Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crnl
#1462888
Hej!

Jag har nyligen (April 2021) köpt en XC60 T6 Recharge. Jag tänkte kika lite på vinterdäck och fälgar. Jag har några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:

- Är det värt att byta fälgar i samband med vinterdäck? Eller lika bra att jag bara köper vinterdäck och ber min verkstan montera dem på nuvarande fälgar?

- Om jag ska köpa nya fälgar, har ni någon bra tips på vart jag kan köpa dem ifrån? Gärna original.

- Går det att montera större fälgar på min bil? Bilen monterar just nu standard 18" fälgar men tänkte att det kan vara kul att köpa dem lite större om jag ska ändå köpa nya.

- Har ni någon bra tips på vinterdäck? Jag vill gärna köpa vanliga vinterdäck, dvs inte dubbdäck.

- Jag kommer troligtvis också att boka Volvo cars däckhotell. Antar att det spelar ingen roll om jag vill förvara bara däcken. Eller finns någon skillnad om jag byter och behöver förvara mina sommar fälgar?

Tack för er hjälp! Ursäkta min Svenska :-)
#1462895
Vad menar du med nuvarande fälgar? De du har på sommardäcken?


Det är värt att kolla på Blocket samt Marketplace med, därifrån har jag köpt både nuvarande sommardäck och fälg samt vinterdäck och fälg
av Crnl
#1462897
Micce1980 skrev:Vad menar du med nuvarande fälgar? De du har på sommardäcken?


Det är värt att kolla på Blocket samt Marketplace med, därifrån har jag köpt både nuvarande sommardäck och fälg samt vinterdäck och fälg
Precis. Jag har 18" fälgar nu på min bil och tänkte bara byta däck från sommar till vinterdäck (om det går). Jag är osäker på om man kan göra det eller om man måste köpa också nya fälgar. I fall man ska göra det då tänkte jag passa på och fråga om det går att köpa dem lite större (19") eller om bilen "klarar" endast 18" då det är så som jag köpte det.
#1462956
Allt större än 18" kan du ha.

Det är inte värt å hålla på å kränga av däck från fälg 2ggr om året. Det blir dyrare efter något år än å köpa separat vinterfälg.

En ok fälg får du för 1500kr/st + det däcket du väljer.
av Crnl
#1462971
poseidon skrev: tor 09 sep 2021, 20:33 Allt större än 18" kan du ha.

Det är inte värt å hålla på å kränga av däck från fälg 2ggr om året. Det blir dyrare efter något år än å köpa separat vinterfälg.

En ok fälg får du för 1500kr/st + det däcket du väljer.
Tack för svaret!

Jag var säker på att om man köper större fälg (21” till exempel) går det inte att montera dem på en bil som beställdes med mindre fälgar. Också från online bilder när man bygger sin Volvo ser jag att den största varianten ändrar lite utseende på stänkskärmar. :-o

Iaf, har ni någn tips på vart jag kan kika på fina fälgar och däckar? Är det värt att köpa dem direkt från Volvo Cars (upplands motor), då jag ska också förvara sommardäcken i deras däckhotell?

Kan tänka mig att det blir smidigare om de levereras där jag ska montera dem.
#1462982
Crnl skrev: tor 09 sep 2021, 21:33
Iaf, har ni någn tips på vart jag kan kika på fina fälgar och däckar? Är det värt att köpa dem direkt från Volvo Cars (upplands motor), då jag ska också förvara sommardäcken i deras däckhotell?

Kan tänka mig att det blir smidigare om de levereras där jag ska montera dem.
Här kan du se original-fälgar med däck för XC60; https://www.bilia.se/dack/vinterhjul/ dessa är "ungefärliga priser /komplett hjul.". Självklart om du hittar andra original-fälgar från andra modeller ur volvobilarna passar fälgarna på en XC60 men däckens dimension kan skiljas(så du vet om det).. Om jag skulle köpa 19-20" hade jag först kollat blocket ifall dom finns som beg(det blir definitivt billigare men beror på vart). Tror inte heller du får "rabatt" för kompletta hjul ; för att du tänkt förvara på deras däckhotell.
av stegev
#1463113
Jag kör en XC60 T8 R-design och har 21" vinter och 22" sommar. Original. Tycker 21" vinter rullar på riktigt bra men då är jag ingen expert.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...