Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1461401
Är det så att framrutan är lite klen på nya V60 CC? Jag plockade ut bilen i mars och fick ett stenskott för ett par veckor sedan. Rutan sprack över halva?! Kan ju tycka att den borde klara det bättre, det var ju ingen tegelsten liksom. Någon mer som fått stenskott och halva rutan får en spricka?
Användarvisningsbild
av bem
#1461423
Tror rutorna klarar stenskott sämre än förr. På min V70 1997:a bytte jag aldrig frontruta under de 13000 mil jag hade den. På min V70 2001 bytte jag frontruta bara några gånger under de 40000 mil jag körde med den. Min V70 MY14 har jag nog bytt frontruta på 4 gånger vid det här laget (bytte senast för 2 mån. sen, halva rutan sprack vertikalt) under de 15000 mil den körts. Har en V90 T6 Recharge Inscription 2022 nu sen en vecka. Skall bli intressant se hur hållbar frontruta det är på den. Har HUD (Head Up Display) i frontrutan, förmodligen dyr frontruta men självrisken är ”bara” 1600 kr ändå via Volvia försäkring som jag har.
Vi försäkringstagare via höjda premier som i slutänden som får betala om frontrutorna spricker lättare numer än förr vid stenskott. Sen är ju vägarna i mycket sämre skick idag med bl.a. mer lösa stenar som ligger på asfalterade vägbanor, kan vara det också.
/Bo
Användarvisningsbild
av Robbi
#1461468
bem skrev:Tror rutorna klarar stenskott sämre än förr. På min V70 1997:a bytte jag aldrig frontruta under de 13000 mil jag hade den. På min V70 2001 bytte jag frontruta bara några gånger under de 40000 mil jag körde med den. Min V70 MY14 har jag nog bytt frontruta på 4 gånger vid det här laget (bytte senast för 2 mån. sen, halva rutan sprack vertikalt) under de 15000 mil den körts. Har en V90 T6 Recharge Inscription 2022 nu sen en vecka. Skall bli intressant se hur hållbar frontruta det är på den. Har HUD (Head Up Display) i frontrutan, förmodligen dyr frontruta men självrisken är ”bara” 1600 kr ändå via Volvia försäkring som jag har.
Vi försäkringstagare via höjda premier som i slutänden som får betala om frontrutorna spricker lättare numer än förr vid stenskott. Sen är ju vägarna i mycket sämre skick idag med bl.a. mer lösa stenar som ligger på asfalterade vägbanor, kan vara det också.
/Bo
Märkligt. Min förra V90 CC MY17 körde jag i 8000 mil utan en skråma.
av Fattiglapp
#1461471
Det finns andra faktorer än rutans kvalitet i detta. Dels hur man kör, körstil kan ha ändrat sig. Men ännu viktigare är att det var lag på stänkskydd förr.
Också vilka vägar man kör på. Dagens lappmingsmetod med att fylla hålor med lösgrus är säkert effektivt. Det är definitivt en lysande affär för Carglass et al…
Användarvisningsbild
av bem
#1461484
Robbi skrev: mån 30 aug 2021, 14:35
Märkligt. Min förra V90 CC MY17 körde jag i 8000 mil utan en skråma.
Gissar du har lite bättre vägar än vi har här i Värmland, i krokarna där jag bor. Mest arbetspendling med mina bilar det gäller, 12 mil per dag på asfaltväg som är i sisådär skick. Jag har alltid stänklappar på mina bilar, även på min senaste V90 2022:a men det är det väl mest mina medbilister som har glädje av det, det är rätt sällsynt med bilar som har stänklappar numera, de finns men inte många inte (som jag lägger märke till).
/Bo
av III
#1461488
Jag har haft samma funderingar och för några år sen la jag lite tid på frågan. Hittade inga belägg för att rutorna skulle vara mera känsliga numera. Men som skrivits. Högre tempo, kortare avstånd, mera trafik och mera lappade vägar, inga stänkskydd, större rutor är nog mera orsak än sämre rutor.
av Malmstroem
#1461503
Jag tror att sanden som används för halkbekämpning också förändrats. Det är mer krossten nu om jag förstått det rätt.

Det bidrar också.
av perhall
#1461508
Många säger att vägarna är i mycket sämre skick. Vet inte om jag håller med. Ungefär som plogning, ingen berömmer den... hur som helst så är ju vindrutan en den av bilens bärande konstruktion vilket den inte var på samma sätt på 240:ns tid. Mer trafik bidrar också...
av Primus
#1461603
Kan inte garantera att det här är sant, men det jag fick höra var att då framrutan är en del av bilens bärande konstruktion, som @perhall skriver uppstår oftare spänningar i glaset vilket gör att ett stenskott sticker iväg och bildar en spricka.
av III
#1461605
Primus skrev: tis 31 aug 2021, 08:52 Kan inte garantera att det här är sant, men det jag fick höra var att då framrutan är en del av bilens bärande konstruktion, som @perhall skriver uppstår oftare spänningar i glaset vilket gör att ett stenskott sticker iväg och bildar en spricka.
Jag tror också det kan påverka.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]