Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1459090
boeder skrev: lör 14 aug 2021, 22:14 Dock har jag hittat en ”ny” för mig funktion. Säg att jag kopplat 2st telefoner via bluetooth. Jag kan enkelt markera om båda sitter i bilen samtidigt ((typ man och fru)
Skall en lur vara media och samtal styrd
En av för samtal och den andra för media

Det är nog en ny funktion
Hade varit bättre om dom hade fokuserat på att lägga in CarPlay istället! :-(
#1459094
HeavyMetal skrev: lör 14 aug 2021, 22:26
boeder skrev: lör 14 aug 2021, 22:14 Dock har jag hittat en ”ny” för mig funktion. Säg att jag kopplat 2st telefoner via bluetooth. Jag kan enkelt markera om båda sitter i bilen samtidigt ((typ man och fru)
Skall en lur vara media och samtal styrd
En av för samtal och den andra för media

Det är nog en ny funktion
Hade varit bättre om dom hade fokuserat på att lägga in CarPlay istället! :-(
Håller med till 100% och om inte lägga in Waze som möjlig app att ladda ner.
Kör hellre med waze än Google.
#1459161
boeder skrev: lör 14 aug 2021, 17:49 Nu har jag haft min XC60 T8 2022 i 4,5dag och enbart kört ca 44mil.
Redan efter ca2 mil körning får båda skärmarna brain freeze, mittskärmen blir ljusblå och instrument skärmen ljusgrön. Allt stängs av som ventilation, ljud och även ljus från blinkers. Hastigheten visas dock, efter ca 2min botar den om och allt eller som vanligt.
Nu har denna frysning hänt 5ggr denna vecka och med olika färger oxh nu mest lila och ljusgrönt.

Och är det någon som vet hur man kan få handbromsen anlagd automatiskt efter man stängt av bilen?
Haft samma problem med fryst/kraschat Infotainmentsystem. Efter några besök på verkstan så bytte de i fredags ut hela komponentpaketet. Dock märkte jag efter hemkomst att nu får jag inte upp någon info (typ kartan) i mellan hastighetsmätaren och varvindikatorn….. Så ny kontakt i morgon igen……. Ingen tvekan om att Volvo har stressat fram detta Infotainmentsystem, så ångrar valet av XC60 T6 LAddH…..

Vad gäller parkeringsbromsen, du sätter på och av det med (A) knappen mellan sätena. Bakom P-knappen.
#1459178
Stattutaren skrev: sön 15 aug 2021, 15:10
boeder skrev: lör 14 aug 2021, 17:49 Nu har jag haft min XC60 T8 2022 i 4,5dag och enbart kört ca 44mil.
Redan efter ca2 mil körning får båda skärmarna brain freeze, mittskärmen blir ljusblå och instrument skärmen ljusgrön. Allt stängs av som ventilation, ljud och även ljus från blinkers. Hastigheten visas dock, efter ca 2min botar den om och allt eller som vanligt.
Nu har denna frysning hänt 5ggr denna vecka och med olika färger oxh nu mest lila och ljusgrönt.

Och är det någon som vet hur man kan få handbromsen anlagd automatiskt efter man stängt av bilen?
Haft samma problem med fryst/kraschat Infotainmentsystem. Efter några besök på verkstan så bytte de i fredags ut hela komponentpaketet. Dock märkte jag efter hemkomst att nu får jag inte upp någon info (typ kartan) i mellan hastighetsmätaren och varvindikatorn….. Så ny kontakt i morgon igen……. Ingen tvekan om att Volvo har stressat fram detta Infotainmentsystem, så ångrar valet av XC60 T6 LAddH…..

Vad gäller parkeringsbromsen, du sätter på och av det med (A) knappen mellan sätena. Bakom P-knappen.
Ja men då sätts P-Bromsen varje gång du stannar vid stoppljus, stopp plikt osv, vill inte ha den funktionen, den skall sättas när man stänger av bilen!!
#1459262
boeder skrev:Dock har jag hittat en ”ny” för mig funktion. Säg att jag kopplat 2st telefoner via bluetooth. Jag kan enkelt markera om båda sitter i bilen samtidigt ((typ man och fru)
Skall en lur vara media och samtal styrd
En av för samtal och den andra för media

Det är nog en ny funktion
Det fanns både i min V70 MY12 och i A6 MY16..
#1459278
ThorHammer skrev: sön 15 aug 2021, 23:01 Senaste info från Volvo Bakåtsträv AB:https://www.volvocars.com/se/support/to ... ellar-2022
Obegripligt att de tagit bort i stort sett allt vad körlägen heter för alla utom Recharge (och rena elbilarna) och nån modell som XC60.
Har en V90 T6 Recharge jag förmodligen får hämta denna vecka, vecka 33, och då får jag nöjet att kunna byta körlägen: Hybrid, Pure (bara elmotor), Power och AWD (men Individuellt körläge har de plockat bort vad det verkar på laddhybriderna för modellår 2022). Att Volvo plockat bort för 2022 i stort sett alla körlägen på rena bensin och dieselbilar är så svårt att förstå. Det är så mycket jag inte fattar längre med Volvos ändringar på 2022:orna. Kan inte vara så kul för de som haft en Volvo tidigare med flera körlägen och sätta sig i en 2022:a och kunna välja - inget körläge såvida man inte har en XC60 får man nöjet välja Offroad. Man kan ju på XC60 Recharge 2022:a lyxa till det och köpa en Polestar Engineered så får man ju även Comfort och Polestar körlägen förutom de körlägen Recharge erbjuder.
Kanske kommer man att kunna köpa som extra tillbehör fler körlägen i framtiden? Smart, plocka bort tidigare finesser och på nyare årsmodeller får man lov köpa till körlägespaket? Skojar bara men vem vet.
Ena året tycker Volvo körlägen är bra, andra året skall det inte vara några körlägen på bensin och dieselbilarna. Nån tanke borde det finns bakom detta men kan nån här lista ut vad tanken är?
/Bo
#1459292
Gissningsvis har Volvo statistik på hur ofta någon väljer annat körläge än standard.

Sannolikt är ni som sitter å fipplar med rullhjulet varje gång ni sätter er i bilen väldigt få.
Alla funktioner kostar i utveckling och underhåll så jag förstår varför de tar bort en sån här "onödig" grej.
#1459302
poseidon skrev: mån 16 aug 2021, 07:14 Gissningsvis har Volvo statistik på hur ofta någon väljer annat körläge än standard.

Sannolikt är ni som sitter å fipplar med rullhjulet varje gång ni sätter er i bilen väldigt få.
Alla funktioner kostar i utveckling och underhåll så jag förstår varför de tar bort en sån här "onödig" grej.
Låter rimligt i mina öron att Volvo med statestik hur mycket olika funktioner används som grund plockar bort sällan använda funktioner. Men vad blir nästa "grej" i så fall de plockar bort p.g.a. av att statistiken säger att det inte används nog mycket? Det kan kanske bli rätt tråkiga bilar i slutänden om man låter detta tankesätt vara en ledstjärna för att spara kostnader.
Jag tänker att Volvo så sakteliga förbereder sig för att göra bilen mer eller mindre till bara ett transportfordon där man gasar, bromsar och egentligen bara tar sig från A till punkt B med så liten inverkan av föraren som möjligt. Blir väl enklare så när Volvo så småningom går över till enbart Onlineförsäljning (av elbilar) med så få val och rätt slätstrukna bilar för "mainstream". Bara gissning. Bränsledriva bilar skall ju inte tillverkas efter 2030 för då skall ju alla Volvos bilar de tillverkar vara eldrivna. I eldrivna bilar behövs väl bara körlägen eldrift och Regenererande bromsning (One Pedal Drive) , ev. AWD (om 4-hjulsdriven) och ev. Offroad (för motsv. XC60 om sådan finns när Volvos flotta är elektrifierad). Blir lite som att köra "radiobil" i framtiden, bara gasa och styra. :-) I framtiden ligger ju självkörande bil runt hörnet och vem behöver (manuellt) byta körlägen då? Ingen, det skall bilen sköta själv i så fall rimligtvis.
Lite nyfiken, hur många år hade Volvo körlägen (som de plockat bort i 2022:or) i sina bensin och dieselbilar, nån som vet?
/Bo
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]