte Android Auto utan sensus…?
Jag hade aldrig problem med detta i min gamla XC60 med sensus men nu i nya bilen med Android får jag inte det att funka.
Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]