Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bamse78
#1460821
Lämnade in min V60 D4-19 på Bilia för service, gått ca 6400 mil.
9500kr ska de ha pga att luftfilter, bränslefilter och bromsvätska tillkommer. Filter kostar dem några tior och är lätta att byta. Helt galet!!!
Dessutom så har knappen för att bla besvara samtal på höger ratteker slutat fungera. Det kostar 1800kr trots 40% goodwill.
Försöker Volvo slå rekord?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1460827
Bilia är dyra, speciellt i storstadsregionerna.
Sen får man tänka på att ex. bromsvätskan är tillval och inget som ingår i ordinare service.
Arbetskostnaden är väl runt 50% av priset...?
av Fattiglapp
#1460828
6000-milaservice på min Mondeo kostade precis under 15000 kr, bara standardåtgärder inget extra, så Volvo behöver skärpa sig om de vill ligga i topp.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1460831
Fattiglapp skrev:6000-milaservice på min Mondeo kostade precis under 15000 kr, bara standardåtgärder inget extra, så Volvo behöver skärpa sig om de vill ligga i topp.
Fattigman blir man för service på 15 loppor :-)
av jaronsso
#1460835
Bamse78 skrev: tor 26 aug 2021, 09:05 Lämnade in min V60 D4-19 på Bilia för service, gått ca 6400 mil.
9500kr ska de ha pga att luftfilter, bränslefilter och bromsvätska tillkommer. Filter kostar dem några tior och är lätta att byta. Helt galet!!!
Dessutom så har knappen för att bla besvara samtal på höger ratteker slutat fungera. Det kostar 1800kr trots 40% goodwill.
Försöker Volvo slå rekord?
Jag gjorde under sommaren precis samma service på min V60 D3, 5500 mil. Också 2019 (MY20). Dock ingen bromsvätska som byttes!
Jobbet betalar förvisso, men den kostade ca 8500:- ink moms vill jag minnas. Lokal Volvohandlare strax utanför Gbg.
Så Bilia ligger rätt OK på det med den summan ändå, med tanke på bromsvätskan du lagt till.

Mycket pengar, verkligen, men jag är inte förvånad.
Vill minnas service nr1 när jag gjorde den vid ca 3000 mil kostade typ runt 5000:-
Så din nästa service kanske blir billigare om det är en mellanvariant.

Vad det gäller knappen är det nog bara att gilla läget. Förmodar Kia, Renault eller vem som helst tagit lika mycket betalt. "Nya" bilar kostar att reparera och underhålla.
Knappen i sig är säkert billig, men bakom den där summan ligger det väl lite jobb? Har du fått en spec på vad som ska utföras? Knappen kanske är fullt OK men att det är någon elektroniskt som behöver bytas/uppdateras/ordnas?
Kan du inte ta det på nybilsgarantin eller har den precis gått ut?
av ThorHammer
#1460910
Betalar 299 kr/månad alltså ca 3600/år för serviceavtal hos Bilia vilket känns bra med tanke på era erfarenheter. Då ingår även milbundna intervalltillägg som tändstift, kamrem, div filter och förmodar jag även bromsvätska. Får även fri mjukvaruuppdatering.

Nedan följer utdrag från avtal.

Volvo Original­service
Volvo Originalservice tar hand om din bil på bästa sätt, men också dig som kund. Dessutom till ett bra pris som är lägre än många tror.

Vad ingår?
Volvo Originaldelar
Byte av motorolja/oljefilter/packning
Slitagekontroller
Funktionalitetskontroller
Säkerhetskontroller
Milbundna intervalltillägg (t.ex. kupéfilter, tändstift, luftfilter, kamaxelrem)
Uppdatering av bilens mjukvara*
Dessutom får du:
1 års servicegaranti
Personlig Servicetekniker
Förlängd Volvo Assistans med 12 månader (gäller tills bilen är max 10 år. Värde 525:- per år)
*Lokala prisavvikelser kan förekomma då mjukvaruuppdatering är ett tillägg i Volvo Originalservice. Volvo Cars tillhandahåller mjukvaran kostnadsfritt, men kostnad för utfört arbete kan tillkomma.
av KalleJ
#1460915
@ThorHammer,
Bromsvätska ingår/ingick inte i serviceavtalet tidigare iaf. Finns trådar om det.
Inte växellådsoljan heller för den ingår inte i serviceschemat alls.

@Bamse78,
Märkligt att de byter bromsvätska utanför beläggbyte eller bromsjobb.
Gör det själv med en pump för 100kr. Funkar perfekt till servooljan också, sällan den byts med.
https://www.amazon.se/gp/product/B004BS ... UTF8&psc=1

https://www.trodo.se/bromsvatska-textar-95002100
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1460916
Just deras bromsvätska tar de ju typ 1600kr för att byta. Verkstäderna runt om Bilia tar 800kr och för de pengarna kan man ta ledigt på eftermiddagen och se på när den billigare verkstaden jobbar och dricka kaffe istället för att jobba själv ;-)

Kom bara ihåg att de lämnar ett kostnadsförslag när man lämnar över nycklarna och man måste inte välja att de ska gör allt ;-)
av KalleJ
#1460917
Det roliga är att jag är tveksam till att man behöver göra "ordentligt" byte av bromsvätskan om man inte byter bromsar eller belägg. Bör räcka att byta de som finns i reservoaren.
Se bara till att alltid lufta och byta vätska när de görs bromsjobb. Att då ta 1000kr+ för 10min jobb är rätt löjligt, vätskan kostar inte många kronor.
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]