Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Laddstation
#1457277
Nyss blivit med v60 t6 recharge och är överlag stormförtjust.

Dock fattar jag verkligen inte varför man inte satsat på att kunna ladda bilen över 3.7 kw detta gör ju att man inte kan använda bilen lika effektivt vid långkörningar.

Resa Dalarna Göteborg jag kan fulladdad ställa in destination så sköter bilen allt.

Men om jag låt säga skall luncha i Örebro och vill ladda där, skall jag för att utnyttja elen max, men bara ladda 1-1.5 timme i Örebro ställa in resan till Göteborg direkt eller Örebro. Eller blir det ingen skillnad i slutändan.

Säg att jag hade kunnat ladda 1:1 alltså 11.x kw då hade jag under en lunch ha fulladdat batteri igen vid avfärd i Örebro. Men att vänta 3.5 timmar i Örebro för full laddning är ju inget alternativ.
av Fattiglapp
#1457340
Laddhybriden är en kompromiss där tanken är att man kör långturerna på bensin. Även om jag håller med hade snabbladdning kostat extra. För min del hade de hellre fått lägga de pengarna på ett större batteri. Men både snabbladdning och större batteri kostar vikt, och T6:an är ju tung som ett as ändå.
Dessutom är snabbladdning ofta så dyrt att det är billigare att köra på bensin…
Så jag tror att Volvo gjort rätt val, även om jag också gärna laddat snabbare.
#1457358
Jag håller med i det mesta, nu är min bil inte 100 mitt eget val, förmånsbil. De flesta av de få alternativen var helt uteslutna.


Men frågan kvarstår.

Skall jag ställa in slut destination eller platsen ca halvvägs där jag kommer ladda batteriet kanske max till hälften.

Jag tänker slutdestination så borde batteriet vara använt minst hälften sen i bästa fall fulladdat inför de sista ca 25 milen.

Klart det hade kostat med ett system som kunnat ladda snabbare, men troligtvis hade den då varit ett bättre alternativ för fler.


Frågan är ju med värme och så vid dubbel eller trippel laddning.

Sen är det ju frågan om det skulle kosta 5000 eller 50.000
av Fattiglapp
#1457385
Du borde nog ställa in delmålet. Då tömmer bilen batteriet dit, sedan när du laddat fullt kan bilen optimera på resten av sträckan. I teorin.
tyvärr verkar funktionen att optimera med navin bara fungera i teorin (de har väl inte testat den…. heller). Jag har ca 6 mil ToR jobbet. Kör jag i Pure till jobbet, och sedan låter bilen styra på hemvägen, blir det klart lägre förbrukning än om jag gör som Volvo tycker och lägger in hela resan. Har testat båda sätten 3 ggr med liknande trafik så är ganska säker på att skillnaden är verklig.
av DennisE
#1457393
Fattiglapp skrev: tor 05 aug 2021, 09:10 Du borde nog ställa in delmålet. Då tömmer bilen batteriet dit, sedan när du laddat fullt kan bilen optimera på resten av sträckan. I teorin.
tyvärr verkar funktionen att optimera med navin bara fungera i teorin (de har väl inte testat den…. heller). Jag har ca 6 mil ToR jobbet. Kör jag i Pure till jobbet, och sedan låter bilen styra på hemvägen, blir det klart lägre förbrukning än om jag gör som Volvo tycker och lägger in hela resan. Har testat båda sätten 3 ggr med liknande trafik så är ganska säker på att skillnaden är verklig.
OK. Bara för att tala så att t o m jag begriper så tjänar man på att köra på pure tills det tar slut i batteriet och resten på hybrid då? Ingen mening att hålla på att knappa över på spara el? Jag har en liknande sträcka till och från jobbet nämligen.
av Fattiglapp
#1457396
Det är min uppfattning att jag tjänar på det ja. Men det kan ju bero på sträcka, hastigheter, trafik, backar…
I mitt fall räcker pure lagom till jobbet, samt alla sträckor hem som inte är motorväg. Och det sköter bilen på hemresan. Om jag talar om för bilen var jag skall åka verkar den snåla onödigt mycket på elen dit.
Edit: det är ju ganska lätt att testa själv, med körjournalen i Volvo-appen.
Användarvisningsbild
av bem
#1457401
Tror den Volvo laddhybrid man kommer längst med på el f.n. är V90 T6 Recharge, upp till 61 km (WLPT) enligt vad Volvo själv annonserar på sin hemsida.
https://www.volvocars.com/se/v/cars/v90-hybrid
Men det är under mer ideala förhållanden förstås, t.ex. inte på vintern.
Volvo har i Sverige 11,6 kWh kapacitet på sitt Litiumion batteri i bilen och kan bara laddas med 3,7 kW.
Ligger nära till hand tro Volvos bilar kommer få 17,6 kWh batteri inom snar framtid eftersom Lync & Co 1 har det (som är en sorts systerbil till XC40) och den har en räckvidd på el i trakten av 70 km.
Sen finns det rätt många laddbybrder med i stort sett dubbelt så snabb laddning som Volvo har i sina laddhybrider dvs 7,4 kWh. Bara för ta några ur högen: Audi A6 Avant TSFie som har 7,4 kW laddning med ett batteri på 17,9 kWh för räckvidd ca 65 km WLPT, Toyota RAV 4 har 6,6 kW laddning på sitt 18,1 kWh batteri som ger ca 75 km WLPT räckvidd på el.
Finns eller kommer nu i höst laddhybrider med runt 10 mils räckvidd, Merca har några har jag läst, nån har har 31,2 kWh batteri och både snabbladdning 60 kW och ombordladdning 7,4 Kw (Mercedes GLE 350 DE, DE=Dieselhybrid, bil i samma klass som XC90).
Så det lär komma fler och mer laddhybrider med uppåt 100 km räckvidd och 7,4 kW laddning framöver som det ser ut. Hur snabbt det sker är väl svårt att veta.
Men det är intressant det du tar upp, hur man kan försöka köra smart på så mycket el som möjligt med en laddhybrid på lite längre sträckor.
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1457403
Fattiglapp skrev: tor 05 aug 2021, 09:58 Det är min uppfattning att jag tjänar på det ja. Men det kan ju bero på sträcka, hastigheter, trafik, backar…
I mitt fall räcker pure lagom till jobbet, samt alla sträckor hem som inte är motorväg. Och det sköter bilen på hemresan. Om jag talar om för bilen var jag skall åka verkar den snåla onödigt mycket på elen dit.
Edit: det är ju ganska lätt att testa själv, med körjournalen i Volvo-appen.
Det är lättare sagt än gjort att använda Volvo Cars appen och Körjournal med Andriod Automotivebaserad Volvo för Körjournal finns inte än i appen för dessa bilar, konstigt nog. Men det skall visst komma, har ingen aning om när.
/Bo
#1457421
Upplever allt att den optimerar när man ställt in mål ocg inte har charge eller hold i och kör hybrid.

Min tanke var ju att jag troligtvis ntr kommer fulladda i Örebro så frågan är skall man lägga in delmål köra slut på batteriet den sträckan ladda så mycket jag orkar vänta och ställa in slutdestination.

Eller ha slutdestination direkt och ladda längs vägen.


Är redan på väg och tror att jag gör ena sättet dit och andra hem sen kan jag jämföra resultatet även om det skiljer lite.
#1457446
21.1 mil körda snittet om jag slår ihop de delar av resan som finns i körjornalen (stannat ett par ggr) ligger den på snitt 0.49/100
Gjort slut på 15.4 kw och genererat 8.5kw.


Det märkliga nu är att jag laddar på ett gratis ställe och den laddar väldigt fort skulle ta 2 timmar till full. Kan det vara så att " systemet" kan bli effektivare när det är "varmt" eller vad kan de annars bero på! Den skall ju max ta 3.7?

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]