Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1461606
Primus skrev: tis 31 aug 2021, 08:52 Kan inte garantera att det här är sant, men det jag fick höra var att då framrutan är en del av bilens bärande konstruktion, som @perhall skriver uppstår oftare spänningar i glaset vilket gör att ett stenskott sticker iväg och bildar en spricka.
Det tror jag på. På min V70 MY14 har alla stenskott börjat som just det, ett stenskott, sen har en spricka börjat vandra över rutan från stenskottet, längre ju längre jag kört med bilen.
/Bo
av Osram
#1461958
Vet inte om detta påverkar stenskott, men glaset i rutorna har blivit mycket mjukare. Jag har redan fått riktiga repor av torkarbladen efter 2000 mil. Lösningen jag fick av en volvoverkstad är att spola av framrutan med en vattenslang om den har stått några dagar och är "dammig". Min gamla S60 tillverkades 2003 och hade inga repor i glaset när jag sålde den förra året.
av Javerhammar
#1465296
Jag tror det handlar mest om tur/otur och toleranser vid tillverkning/montering.
Vår XC70-14 rullar med originalrutan utan sprickor eller repor.
Min V60CC -21 har inte en tillstymmelse till varken stenskott, sprickor eller repor @3500mil.
Pratade dock med en bekant på Saint Cobain (leverar glas till de flesta bilar), han sa att de flesta rutor tillverkas i två olika kvalitéer och att bilverkstäderna kan välja vilken de tar in (pratade vindrutor).
Jag vet inte om det ligger någon sanning i det men jag tycker att det låter rimligt..
Användarvisningsbild
av bem
#1465319
Så framrutorna har blivit tunnare (ca. 10%) enligt artikeln.
Att det sandas mer på vägarna har jag inte märkt så mycket av i mina trakter, men fler och fler kör säkerligen på odubbade vinterdäck och därav lite mer behov av sandning. Tycker väl inte sand borde ge stenskott men det är väl lite småsten i gissningsvis som kan sticka iväg mot frontrutan om man har otur.
Det är ju mycket mer tung trafik på vägarna numera också, det kanske är större risk för ett hårt stenskott, om det kommer ett, om det är ett tungt fordon?
Men det är ett faktum att förr byttes i stort sett inga frontrutor på mina bilar, det är väl under 2000-talet det ökat för min del, flest rutbyten blev det det på min V70 MY14 och den tid jag körde med den (t.o.m. aug. 2021).
/Bo
Användarvisningsbild
av stoffe9301
#1465367
Primus skrev:Kan inte garantera att det här är sant, men det jag fick höra var att då framrutan är en del av bilens bärande konstruktion, som @perhall skriver uppstår oftare spänningar i glaset vilket gör att ett stenskott sticker iväg och bildar en spricka.
Då framrutan bara är limmad på plats har jag lite svårt att se det som en "bärande" konstruktion...
av perhall
#1465441
Två kvaliteter stämmer, på alla branschmässor finns minst en lågprisleverantör som säljer billigare vindrutor.
av Primus
#1465516
stoffe9301 skrev: tor 23 sep 2021, 15:22
Primus skrev:Kan inte garantera att det här är sant, men det jag fick höra var att då framrutan är en del av bilens bärande konstruktion, som @perhall skriver uppstår oftare spänningar i glaset vilket gör att ett stenskott sticker iväg och bildar en spricka.
Då framrutan bara är limmad på plats har jag lite svårt att se det som en "bärande" konstruktion...
Nu ska vi inte killgissa här.. ;-) Framrutan är en del av den bärande konstruktionen.
Användarvisningsbild
av 800serien
#1465842
Rutorna är sämre på alla bilar idag oavsett märke. En polare med en modern tysk bil fick byta två rutor på drygt två veckor.

80 och 90-tals Volvo rullar över 50 tusen mil och mer därtill utan att spricka med originalrutor som är över 20 och 30 år gamla. Har själv fått flertalet stenskott på min gamla 850 brukis så det smäller som pistolskott i rutan. Stenskott och blästrad som f*n men inte en enda spricka.

Lite märkligt att rutorna på moderna bilar får spricka så lätt när övriga säkerheten är bra.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]