Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1469277
Efter att radion (Spotify) och även blinkersfunktionen börjat hacka mer och mer sista veckorna så blev det ett besök hos Volvoverkstaden. Ny mjukvara (ojojoj, över 2 Gb, det var en stor uppdatering enligt serviceteknikern).
Nu finns både parkeringssänkning av luftfjädringen och optimering av el vid användning av Google maps.
Tack för det. Dock synd att den inte kunde uppdateras OTA eller att man fick reda på att det kunde göras.
Nu är det bara en del justeringar kvar… :)
#1469310
Pellix,
Så bra mjukvaruuppdateringen fixade problemen. Man blir lite nyfiken vad för typ av uppdatering som kan komma via OTA (over the air). Finns OTA möjlighet i min V90 men ännu har ingen uppdatering via OTA skett. Det skall visst komma meddelande i stora displayen om en uppdatering skett.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1469475
poseidon skrev:Folk som hänger på Volvoforum är väldigt orepresentativa jmf med den generella bilkunden.

Alltså kan man inte dra några slutsatser av vad kunder vill ha eller tycker är bra genom att läsa här.
Så är det. Jag känner Volvo-säljare som knappt eller inte alls känner skillnad mellan en D4 och en D5, andra påstår att bilen går som en raket efter Polestar-optimering.
#1469714
Pellix skrev: tor 14 okt 2021, 20:18 Efter att radion (Spotify) och även blinkersfunktionen börjat hacka mer och mer sista veckorna så blev det ett besök hos Volvoverkstaden. Ny mjukvara (ojojoj, över 2 Gb, det var en stor uppdatering enligt serviceteknikern).
Nu finns både parkeringssänkning av luftfjädringen och optimering av el vid användning av Google maps.
Tack för det. Dock synd att den inte kunde uppdateras OTA eller att man fick reda på att det kunde göras.
Nu är det bara en del justeringar kvar… :)
Tack för tipset. Har meddelat min säljare att han ser till att den är up to date innan leverans om ca 1 vecka. Verkar ha fungerat ganska lätt att få den uppdaterad i efterhand visserligen. En fråga för en som inte vet. kan dom bara ta en enhet och uppdatera bilen typ utanför eller behövs verkstadstid?
#1471546
Fick min XC60 T6 Recharge i tisdags, så har inte mer än några dagars användning av systemet. Användarmässigt tycker jag det är mycket bättre än Sensus, Spotify-appen är både mer responsiv och lättare att använda. En del saker som jag inte fått kläm på än, men det ger sig säkert med tiden.

Navigation har jag inte provat mer än i 5 minuter för att se hur det funkar med HU-displayen.

Men det är tydligt att systemet inte är färdigt - jag har fått ett antal varningsmeddelanden som 'blippar' till en gång och sen försvinner, det som varnas om fungerar felfritt så det är så att säga ett felaktigt felmeddelande... Sjukt irriterande, och en tydlig indikation på att man inte hunnit klart med QA'n innan det skeppats. Frågade för säkerhets skull vid leverans om allt var uppdaterat helt och hållet med de senaste versionerna och 'jajjamän, det är det' var svaret... Well, antingen är systemet inte mer moget än såhär eller så har jag trots allt inte senaste versionen av mjukvaran...
#1471584
magnik,
Bli inte förvånad om det dyker upp varingsmeddelande att Däcktrycksystemet behöver service. Har dykt upp i min Goggle-bil (V90 T6 Recharge 2022) ett antal gånger. Det kommer en rättning under 2022 enligt min personliga serviceteckniker som kollade upp detta problem på min bil i onsdags. Han visste inte om rättningen kommer OTA (over the air) eller om man behöver in till Volvoverkstad för installation av ny mjukvara när rättningen finns.
Om du märker lite knak och brak från bromsarna är det mer eller mindre normalt, har det på min och fler har det. Är tydligen så på en del nyare Volvo och inget man behöver oroa sig att bromsarna är dåliga.
/Bo
#1471603
Jag fick uppdatering 1.7 till min XC60 T8 2022 via OTA i måndags. Denna uppdatering tog upp specifikt just däcktrycksövervakningssystemet. Idag så fick jag åter igen upp meddelandet i displayen om att service krävs på just systemet för däcktrycksövervakning...
Sist jag fick felmeddelande om detta var i början på september.
Så ha inga större förhoppningar om att den uppdatering ni pratar om avhjälper problemet.

Istället har jag, förutom flera tidigare buggar, fått problem med att HUD inte startar lite då och då.

Hittills är jag MYCKET missnöjd med det nya Google systemet. Har haft både V90 och V60 tidigare med Sensus och valde aktivt att beställa XC60n så att jag skulle få den med Google. Så här i efterhand vet jag inte om jag gjorde rätt eller inte... Känns som att det kommer ta Volvo minst ett par år innan man är ikapp funktionaliteten som fanns/finns i Sensus. Google känns otroligt avskalat och mycket funktionalitet är borttaget.

Skickat från min SM-T500 via Tapatalk

#1471952
bem skrev: fre 29 okt 2021, 15:34 magnik,
Bli inte förvånad om det dyker upp varingsmeddelande att Däcktrycksystemet behöver service. Har dykt upp i min Goggle-bil (V90 T6 Recharge 2022) ett antal gånger. Det kommer en rättning under 2022 enligt min personliga serviceteckniker som kollade upp detta problem på min bil i onsdags. Han visste inte om rättningen kommer OTA (over the air) eller om man behöver in till Volvoverkstad för installation av ny mjukvara när rättningen finns.
Om du märker lite knak och brak från bromsarna är det mer eller mindre normalt, har det på min och fler har det. Är tydligen så på en del nyare Volvo och inget man behöver oroa sig att bromsarna är dåliga.
/Bo
Tack för info - har faktiskt redan fått upp en snabb varning för det där en gång... men även denna försvann omgående, den bara blinkade till liksom. Iofs hade jag problem med just det systemet på min förra bil också, den varnade inte för att det behövde service men dock för dåligt däcktryck trots att allt var ok. Ungefär en gång var 3e vecka varnade den - en gång var det rätt, alla andra gånger var det falskt larm...

Bromsarna har jag inte märtk av något knakande i än, men det kommer säkert... :-D
#1472241
metal skrev: fre 29 okt 2021, 18:02 Jag fick uppdatering 1.7 till min XC60 T8 2022 via OTA i måndags. Denna uppdatering tog upp specifikt just däcktrycksövervakningssystemet. Idag så fick jag åter igen upp meddelandet i displayen om att service krävs på just systemet för däcktrycksövervakning...
Sist jag fick felmeddelande om detta var i början på september.
Så ha inga större förhoppningar om att den uppdatering ni pratar om avhjälper problemet.

Istället har jag, förutom flera tidigare buggar, fått problem med att HUD inte startar lite då och då.

Hittills är jag MYCKET missnöjd med det nya Google systemet. Har haft både V90 och V60 tidigare med Sensus och valde aktivt att beställa XC60n så att jag skulle få den med Google. Så här i efterhand vet jag inte om jag gjorde rätt eller inte... Känns som att det kommer ta Volvo minst ett par år innan man är ikapp funktionaliteten som fanns/finns i Sensus. Google känns otroligt avskalat och mycket funktionalitet är borttaget.

Skickat från min SM-T500 via Tapatalk

Samma för mig, uppdatering till 1.7 OTA i Måndags, men felmeddelande om däcktryck 4ggr sen sist, samt 2ggr om Helljus assistance ur funktion och behöver service.
Den fortsätter även att "blå dumpa" dagligen, förra veckan gick den inte att starta på 15min, sen fick jag igång den och körde helt med totalt svarta skärmar, ingen lysdiod eller nått, totalt mörker, det va lite svårt att beräkna hastighet kan jag säga, fick följa trafiken. (OBS! detta va bara en kort sträcka)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15
Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]