Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Glider1234
#1456961
Hej,

Står i valet och kvalet vilken jag skall välja, B4 disel eller T6?
Kör ca 3000-3500 mil per år.
3 mil enkel till jobbet och ingen laddmöjlighet på jobbet.
Är beroende av bra awd för mycket vinterkörning samt oftast oplogad väg till stugan.

Är en förmånsbil så skiljer ca 500kr per månad.

Det som gör mig osäker på T6 är förbruknigen på lång körnig samt fyrhjulsdriften på vinterväglag.

Någon som kan ge mig lite goda råd?
av Fattiglapp
#1456962
Är du beroende av bra AWD är B4 enda alternativet tyvärr. Har du dessutom körprofil som ger begränsat med el-körningen det ännu enklare.
Användarvisningsbild
av bem
#1456971
Låter inte som den AWD som en Volvo laddhybrid har riktigt passar ditt körmönster med rätt mycket AWD körning vintertid och ofta oplogat. Man kan visserligen välja AWD som ett körläge men en T6 Recharge har bara ca. 88 elhästkrafter på bakhjulen och massiva ca. 253 bensinhästar på framhjulen. Kollade ett test i Vi Bilägare på visserligen V90 T6 Recharge 2021 och där nämner de en tydlig fördröjd effekt på bakaxeln och det krävdes rejält gaspådrag för att 4-hjulsdriften skulle vakna.
Det är således ingen traditionell (äkta) 4-hjulsdrift på en Volvo laddhybrid i AWD körläget.
Sen har du nackdelen med att XC60 T 6 Recharge under optimala förhållanden har ca. 53 km räckvidd på el, du kommer i ditt fall inte både till och från jobbet och hem. V90 T6 Recharge 2022 klarar dock upp mot 61 km på el enl vad Volvo säger på sin hemsida (under gynsamma förhållanden förstås).
Det ser ut som en B4 diesel passar bättre i ditt fall, men straffskatten blir förstås rejäl de 3 första åren (laddhybriden har bara 360 kr i årsskatt). Som du säkert läst kan det bli en del funktioner som inte kan levereras på en Volvo i 60-serien p.g.a. chipbristen. Dessutom i Volvobilar med Google Android Automotive saknas en del funktioner jämfört med 2021:or som hade Sensus. Som lök på laxen har f.n. också Volvo Cars appen (f.d. Volvo On Call) få funktioner ännu, bara 3 av 12, men resten kommer under året. Har du en iPhone finns ännu inte s.k CarPlay till Android Automotive Volvobilar som t.ex. XC60 2022 men det skall komma, oklart när.
Jag skall själv den här veckan hämta en ny V90 T6 Recharge 2022 men jag har annat körmönster än dig så jag kan köra mycket på el och AWD blir det mest när jag drar båttrailern och skall upp från båtramper (speciellt sådana med grus) och lite vid körning på vintriga och hala grusvägar när jag skall åka skidor.
Lycka till med en XC60 om det blir en sån.
/Bo
av Glider1234
#1456981
Hej, tack för era snabba svar.

Är inne på samma spår som ni men förmånsvärdet är lägre på T6.
Så är det någon som kört T6 el T8 på vinterväglag?
Jag behöver ibland köra ca 200-300m på väg med upp till 30cm snö.
Har idag en V90 D4 AWD som bara plogar på, är grymt nöjd med den.

Tror ni att T6/T8 AWD kommer att fastna med en sådan utmaning?

Ja och grymt synd att missa blis :-(

Kan även välja en V60CC B4 AWD, men tvekar över den invändiga storleken
Användarvisningsbild
av bem
#1456997
Sen har du ju markfrigången som är väldigt bra på XC60, jämför:

Markfrigång:
V90: 15 cm
V90 Cross Country: 20,4 cm
XC60: 21,1 cm
V60 Cross Country: 20,3 cm

Volvos beskrivning av AWD i manualen XC60 Recharge 2022 kan ju vara bra att ha klart för sig:

Körläget AWD förbättrar bilens framkomlighet med utökad fyrhjulsdrift. En anpassad fördelning mellan fram- och bakaxelmoment ger god framkomlighet, stabilitet och väggrepp.
Volvo rekommenderar att AWD används vid halt väglag, vid körning med ett tyngre släp, eller vid bogsering.

Det skall finnas på XC60 Recharge Plug-in Hybrid även körläge Off-road enligt manualen:

Körläget Off-road ger en hög markfrigång, styrningen är lätt, fyrhjulsdriften och låghastighetsfunktionen med utförkörningshjälp (Hill Descent Control) är aktiverade.
Volvo rekommenderar att Off-road-läget används när ökad framkomlighet önskas och vid körning i besvärlig terräng och på dåliga vägar.
Att tänka på vid körning med Off-road-läget
Körläget är bara tillgängligt i låga hastigheter, upp till 40 km/h (25 mph). Om denna hastighet överskrids avbryts Off-road-läget och körläget AWD aktiveras istället.
en ökad bränsleförbrukning kan tillkomma.
När körläget är aktivt visar förardisplayen en kompass mellan hastighets- och varvtalsmätaren. Hastighetsmätaren visar området för hastighetsbegränsningen.
OBS
Körläget är inte utformat för att användas på allmän väg.
OBS
Om bilen stängs av i Off-road-läge, och därmed har hög markfrigång, sänks bilen ned när bilen startas nästa gång.
Viktigt
Körläge Off-road får inte användas vid körning med släpvagn utan släpvagnskontakt. Det finns annars risk för skador på luftbälgarna.

Det verkar som Off-road höjer bilen några centimeter till, vet inte hur många. Men jag har sett uppgift på ca 4 cm. Med de redan 21 cm som XC60 har i markfrigång plus 4 cm till har du alltså ca 25 cm markfrigång i Off-Road körläge. Sen har jag ingen aning om ifall man behöver extrautrustningen aktivt chassi med luftfjädring (26900 kr extra) för att detta skall funka (men jag misstänker det) men det vet säkert andra här i detta forum.

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1457044
poseidon skrev: tis 03 aug 2021, 14:00 Nä, det höjs bara om man har luftfjädring.
Dyra centimetrar. Har du koll på exakt hur många centimeter som bilen kan höjas när man har luftfjädring på XC60?
/Bo
Oktanhalt

Sedan beror det kanske på vad man använ[…]

Gör du det på verkstad är det en g[…]

Hej Känner fan inga vibrationer alls. Undrar […]

Hej Söker trasig strålkastare eller eg[…]