Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1473024
bem skrev: sön 07 nov 2021, 17:58 Härligt du fick bort det där jädra pipet på egen hand. Fasiken, behöva rulla till Volvomeken för varenda fel är inge kul, lite problemlösning på egen hand känns oftast tillfredställande. Men dagens bilar kräver ju ofta inkoppling till en dator för minsta lilla felsökning, inte ens en sån enkel sak som att ändra däcktryck går obemärkt förbi i dagens Volvobilar, då skall TPMS kalibreras och om man har Google-bil (som min V90 T6 Recharge 2022) så kommer sen i regel ett meddelande om att TPMS behöver service. Det är dock en bugg i systemet för det har min Volvomek haft kontakt med Volvo om. Kommer väl en rättning via ny mjukvara vad det lider.
Bara hoppas din bils pipande inte återkommer på samma sätt igen. Men om det gör det har du ju medicinen så du själv kan ge den sjuka bilen rätt botemedel.
/Bo
Intressant att du skrev om TPMS just idag.
Har haft problem under helgen. Började varna för felaktigt tryck höger fram.
Svängde in och kollade. Verkade faktiskt stämma, 2,2 i höger fram mot 2,5 i vänster. Fyllde på luft till 2,5 men kunde sedan inte kalibrera. Knappen med text är grå och reagerar inte utan systemet fortsätter varna och jag kan inte nollställa det (har startat om och provat olika tändlägen).
På tisdag byter jag till vinterdäck på bilia, vi får se om de lyckas kalibrera…
176F0CA1-1166-410E-866C-11B0FB327E75.jpeg
176F0CA1-1166-410E-866C-11B0FB327E75.jpeg (3.24 MiB) Visad 835 gånger
#1473118
Jag hade liknande på min förra bil med Sensus - den varnade för däcktryck, oftast felaktigt men någon gång korrekt. Sen när jag fyllt på, gick det inte att kalibrera och varningen låg kvar. Vid det tillfället 'gick det över' av sig själv efter någon dag om jag minns rätt, då kunde jag kalibrera igen och varningen försvann... Just den varningen är ju ganska jobbig, särskilt när man är på långtur...

Jag brydde mig aldrig om att be teknikern kolla på felet, det var för nära byte av bil för att jag skulle orka lämna in den bara för det. Men det verkar vara ett problem som inte är nytt just med Android Automotive - iaf inte i mitt fall.
#1473135
DennisE skrev: mån 08 nov 2021, 12:20 Vad fasiken! Jag kom till Mora och hade kört ca 50 mil med mina däck och fick en varning i går på söndag(den 7:e) sladdade in på macken och upptäckte inga fel. Däremot kunde jag kalibrera om.
Det är bara att vänja sig... :-D För egen del har jag svårt att bara strunta i det även om jag vet att i 99 fall av 100 så är det falsklarm, så det blir lite störigt beroende på hur ofta det händer. Har bara fått en kortare varning som försvann i nya bilen, men i den gamla var det varannan eller var tredje vecka som det kom upp...
#1474051
Nästa upptäckt: stol- och rattvärme är inte varmt i XC60 MY22 när man kört värmare och hoppar in i bilen utan det är iskallt. Där får vi hoppas på en uppdatering, eller är det någon inställning jag missat?
#1474055
Pellix skrev:Nästa upptäckt: stol- och rattvärme är inte varmt i XC60 MY22 när man kört värmare och hoppar in i bilen utan det är iskallt. Där får vi hoppas på en uppdatering, eller är det någon inställning jag missat?
Det får jag endast när jag startar bilen med appen.
Kör jag enbart värmaren så är ratt soch säte kallt.
XC60 MY20 med sensus.
#1474057
Jefe skrev: sön 14 nov 2021, 10:26
Pellix skrev:Nästa upptäckt: stol- och rattvärme är inte varmt i XC60 MY22 när man kört värmare och hoppar in i bilen utan det är iskallt. Där får vi hoppas på en uppdatering, eller är det någon inställning jag missat?
Det får jag endast när jag startar bilen med appen.
Kör jag enbart värmaren så är ratt soch säte kallt.
XC60 MY20 med sensus.
Ah, så kanske det var…och nu har funktionen att starta motorn försvunnit i uppdateringen till Android Auto så det är nog därför jag reagerar. :) Tack för förtydligandet.
#1474063
Pellix skrev: sön 14 nov 2021, 09:51 Nästa upptäckt: stol- och rattvärme är inte varmt i XC60 MY22 när man kört värmare och hoppar in i bilen utan det är iskallt. Där får vi hoppas på en uppdatering, eller är det någon inställning jag missat?
Gå in i centerdisplayens Klimatmeny (fläktsymbolen i nederkant på displayen). Klimatsidorna är 3 sidor, så svep med fingret åt vänster så du ser sidan 2 och sen 3 åt höger. På sidan 3 (se bild nedan) aktiverar du Sätesvärme för förar- resp. passagerarsätet (med förslagsvis Mellanvärme) och så aktiverar du Rattvärme (med läge Låg eller Mellan kanske är bättre). Då får du stolsvärme och rattvärme väldigt fort i bilen (ca. 2 min) och har du förkonditionerat med Volvo Cars appen så är ju hela bilen varm och god också. Funkar bra tycker jag. Jag har en V90 T6 Recharge 2022 och jag tycker värmen funkar bra när jag förkonditionerar och har stolsvärmen och rattvärmen på automatisk start via klimatsidan 3 i bilens inställningar.
Jag har bränslevärmare i bilen också, så jag kan starta den om jag inte har laddsladden ansluten och värmen kommer från klimatanläggningen via el.
Väldigt flexibelt. Men i min förra V70 MY14 hade jag dieselvärmare och det funka väldigt bra det med fast det var viktigt ha batteriet laddat ordentligt så spänningen inte blev för låg för då starta inte dieselvärmaren (viss kräm var ju tvungen finnas kvar i batteriet för att kunna starta motorn). På sidan 1 i klimatsidorna i bilens inställningar kan du starta värmaren manuellt (eller via Timer). Kan vara bra känna till det om Volvo Cars appen vägrar dra igång värmen, då får du gå ut i bilen och starta värmen manuellt på sidan 1 i klimatsidorna, Nu (direkt) eller via Timer (se bild nedan).
Start av motorn via Volvo Cars appen finns inte än i Volvo 2022:or som har Google Android Automotive, men det skall visst komma nångång framöver. Det finns en lista på Volvo Cars hemsida med punkter som skall komma i appen för Google-bilarna, som Sensusbilarna redan har. Volvo har släpat fötterna efter sig vad gäller få samma funktionalitet i appen för Google-bilarna som Sensusbilarna. Rätt dåligt men man får trösta sig med det kommer mer funktioner för oss med Google-bil, men oklart när. Inte ens körjournal har Volvo fått till än i appen för Google-bilarna. Nog besvärligt för folk som behöver körjournal i jobbet.
/Bo
Bilagor
19BBD007-69B7-4261-8EFB-C1DBA7EFE0C8.jpeg
19BBD007-69B7-4261-8EFB-C1DBA7EFE0C8.jpeg (5.19 MiB) Visad 632 gånger
1606B143-9EB7-4D4A-B489-6935842EB7AD.jpeg
1606B143-9EB7-4D4A-B489-6935842EB7AD.jpeg (4.7 MiB) Visad 632 gånger
2C0E9C36-3169-48C4-971A-D3A6413D96C4.jpeg
2C0E9C36-3169-48C4-971A-D3A6413D96C4.jpeg (4.59 MiB) Visad 632 gånger
#1474308
bem skrev: sön 14 nov 2021, 10:55
Pellix skrev: sön 14 nov 2021, 09:51 Nästa upptäckt: stol- och rattvärme är inte varmt i XC60 MY22 när man kört värmare och hoppar in i bilen utan det är iskallt. Där får vi hoppas på en uppdatering, eller är det någon inställning jag missat?
Gå in i centerdisplayens Klimatmeny (fläktsymbolen i nederkant på displayen). Klimatsidorna är 3 sidor, så svep med fingret åt vänster så du ser sidan 2 och sen 3 åt höger. På sidan 3 (se bild nedan) aktiverar du Sätesvärme för förar- resp. passagerarsätet (med förslagsvis Mellanvärme) och så aktiverar du Rattvärme (med läge Låg eller Mellan kanske är bättre). Då får du stolsvärme och rattvärme väldigt fort i bilen (ca. 2 min) och har du förkonditionerat med Volvo Cars appen så är ju hela bilen varm och god också. Funkar bra tycker jag. Jag har en V90 T6 Recharge 2022 och jag tycker värmen funkar bra när jag förkonditionerar och har stolsvärmen och rattvärmen på automatisk start via klimatsidan 3 i bilens inställningar.
Jag har bränslevärmare i bilen också, så jag kan starta den om jag inte har laddsladden ansluten och värmen kommer från klimatanläggningen via el.
Väldigt flexibelt. Men i min förra V70 MY14 hade jag dieselvärmare och det funka väldigt bra det med fast det var viktigt ha batteriet laddat ordentligt så spänningen inte blev för låg för då starta inte dieselvärmaren (viss kräm var ju tvungen finnas kvar i batteriet för att kunna starta motorn). På sidan 1 i klimatsidorna i bilens inställningar kan du starta värmaren manuellt (eller via Timer). Kan vara bra känna till det om Volvo Cars appen vägrar dra igång värmen, då får du gå ut i bilen och starta värmen manuellt på sidan 1 i klimatsidorna, Nu (direkt) eller via Timer (se bild nedan).
Start av motorn via Volvo Cars appen finns inte än i Volvo 2022:or som har Google Android Automotive, men det skall visst komma nångång framöver. Det finns en lista på Volvo Cars hemsida med punkter som skall komma i appen för Google-bilarna, som Sensusbilarna redan har. Volvo har släpat fötterna efter sig vad gäller få samma funktionalitet i appen för Google-bilarna som Sensusbilarna. Rätt dåligt men man får trösta sig med det kommer mer funktioner för oss med Google-bil, men oklart när. Inte ens körjournal har Volvo fått till än i appen för Google-bilarna. Nog besvärligt för folk som behöver körjournal i jobbet.
/Bo
Jo inställningen du skriver om har jag redan men värmen startar ju först när bilen startas. Visst går det skapligt fort men varför inte förvärma under tiden värmaren går…eller iallafall ha det valet om man ska använda lite ström till det eller inte. Är kabeln i borde det ju definitiv funka så…
Och som sagt var, det går ju inte att starta motorn från appen ännu.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]