Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1481591
Okej, en lite mer utförlig recension om Polestar till B4 motorn.

Som sagt tidigare så finns det nog roligare saker att lägga 10.000kr på än detta, men har du bra med stålar så varför inte? Det lilla märket på bakluckan ser trevligt ut.

0 - 10 km/h är det fortfarande motor samt elmotor som jobbar så här är bilen fortfarande lite rapp.
10 - 50 km/h så känns faktiskt bilen lite slöare än tidigare. Tycker att motor "rusar" utan att ge någon effekt alls.
50 - 80 km/h så känns det lite mer i alla fall. Här känner man nästan lite "turbotryck".
80 - 110 km/h så är effekten som störst men ändå inte något man höjer på ögonbrynen för.

Så, jag jämför med min V70 D4 MY16 (Polestar) och testade på samma ställe, en motorvägspåfart med lite nedåtlut och gör en "plattan i mattan" och min gamla bil hade mycket mer sug när den gasade iväg.

Gällande bränslenivån så har jag vid ett flertal tillfällen åkt till Värmland där halva sträckan består av motorväg (Stockholm - Karlskoga) och resterande hälft med 60 - 80 väg och normalt så ligger jag på 0,56 och hamnade denna gång på 0,62. Men temperaturen denna gång var mellan minus 8 till 16 grader så jag tycker att det borde ligga inom felmarginalen.

Dock, jag har ännu inte listat ut om "Polestareffekten" ENDAST finns där om läget är aktiverat med rullisten eller om den ska vara under alla lägen? Det kanske någon här vet mer om? Har i alla fall testat i alla lägen.

Sämsta med allt var nog det väldigt torftiga "owners package" som man får med när man köper trimmet. Denna gång en vit kartong med ett emblem, (inga mått för att få det rakt) och en liten plåtskiva med en målad Volvo V60 Sedan på. Tidigare så fick man ju nyckelring och lite annat smått och gott. Skämt åsido, är någon i valet och kvalet så är nog inte jag rätt person att avgöra. :)
#1481600
Polestar optimeringen funkar i alla lägen men gör sig bäst i Polestar Engineered läget ( gamla dynamic läget ) Man märker effekten mest i mellanregistret, bättre gas respons och mindre turbo lag och styvare fjädring om man har Four-C .

Har även räknat ut att förbruknin[…]

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]