Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1461097
perhall skrev: lör 28 aug 2021, 01:25 Så kan man se det, annars kan man göra som Tesla, som inte har något servicekrav. Alla vanliga bilmärken har service på elbilar. Men framtiden kanske inte är att tänka att Volvohandlarna ska överleva? Volvo har ju sagt - Håkan S - att de ska sälja själva...
Ja man får nog säga Volvoverkstäder (inte Volvoåterförsäljare) i framtiden när Volvo Cars själva säljer alla sina elbilar bara Online. Får lite rysningar av det scenariot. Vet ju viken process det blev vid min senaste beställnings- och leveransprocess nyligen med min V90 T6 Recharge Inscription 2022:a som levererades till mig av min Volvoåterförsäljare för en vecka sen. Den mest långdragna och komplicerade process jag varit med om av alla nya Volvobilar jag haft. Visst, Corona och chipbrist som försvårat för Volvo men lek med tanken det varit i framtiden med bara Onlineförsäljningsköret, näe det tror jag inte funkat nåt bra i sånt scenario eller liknande.
/Bo
av Lövet
#1461159
bem skrev: Får lite rysningar av det scenariot. Vet ju viken process det blev vid min senaste beställnings- och leveransprocess nyligen med min V90 T6 Recharge Inscription 2022:a som levererades till mig av min Volvoåterförsäljare för en vecka sen.
Förvisso, men ÅF har varken påverkat eller förbättrat den situationen. De kan inte göra någonting åt själva leveransen. Bilen kommer när den kommer. Du skulle ju lika gärna kunna få ett mejl från Volvo "nu har bilen kommit till moment X" och sen bokar du hemleverans av bilen med transport. Det är ju en förbättring av den processen som behövs, inte en separat ägd återförsäljare som köper bilen av tillverkaren och sen säljer den till dig. Det är just därför som ÅF kommer ha det oerhört svårt framöver. Deras förädling är helt enkelt för liten i förhållande till vad de kostar. När de inte kan sälja olja för 250kr/lit som de köpt in för 28kr så blir deras kostnader tunga. Jag tror vi kommer få se väldigt stora förändringar i hur bilar säljs framöver.
Användarvisningsbild
av bem
#1461165
Lövet skrev: lör 28 aug 2021, 13:57
bem skrev: Får lite rysningar av det scenariot. Vet ju viken process det blev vid min senaste beställnings- och leveransprocess nyligen med min V90 T6 Recharge Inscription 2022:a som levererades till mig av min Volvoåterförsäljare för en vecka sen.
Förvisso, men ÅF har varken påverkat eller förbättrat den situationen. De kan inte göra någonting åt själva leveransen. Bilen kommer när den kommer. Du skulle ju lika gärna kunna få ett mejl från Volvo "nu har bilen kommit till moment X" och sen bokar du hemleverans av bilen med transport. Det är ju en förbättring av den processen som behövs, inte en separat ägd återförsäljare som köper bilen av tillverkaren och sen säljer den till dig. Det är just därför som ÅF kommer ha det oerhört svårt framöver. Deras förädling är helt enkelt för liten i förhållande till vad de kostar. När de inte kan sälja olja för 250kr/lit som de köpt in för 28kr så blir deras kostnader tunga. Jag tror vi kommer få se väldigt stora förändringar i hur bilar säljs framöver.
1. Jag vill nog prata fysisk öga mot öga med en motpart (säljare).
2. Jag vill nog ha stöd av säljare vid beställning, de borde veta mer än mig som köpare/beställare om olika funktioner, paket, tillval osv, återigen fysiskt öga mot öga och jag kan även se på saker i en tilltänkt bil i bilhallen, t ex om standarsätena är (tillräckligt) bekväma eller om jag behöver beställa annan stol.
3. Jag vill förstås provköra olika demo bilar.
4. Jag vill ha genomgång av bilen vid överlämnandet till mig, inte bilen levererad hem på garageuppfarten.
5. Jag kan ha en befintlig bil jag vill lämna i inbyte, kanske inte vill sälja den privat med allt arbete det är.
6. Jag vill att säljaren skall ha kontrollerat att bilen innan den överlämnas till mig har den beställda utrustningen enligt min av mig och säljaren underskrivna beställning.
7. Jag vill att Volvoåterförsäljaren monterar de ev. tillbehör som beställts till bilen som fabriken inte monterar som stänklappar, lastgaller osv).

Har lite svårt föreställa mig mina lite mossiga önskemål skall kunna tillgodoses via Onlineförsäljning av bilar och hemleverans av bilen. Men jag är öppen för väl underbyggda motargument och kan ändra mig.
Man skall nog inte tro att allt det nya är bra och att allt det gamla är dåligt.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#1461185
bem skrev:Har lite svårt föreställa mig mina lite mossiga önskemål skall kunna tillgodoses via Onlineförsäljning av bilar och hemleverans av bilen. Men jag är öppen för väl underbyggda motargument och kan ändra mig.
Det finns lite saker man behöver göra i alla bilaffärer
- Man behöver bygga ihop en konfiguration
- Konfigurationen behöver beställas i fabriken
- Inbyte behöver hanteras
- Leverans
- Reklamationshantering

Nästan ingenting är dock knutet till just vad en ÅF är - en mellanhand som köper bilen av fabriken och sedan säljer den till dig. Allt du skriver är tjänster som behöver utföras, men det är inte knutet till affärsförhållandet mellan ÅF och fabriken. Detta kommer ändras, Volvo håller på, Mercedes har redan gjort det.

När det gäller själva punkterna så är det väl mycket en fråga om tycke och preferens. Så länge som det finns kunder som vill träffas kommer man förstås se till att det går. Dum vore man väl annars. Men det är en rätt stor grupp som inte är intresserad av själva grejen "köpa bil" och tycker det är pest och pina. De vill ha färdiga priser och bara "problemet överstökat". Redan nu görs det fler affärer utanför ÅF (via tele+internet) än fysiskt på plats i själva bilhallen. Sen kan dessa förstås ha varit inne och kikat först men själva affärerna görs oftare på distans idag än i själva hallen. Man skickar och scannar avtal eller signerar via Mobilt Bank-ID beroende på ÅF.
Användarvisningsbild
av bem
#1461211
Vet Ni vad min Volvoåterförsäljare har för slogan?
Helmia
Bygger på förtroende.

De hade t.ex. sådana dekaler på de demobilar jag provkörde i våras innan jag beställde min V90 T6 Recharge.
Förtroende byggs nog mycket mellan människor som träffas fysikt, tror jag.
Nån du bara mailat/chattat/pratat i telefon blir inte samma sak. Kanske lite därför jag personligen är lite skeptisk till "online" köp av bilar. Jag fattar många främst yngre bara skall ha en bil att köra med och bryr sig kanske mindre om varken hur bilen ser ut och vad den har för utrustning. Jag antar biltillverkarna frågat folk hur de önskar att det skall gå till när man skall skaffa ny bil. Jag pratar om privatpersoner nu, att företag köper in standardiserade vita/svarta bilar passar lite bättre för online bilaffärer inbillar jag mig. Det finns mycket som kan gå snett när man skall skaffa ny bil, men det är klart ger man kunderna få valmöjligheter och verkligen beskriver vad som ingår och vad olika funktioner innebär kanske det kan funka. Vi får helt enkelt se hur det blir, än är väl de flesta biltillverkarna bara nere i startblocken och vem som vinner (kundernas gunst) står nog lite skrivet i stjärnorna än så länge.
Hela bilbranschen står ju inför en gigantisk omställning så kanske lika bra de vänder upp och ner på hela försäljningsprocessen och börjar med ett blankt blad och bygger nåt nytt som förhoppningsvis majoriteten önskar idag och framöver, både företag och privatpersoner.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#1461217
bem skrev:Hela bilbranschen står ju inför en gigantisk omställning så kanske lika bra de vänder upp och ner på hela försäljningsprocessen och börjar med ett blankt blad och bygger nåt nytt som förhoppningsvis majoriteten önskar idag och framöver, både företag och privatpersoner.
/Bo
Det som driver på utvecklingen nu är att det helt enkelt är lägre marginaler på elbilarna. Man pressar kostnader så mycket man bara kan och något som verkligen sticker ut är två saker - kapitalbindning (lagerhållning av delar och färdiga bilar) och försäljningsomkostnader. Ni skulle baxna om ni visste hur mycket av bilens totala pris som kommer av detta. Då kan det vara värt att handla av en chattrobot istället för en handlare ;)
av Shagrath
#1461244
Fixter skrev: fre 27 aug 2021, 15:51 fick pris på 500/månad idag på service avtal för en -19 V60CC, max 2000mil per år.

Skulle spara 15:- + ökningar pga årlig höjning om jag tecknade det avtalet, första året skulle bli 1100:- dyrare för en bas service.
Jag sa det till säljarn jag prata med, och hans enda argument var att dom höjer för varje år, och då ligger min kostnad kvar. sista året skulle dom byta luftfilter för 1000:- , jag frågade han seriöst om han skämta.
Oj!
Jag har serviceavtal på Bilia på samma kärra och mil, tecknade i våras, 328/mån.
av perhall
#1461257
Men tänk då service av en elbil med Care by Volvo (service ingår) där Volvo får betala till handlaren, kanske med 15% rabatt, och det handlar om saker som egentligen inte behöver göras... och servicen är dyr, lite som med oljan 28 kr blir 250...
av specos
#1461307
Om man spinner vidare på bromsvätskebyte hos en Volvo-verkstad. Jag har det inbokat (6 år sedan sist...) för 1 195 kr. Jag har förutsatt de byter hela systemet och luftar men det kanske man inte ska förutsätta? Nån som vet hur instruktionen ser ut?
av III
#1461316
Kan inte tänka mig att man inte byter i hela systemet. Speciellt inte för den summan

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]