Audin börjar ge upp, oljekylaren läcker och den börjar bli gammal. Inser efter att ha provat några bilar att jag vill ha en Range Rover Velar, men det får bli tjänstebilen, som idag är en XC60 T6 ladd. Gillar XC60:n och tänkte köpa en privat också.
Några frågor:
1. T6 eller T8 kvittar ju nästan egentligen, men ProEdition är väldigt prisvärd, i princip all utrustning följer med, borde inte den vara lättare att sälja om några år? Var hos några Volvo-handlare idag, alla har massor lagerbilar T6 Inscription, ingen hade en T8 ProEdition hemma...
2. Ska man välja 22"? Kostar inget extra. Jag är tveksam, tycker 21 räcker och är orolig för komforten.
3. Borde det inte komma längre räckvidd snart? Runt 35 km i praktiken. Audin har just fått rejält förlängd, är dock inte så sugen på en A6:a igen då nya Allroaden inte finns som ladd och vanliga A6 är lite trist... även Velar borde få längre räckvidd, men det är inte riktigt en fråga för detta forum.
Re: Köpråd XC60 T8 ProEdition
Postat: lör 14 aug 2021, 03:34
av bem
1: Rimligen mer lättsåld med mer utrustning men frågan är hur mycket du kan få tillbaka på all den fina utrustning bilen då fått. Nog lika bra köpa med den utrustning man verkligen vill ha. Då åker man ju med en bil man trivs med så länge man har den i alla fall. Om ekonomin tillåter. Ibland har Volvo kampanjer på utrustningspaket (och inte förglömma vinterhjul med vinterdäck som kostar en förmögenhet till en sån här bil).
2: Personligen skulle jag hålla mig till mer normala diametrar, 22 tum blir väldigt stora hjul (som vissa dock tycker är snyggast) men risken ökar för stötighet på sämre vägar t.ex. Kanske tillsammans med aktivt chassi med luftfjädring det ger bra komfort med stora hjul, men då får man punga ut med snudd på 30 lakan ytterligare på en XC60.
3: Jag tror det kommer en snäpp högre kapacitet på Lithiumion batterierna som Volvo använder i laddhybriderna ganska snart. Det sitter redan sånt batteri i Lync & Co 01 laddhybrid som rullar ca. 70 km på el. Det är en bil som bygger på samma plattform som Volvos bilar och är en Volvo i grunden kan man säga. Eftersom batteriet finns borde det väl kunna hamna i Volvos laddhybrider ganska snart. Vore verkligen en fördel för Volvos laddhybrider som annars halkar efter konkurrenterna lite.
Merca har numer laddhybrider som går uppåt 10 mil har jag sett. Min nya V90 T6 Recharge 2022 skall klara upp till 61 km redan idag under mer optimala förhållanden enl. Volvos hemsida, så när den bilen får det nya batteriet sen kommer den nog rulla riktigt långt på el.
/Bo
Re: Köpråd XC60 T8 ProEdition
Postat: lör 14 aug 2021, 11:08
av s6025t
Det lär saknas en hel del saker i en MY22 mot din MY21 Blis CTA 360 graders kamera fotöppning av bakluckan är borta på grund av halvledarbrist i dagsläget vid nybeställning möjligt att nån tidigt byggd lagerbil kan ha dessa funktioner
Re: Köpråd XC60 T8 ProEdition
Postat: lör 14 aug 2021, 12:01
av perhall
Tack! 360-kameran ska gå att få igen och ingår i min T8 Edition-offert.
22 tum verkar inte kosta extra på Volvocars...
V90 lär gå längre ja, den är rätt mycket lägre och slimmare än XC60...
Re: Köpråd XC60 T8 ProEdition
Postat: lör 14 aug 2021, 13:36
av s6025t
Ja det verkar vara olika bud på volvocars o vad man får på en offert isf på bygg bil finns inte 360 kamera ens som tillval o 22 tums står det utan extra kostnad på 22 tum men det läggs till 9000kr på priset om man väljer dessa . Kolla denna tråd om du kommer godta det nya googlesystemet det verkar fattas en hel del funktioner o inte färdigutvecklat än
Lynk & co 01 har väl bara större batteri än i xc40n? Inte annan teknologi.
Re: Köpråd XC60 T8 ProEdition
Postat: lör 14 aug 2021, 21:54
av bem
W.A.P.E. skrev: ↑lör 14 aug 2021, 18:40
Lynk & co 01 har väl bara större batteri än i xc40n? Inte annan teknologi.
Lync & Co 01 har Lithiumionbatteri med kapacitet på 17,6 kWh.
Volvos laddhybrider har sen 2021 batteri med kapacitet 11,6 kWh och är av samma typ dvs. Lithiumion. När Volvos laddhybrider får 17,6 kWh batteri dvs. 34% mer kapacitet än dagens lär de rulla många fler kilometer än idag. En V90 lär lätt rulla 70 km på el kanske uppåt 80 km, now we are talking. XC60 kanske rullar mellan 60-70 km på el rimligtvis.
/Bo
Re: Köpråd XC60 T8 ProEdition
Postat: lör 14 aug 2021, 22:53
av Lövet
perhall skrev:3. Borde det inte komma längre räckvidd snart? Runt 35 km i praktiken. Audin har just fått rejält förlängd, är dock inte så sugen på en A6:a igen då nya Allroaden inte finns som ladd och vanliga A6 är lite trist... även Velar borde få längre räckvidd, men det är inte riktigt en fråga för detta forum.
Om det är 55 tfsie du funderar på så är det bara att lägga ner, det finns ingen tilldelning till Sverige. En bekant beställde i februari, han har fortfarande inte fått en allokerad produktionsvecka...
Re: Köpråd XC60 T8 ProEdition
Postat: sön 15 aug 2021, 06:51
av perhall
Lövet skrev:
perhall skrev:3. Borde det inte komma längre räckvidd snart? Runt 35 km i praktiken. Audin har just fått rejält förlängd, är dock inte så sugen på en A6:a igen då nya Allroaden inte finns som ladd och vanliga A6 är lite trist... även Velar borde få längre räckvidd, men det är inte riktigt en fråga för detta forum.
Om det är 55 tfsie du funderar på så är det bara att lägga ner, det finns ingen tilldelning till Sverige. En bekant beställde i februari, han har fortfarande inte fått en allokerad produktionsvecka...
Intressant, när jag kollade på den i april var det leverans i augusti-september som gällde. Är en helt ny situation nu med halvledarbrist och brist på bilar, det har det inte varit på flera decennier...