Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1472813
Jaha, då har det dykt upp ytterligare en spännande 'feature' till den här tråden... Körde in bilen i garaget igår för första gången. Då garaget är trångt pep ju parkeringskameravarningarna från alla håll och kanter, inget konstigt med det. Men, när jag stänger av bilen så fortsätter det att pipa... När jag gått ur bilen, stängt och låst så slutar det så jag tänkte inte mer på detta och gick därifrån. När jag imorse öppnar dörren, ja då sätter pipet igång igen och piper konstant - innan jag ens har startat bilen inne i garaget... Backar ut och tänker att det lägger väl av, men icke. Inga varningar från parkeringskameran, inga andra varningar över huvud taget men pipet fortsätter.

Fattade först inte att det var just från parkeringskameran eftersom den inte varnade, så fick kollar runt en helt del innan jag gick ing och testade inställningar för parkeringskameran där man kan justera volymen. Så nu har jag dragit ner volymen så långt det går, men eftersom det inte går att muta den helt så får jag nu köra runt med ett konstant tinnitus-pip i kupén tills jag kan få någon verkstad att lösa problemet...

Premium var ordet...
#1472824
En olycka kommer sällan ensam…
Kameror (framåt och bakåt), radar…
Förutom att hårdvaran skall funka så skall motsvarande mjukvara göra det också. På 2022:or med Google-infotaimentsystemet finns nog anledning vara lite mer skeptisk för det är ju ganska nytt system och knappast lika felfritt och stabilt som det sen länge använda Volvo Sensus. Har själv haft en del underligheter min Google-bil (V90 T6 Recharge 2022). Lite närliggande det du beskriver är när jag kör in i biltvätt, då varnar det från höger och vänster men det går ju bra ändå och inga varningar och pip fortsätter när jag senare kör ur tvätten. Låter som ett verkstadsbesök i mina ögon för dig. Kanske mjukvara behöver uppdateras, om det finns nån uppdatering till din bil.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1472845
Ja, det blir till att åka till VolvoBil på måndag morgon och få teknikern att kolla vad det är. Om inte annat kan man säkert få bort själva pipandet genom att 'resetta' bilen, det löser ju inte grundproblemet men det känns samtidigt lite som ett sånt där slump-problem som kanske inte kommer tillbaks... Kan väl säga att det är tur att det är en dag till, innan måndag, för just nu skulle jag inte vara någon trevlig kund... :-D
#1472894
magnik skrev: lör 06 nov 2021, 17:37 Ja, det blir till att åka till VolvoBil på måndag morgon och få teknikern att kolla vad det är. Om inte annat kan man säkert få bort själva pipandet genom att 'resetta' bilen, det löser ju inte grundproblemet men det känns samtidigt lite som ett sånt där slump-problem som kanske inte kommer tillbaks... Kan väl säga att det är tur att det är en dag till, innan måndag, för just nu skulle jag inte vara någon trevlig kund... :-D
Det går att trigga reset själv. Man håller in knappen under skärmen läääänge. Testa. Dock fick man skriva in Google-konto och lite sånt igen.
#1472930
Pellix skrev: sön 07 nov 2021, 08:51
magnik skrev: lör 06 nov 2021, 17:37 Ja, det blir till att åka till VolvoBil på måndag morgon och få teknikern att kolla vad det är. Om inte annat kan man säkert få bort själva pipandet genom att 'resetta' bilen, det löser ju inte grundproblemet men det känns samtidigt lite som ett sånt där slump-problem som kanske inte kommer tillbaks... Kan väl säga att det är tur att det är en dag till, innan måndag, för just nu skulle jag inte vara någon trevlig kund... :-D
Det går att trigga reset själv. Man håller in knappen under skärmen läääänge. Testa. Dock fick man skriva in Google-konto och lite sånt igen.
Ah, grymt - tack för tipset! Jag lägger gärna till mitt konto mm igen, bara jag får bort det sjukt irriterande pipet. Drar ut och testar direkt! :-D
#1472931
Det går att trigga reset själv. Man håller in knappen under skärmen läääänge. Testa. Dock fick man skriva in Google-konto och lite sånt igen.
[/quote]

Vilken hjälte du är, nu är det j-a pipet borta! :)
Höll inne 'hemknappen' i kanske 5 sekunder, då kommer meddelande upp om att skärmrengöringsläge är aktiverat. Fortsatte hålla inne knappen ytterligare kanske 10 sekunder, då slocknade skärmen helt och pipet dog. Släppte knappen, en ganska vag volvo-logga syntes en stund, sen blev skärmen svart några sekunder och därefter startades allt upp igen.

Dock behövde jag inte ange mitt Google-konto, para spotify eller göra några andra inställningar. Fan vad nöjd jag är nu! :-D
#1472949
magnik skrev: sön 07 nov 2021, 11:45 Det går att trigga reset själv. Man håller in knappen under skärmen läääänge. Testa. Dock fick man skriva in Google-konto och lite sånt igen.
Vilken hjälte du är, nu är det j-a pipet borta! :)
Höll inne 'hemknappen' i kanske 5 sekunder, då kommer meddelande upp om att skärmrengöringsläge är aktiverat. Fortsatte hålla inne knappen ytterligare kanske 10 sekunder, då slocknade skärmen helt och pipet dog. Släppte knappen, en ganska vag volvo-logga syntes en stund, sen blev skärmen svart några sekunder och därefter startades allt upp igen.

Dock behövde jag inte ange mitt Google-konto, para spotify eller göra några andra inställningar. Fan vad nöjd jag är nu! :-D
[/quote]

Härligt! Vad skönt att det verkar ha löst sig, iallafall tillfälligt.
Jag hade för mig att jag fick göra om kopplingar och konton men de kan ju ha ändrat sånt också med senare uppdateringar eller också minns jag fel. Tror iallafall jag fick para ihop telefonen igen.
#1472996
Härligt du fick bort det där jädra pipet på egen hand. Fasiken, behöva rulla till Volvomeken för varenda fel är inge kul, lite problemlösning på egen hand känns oftast tillfredställande. Men dagens bilar kräver ju ofta inkoppling till en dator för minsta lilla felsökning, inte ens en sån enkel sak som att ändra däcktryck går obemärkt förbi i dagens Volvobilar, då skall TPMS kalibreras och om man har Google-bil (som min V90 T6 Recharge 2022) så kommer sen i regel ett meddelande om att TPMS behöver service. Det är dock en bugg i systemet för det har min Volvomek haft kontakt med Volvo om. Kommer väl en rättning via ny mjukvara vad det lider.
Bara hoppas din bils pipande inte återkommer på samma sätt igen. Men om det gör det har du ju medicinen så du själv kan ge den sjuka bilen rätt botemedel.
/Bo
#1473011
Ja, man tänker ju knappt tanken att man ska kunna fixa något själv utan det blir till verkstaden direkt... Men med hjälp av grymma forum så kan iaf vissa problem lösas :-D
Dyker det upp igen så är det ju som du skriver bara att 'laga' det igen på egen hand, blir intressant att se vad som händer nästa gång jag kör in i garaget... Så länge man kan fixa det på egen hand så är det ju lättare att leva med de här sakerna, men vi bör ju kunna förvänta oss bra mycket bättre med tanke på vilken prisklass de här bilarna ligger i.

Som kuriosa kan jag nämna att jag tänkte rycka säkringen till parkeringskameran för att se om det hjälpte. Men... då får man montera ner hela höger vägg i bagaget för att komma åt säkringsboxen som sitter där bakom. Fantastiskt att man inte ens kan byta en säkring utan att behöva meka...
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15
Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?