Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456427
Fick min nya XC60 Recharge T6 MY22 för några veckor sedan efter att ha åkt en MY20 Twin Engine T8 tidigare.
Har hunnit åka lite (mest med husvagn efter) och känner mig hittils väldigt besviken på Android Automotive som ersatte Sensus + GPS.
Lite grejer utan inbördes ordning:

1) Saknar en massa inställningsmöjligheter och fakta tex teman, snabbknappar mm. Hittar inte ens momentan förbrukning, (bra för att veta vilken växel man ska låsa B-läget på när man dra husvagn) och inte ”förarprestation” där man tidigare kunde se förbrukningar rullande mm.
2) DriveMode-knappen är borta, det kan jag köpa men att man måste in i menyn för att välja är alldeles för krångligt…varför finns inga snabbknappar eller att man kan skapa egna? Trodde det skulle bli mer likt en smartphone men det känns som en Nokia 3110 att använda ibland.
3) Verkar ej optimera el/bensinanvändning kopplat till rutten i Google Maps (som tidigare funkade väldigt bra). Bilen går på el tills den är slut oavsett om man programmerat en rutt eller inte. Vill man spara batteri så ska man in i menyn och välja ”behåll”.
4) Man kan inte styra luftfjädringen, tex till parkeringsläge eller sänka bilen utan att ändra till Pure, men då försvinner istället möjligheten att ”behålla” ström i batteriet och man kan heller inte växla manuellt i B-läge.
5) Man kan inte dela internet i bilen. För övrigt oklart om bilen använder eget simkort eller använder min telefon för data när den är inkopplad.
6) Telefonen parkopplas inte automatiskt varje gång, det har jag nog fått göra om 10 gånger på 2 veckor efter att jag upptäckt att telefonen inte är uppkopplad, mycket irriterande!
7) En skylt som talar om att backvarnaren är ur funktion pga att jag kör med släp tänds ofta, typ en gång i kvarten. Ibland för att man släpper på gasen eller kör in i en rondell…ibland 5 gånger på 2 minuter om jag kör i stan. Jag har fattat det efter första gången…
6B547C81-DD98-49AC-9532-C641E32E78EF.jpeg
6B547C81-DD98-49AC-9532-C641E32E78EF.jpeg (548.38 KiB) Visad 10601 gånger
8) Kan inte göra en profil till för frun så hon kan koppla sin nyckel till den och därigenom få sin mobil uppkopplad + sin Spotify i bilen.
9) I samma veva kom nya Appen, VOC ersattes med ”Volvo Cars” och en massa funktioner, data mm försvann. Man fattar ingenting om man ens startat bilen, eller bara fläkten… Vad hände där?
10) har försökt sänka bakänden med knappen vid bakluckan för att koppla till ett släp. Funkar ungefär var tredje gång. Fattar inte varför. Har startat om bilen, har haft tändningen på/av, nyckeln i fickan eller inte, släpkontakten i/ur. Ingen logik… Oklart.

Summa summarum: har Volvo ens provkört bilen själva med nya systemet? Så många saker som inte funkar bra eller inte är smart gjorda. Det kan vara att jag inte hittat rätt inställning för nåt men jag har ändå försök i flera veckor och är inte helt dum i huvudet.

Det finns bra saker också, det startat upp väldigt snabbt, gillar Google Maps och kopplingen till sitt eget konto. OTA blir väl bra framöver men är totalt sett besviken så här långt. Hoppas verkligen det kommer en rejäl uppdatering snart!

Alternativt smarta forumbesökare som kan upplysa mig!
Senast redigerad av 3 Pellix, redigerad totalt 0 gång.
#1456435
Oj så lång lista och du verkar ju inte gröngöling, din förra Volvo antar jag klarade många av punkterna.
Enda som jag kan hjälpa dig med är att Volvo Cars appen f.d. Volvo On Call appen har f.n. bara 3 funktioner av 12 för 2022:or. Volvo skall under resten av året införa succesivt resterande funktioner.

https://www.volvocars.com/se/support/to ... cars-appen

Jag har en 2022:a (V90 T6 Recharge) jag skall hämta vilken dag som helst. Jag kommer antagligen råka ut för många av de saker du inte får att fungera misstänker jag eftersom min också har Android Automotive och inte gamla Sensus. Prova lusläs manualen till din 2022:a om det kan stå nåt matnyttigt där som kan ge rätsida på några av dina funderingar/punkter.
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1456456
Fattiglapp skrev: fre 30 jul 2021, 09:18 När du köper en 500kkr+ Volvo får du också testa deras mjukvara, de gör inte det. Det är även min erfarenhet.
Jag har en 2022 V60, dvs Sensus, och 2, 3 och 9 gäller även mig. Var såg du momentan förbrukning i Sensus?
Jag hade tyckt det var mer okej om det var lite buggigt eftersom det är nytt men att man tar bort bra funktioner är ju märkligt.
Man kunde göra nåt val för att se det direkt i ratt-skärmen, minns inte exakt. Dessutom kunde man se en översikt på senaste 1/10/100 km i stapeldform under ”förarprestation” i mitt-skärmen.
#1456457
Danielsjholm skrev: fre 30 jul 2021, 09:19 Vilken tråkig upplevelse!
Jag har dock en annan fråga; hur står sig T6an mot din gamla T8?
Ja jag trodde nog att man skulle få fler smarta lösningar, inte att det skulle försvinna en massa…så det känns lite märkligt.
Det är mer viktigt att det är uppkopplat än att det är smarta funktioner för bilföraren.
Har nästan uteslutande kört med husvagnen så jag har ingen riktig känsla för det ännu, den känns lite tunnare men ingen jätteskillnad. Upplever den dock som lite törstigare med husvagnen, men det kan ha att göra med att det är svårt att veta vilken växel som är mest optimal att köra på eller att jag iår också har cyklar på taket.
#1456466
Fattiglapp skrev: fre 30 jul 2021, 09:18 Jag har en 2022 V60, dvs Sensus, och 2, 3 och 9 gäller även mig. Var såg du momentan förbrukning i Sensus?
Du kan välja att visa det under varvräknaren.
#1456468
Qualia skrev: fre 30 jul 2021, 09:46 Känns som de släppte mjukvara halv färdigt..
Det är ju skit tråkigt att man vara beta testare..
Xc40 med android har varit ute ett tag, nåt måste de ha lärt sig..
Jag håller delvis med där. Dock kanske man slipper bli betatestare, det vet vi ännu inte, kanske alla funktionerna i t.ex. Volvo Cars appen funkar sen när de infört alla 12 funktionerna för MY 2022 Volvobilar. Vi år väl se.
För den som haft en tidigare årsmodell t.ex. 2020 eller 2021 och skaffat en 2022:a som har Android Automotive verkar det kunna kännas delvis som ett nerbyte med vissa funktioner (som saknas). Jag som hoppar från V70 MY14 till V90 MY22 kommer inte märka det så väl men att Volvo Cars appen bara har 3 funktioner ännu för 2022 Volvobilar kommer jag märka.
Jag tänker det är viktigt att folk som får sina 2022:or och saknar en del funktioner som förr funnits i sin Volvo borde kontakta sin Volvo återförsäljare så de kan få in synpunkterna/klagomålen och föra dem vidare till Volvo.
Jag kan personligen inte fatta varför Volvo plockar bort användbara funktioner om det nu skett. Lätt bli irriterad och frågande som brukare av deras bilar i ett sånt läget.
/Bo
#1456479
Det är ju inte mycket bevänt med att man får fri surf då WI-FI o bluetooth går före bilens inbyggda modem så den dra surf från mobilen först.Sen saknas ju WI-FI hotspot helt o hållet på Android på äldre sensus är det guld värt att kunna dela surf till passagerare med surfplattor o liknande vid längre resor från bilens inbyggda hotspot som har bättre täckning med yttre antenn.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... anslutning
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]