Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1460940
KalleJ skrev: tor 26 aug 2021, 20:31 .. Bör räcka att byta de som finns i reservoaren...
Hmm, förr eller senare kommer den smutsiga vätskan som står i rör och bromsok att blanda sig med den nya..
Jag röstar nog på att man ska ta en snabb luftningssväng genom alla bromsok. Tar inte många minuter förutsatt att att man har en "luftman" och att nipplarna inte är fastrostade..
av III
#1460942
Det är inte vätskan i behållaren som är kritisk. Det är vätskan ute vid oken. Det är där fukten samlas när vätskan är mättad och kan skapa rost men speciellt så sänks kokpunkten och risken för bromsfading ökar. Så byta i hela systemet är viktigt. Oberoende av beläggbyte. Sen kan man diskutera hur ofta. En del säger vartannat år. Det går mäta fukthalten i vätskan och byta när det behövs. Håller i regel mer än två år. Den är ljus när den är ny och mörknar i takt med att den samlar på sig fukt. Ser den ut som blaskigt rödvin är det hög tid sedan länge.
av KalleJ
#1460946
@III,
Nja fast normalt mäter man fukthalten i reservoaren. Inte ute vid oken. Fukten borde ju komma ifrån luften vid reservoaren, resten av systemet är tätt.

Byter du vätskan i reservoaren borde den ny vätskan dra åt sig fukt från resten av systemet.
Det har diskuterats innan på forumet. Gör som ni vill, jag tänker inte betala Volvos priser för att byta vätska i mitt bromssystem oavsett ;-). Men byter vätska varje gång de är bromsjobb.
av Erik Å
#1460951
KalleJ skrev: fre 27 aug 2021, 00:15 ..resten av systemet är tätt. ..
I bromsoken sitter en kolv som glider mot en o-ring. "Tätt" är förstås ett relativt begrepp men detta är definitivt inte i närheten av hermetiskt.. :-D
Vätskan ute i oken brukar för övrigt bli mörk i färgen långt innan den börjar se dålig ut i behållaren. Lär man sig att göra bytet själv så slipper man betala Volvos ockerpriser :P
av KalleJ
#1460953
Vaf*n nu får jag investera i en bromsvätskemätare bara för detta. Men det låter nog riktigt. Färgen borde ju ha att göra med järnet i oket och värmen dok. Inte nödvändigtvis fukt.
av III
#1460978
KalleJ skrev: fre 27 aug 2021, 00:15 @III,
Nja fast normalt mäter man fukthalten i reservoaren. Inte ute vid oken. Fukten borde ju komma ifrån luften vid reservoaren, resten av systemet är tätt.

Så är det. Problemet är när vätskan mättas. Då blir det droppar av vatten. Dessa lägger sig längs ner. Där vill du inte ha vatten. Typ bromsok. Men kan även ställa till problem i ex ABS-systemet. Så ska man byta, byt all vätska.
Därmed inte sagt att man ska betala Volvos hutlösa priser för det. Och inte vartannat år heller. Men kanske var femte eller så, beroende på var och hur bilen används. Och för normalbilisten är det onödigt att köpa mätare. Börjar den bli mörkare i behållaren så är det hög tid. Jag byter inte vätskan heller slaviskt men kollar ibland färgen, mäter når jag får möjlighet. Byter jag tar jag en kompis till hjälp.
av Fixter
#1461049
fick pris på 500/månad idag på service avtal för en -19 V60CC, max 2000mil per år.

Skulle spara 15:- + ökningar pga årlig höjning om jag tecknade det avtalet, första året skulle bli 1100:- dyrare för en bas service.
Jag sa det till säljarn jag prata med, och hans enda argument var att dom höjer för varje år, och då ligger min kostnad kvar. sista året skulle dom byta luftfilter för 1000:- , jag frågade han seriöst om han skämta.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1461059
Gäller ju att få upp priserna nu, och elbilar lär väl kräva byte av bromsvätska varje år, när det inte finns någon motorolja att byta
Användarvisningsbild
av bem
#1461075
frasse4 skrev: fre 27 aug 2021, 17:10 Gäller ju att få upp priserna nu, och elbilar lär väl kräva byte av bromsvätska varje år, när det inte finns någon motorolja att byta Bild
Såklart service på elbilar kommer kosta en hel del, hur skulle Volvohandlarna annars överleva? Det är ju när en kund väl köpt en bil och skall börja serva bilen kulorna börjar rulla in via verkstan. Skall bli intressant se servicepunkterna på Volvobilar när de får mer helelektriska bilar fram till 2030 då alla bilar Volvo tillverkar skall vara rena elbilar. Det är inte långt kvar, har ni tänkt på det?
/Bo
av perhall
#1461096
bem skrev:
frasse4 skrev: fre 27 aug 2021, 17:10 Gäller ju att få upp priserna nu, och elbilar lär väl kräva byte av bromsvätska varje år, när det inte finns någon motorolja att byta
Såklart service på elbilar kommer kosta en hel del, hur skulle Volvohandlarna annars överleva? Det är ju när en kund väl köpt en bil och skall börja serva bilen kulorna börjar rulla in via verkstan. Skall bli intressant se servicepunkterna på Volvobilar när de får mer helelektriska bilar fram till 2030 då alla bilar Volvo tillverkar skall vara rena elbilar. Det är inte långt kvar, har ni tänkt på det?
/Bo
Så kan man se det, annars kan man göra som Tesla, som inte har något servicekrav. Alla vanliga bilmärken har service på elbilar. Men framtiden kanske inte är att tänka att Volvohandlarna ska överleva? Volvo har ju sagt - Håkan S - att de ska sälja själva...

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]