Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1457607
Precis, proprietär teknologi är ofta utdaterad redan efter en relativt kort tidsrymd.
Köpte själv nyligen en V90 -18 som jag hittills är nöjd med, att den var utrustad med Sensus Connect / Navigation var inget som jag överhuvudtaget reflekterade över.
Men jag har i alla fall testat att stoppa i ett eget data-SIM för att uppdatera kartorna och köra Spotify.
Tyvärr är ingen av dom någon större hit, alltså inte bara taskigt / konstigt gränssnitt utan även ständiga funktionsstörningar, t.ex. Spotify stannar hela tiden (buffrar...), navigatorn tappar bort sig vid vägbyten m.m.
Men som sagt inget jag saknar, så länge mobilen kopplar upp sig på blåtand och Spotify (i mobilen) startar automatiskt är iaf jag nöjd.
#1457610
Spotify native har jag läst blev lidande av en begränsning i mobildata modemets arbetsminne som var för litet. Volvo har en uppdatering som delvis mha mjukvara buffert kompenserar hårdvara begränsning eller om det var en optimera minneshantering i modemet - resultatet för mig det buffrar mindre än jmf med innan.
Lite som att på datorn ge den mer swap minne på hårddisken (dock långsammare) när inte RAM minnet räcker till.
#1457636
Ohlmar skrev: fre 06 aug 2021, 13:18 Som vanligt när det kommer uppdateringar så tycker många att det är uruselt och helt oanvändbart. "Bättre förr". Man kan ju välja att se allt det negativa och helt missa vad som faktiskt är väldigt mycket bättre med det nya. Jag fattar att vissa har väldigt specifika behov som kanske drabbar dom mer än andra (just nu), men för den stora massan är det enligt mig ett stort lyft.

Visst, vissa funktioner saknas för tillfället och det är trist att man inte hunnit få ordning på VoC. Men detta kommer komma på plats. Sensus däremot är och känns gammalt och kommer fortsätta kännas så för all framtid.
- Vägledningen valde väldigt ofta en usel väg, och ibland till helt fel platser.
- Kartorna blev utdaterade snabbt och att hämta hem nya var inte direkt gjort i en handvändning.
- Röststyrning var ett skämt
- Långsamt
- Har ingen framtid
- Appar var sega och för att få en bra upplevelse var man tvungen att köra android auto eller carplay, dvs att inte använda sensus.
- listan är rätt lång...

Google då?
- Väldigt fräscht i jämförelse. Att jag inte kan välja mellan olika teman spelar mindre roll när detta är så mycket snyggare och bättre än något av de tidigare teman. Om några år kommer fortfarande det nya se nytt ut för att det just kommer uppdateringar hela tiden. Till skillnad mot sensus.
- Röststyrningen är överlägsen
- Kartorna är konstant uppdaterade, visar rätt trafik, hittar "udda" ställen, etc etc. Att man inte kan skriva in delmål är för mig en mindre bug för det går väldigt mycket snabbare att köra röststyrningen.
- Apparna fungerar utmärkt. Vad ska jag med Android eller Carplay till? Du har ju en fullt fungerande smarttelefon i bilen.
- Snabbknapp till 360-kameran (äntligen)
- Over the air updates. Bara den här är ju ett jätteplus.

För mig är det i varje fall helt ofattbart att man hellre skulle vilja ta en -21a om man hade möjligheten. Grattis alla ni som blev uppgraderade till -22or.

Tidigare: MY20 XC60 T8
Nu: MY22 XC60 T8 Pro

Nej, jag jobbar inte för Volvo.
Bättre dom hade lagt en snabbknapp till drive mode nu när den fysiska knappen försvann. Apple CarPlay är ett måste för mig med Apple music mm.
Hatar spionföretaget Google i övrigt! :P
#1457661
Ohlmar skrev: fre 06 aug 2021, 13:18 Som vanligt när det kommer uppdateringar så tycker många att det är uruselt och helt oanvändbart. "Bättre förr". Man kan ju välja att se allt det negativa och helt missa vad som faktiskt är väldigt mycket bättre med det nya. Jag fattar att vissa har väldigt specifika behov som kanske drabbar dom mer än andra (just nu), men för den stora massan är det enligt mig ett stort lyft.

Visst, vissa funktioner saknas för tillfället och det är trist att man inte hunnit få ordning på VoC. Men detta kommer komma på plats. Sensus däremot är och känns gammalt och kommer fortsätta kännas så för all framtid.
- Vägledningen valde väldigt ofta en usel väg, och ibland till helt fel platser.
- Kartorna blev utdaterade snabbt och att hämta hem nya var inte direkt gjort i en handvändning.
- Röststyrning var ett skämt
- Långsamt
- Har ingen framtid
- Appar var sega och för att få en bra upplevelse var man tvungen att köra android auto eller carplay, dvs att inte använda sensus.
- listan är rätt lång...

Google då?
- Väldigt fräscht i jämförelse. Att jag inte kan välja mellan olika teman spelar mindre roll när detta är så mycket snyggare och bättre än något av de tidigare teman. Om några år kommer fortfarande det nya se nytt ut för att det just kommer uppdateringar hela tiden. Till skillnad mot sensus.
- Röststyrningen är överlägsen
- Kartorna är konstant uppdaterade, visar rätt trafik, hittar "udda" ställen, etc etc. Att man inte kan skriva in delmål är för mig en mindre bug för det går väldigt mycket snabbare att köra röststyrningen.
- Apparna fungerar utmärkt. Vad ska jag med Android auto eller Carplay till? Du har ju en fullt fungerande smarttelefon i bilen.
- Snabbknapp till 360-kameran (äntligen)
- Over the air updates. Bara den här är ju ett jätteplus.

För mig är det i varje fall helt ofattbart att man hellre skulle vilja ta en -21a om man hade möjligheten. Grattis alla ni som blev uppgraderade till -22or.

Tidigare: MY20 XC60 T8
Nu: MY22 XC60 T8 Pro

Nej, jag jobbar inte för Volvo.
Vet inte vad du menar med långsamma besvärliga kartuppdateringar?

I min My21 och min föregående v90cc my18 fick du en popup om ny uppdatering, man valde att uppdatera och efter en omstart av bilen va den nya kartan där.

Kommer uppdateringarna i MY22 snabbare än så?

Jag har hellre backkamera, Blis osv än snabba kartuppdateringar iaf.
#1457662
Ohlmar skrev:Som vanligt när det kommer uppdateringar så tycker många att det är uruselt och helt oanvändbart. "Bättre förr". Man kan ju välja att se allt det negativa och helt missa vad som faktiskt är väldigt mycket bättre med det nya. Jag fattar att vissa har väldigt specifika behov som kanske drabbar dom mer än andra (just nu), men för den stora massan är det enligt mig ett stort lyft.

Visst, vissa funktioner saknas för tillfället och det är trist att man inte hunnit få ordning på VoC. Men detta kommer komma på plats. Sensus däremot är och känns gammalt och kommer fortsätta kännas så för all framtid.
- Vägledningen valde väldigt ofta en usel väg, och ibland till helt fel platser.
- Kartorna blev utdaterade snabbt och att hämta hem nya var inte direkt gjort i en handvändning.
- Röststyrning var ett skämt
- Långsamt
- Har ingen framtid
- Appar var sega och för att få en bra upplevelse var man tvungen att köra android auto eller carplay, dvs att inte använda sensus.
- listan är rätt lång...

Google då?
- Väldigt fräscht i jämförelse. Att jag inte kan välja mellan olika teman spelar mindre roll när detta är så mycket snyggare och bättre än något av de tidigare teman. Om några år kommer fortfarande det nya se nytt ut för att det just kommer uppdateringar hela tiden. Till skillnad mot sensus.
- Röststyrningen är överlägsen
- Kartorna är konstant uppdaterade, visar rätt trafik, hittar "udda" ställen, etc etc. Att man inte kan skriva in delmål är för mig en mindre bug för det går väldigt mycket snabbare att köra röststyrningen.
- Apparna fungerar utmärkt. Vad ska jag med Android auto eller Carplay till? Du har ju en fullt fungerande smarttelefon i bilen.
- Snabbknapp till 360-kameran (äntligen)
- Over the air updates. Bara den här är ju ett jätteplus.

För mig är det i varje fall helt ofattbart att man hellre skulle vilja ta en -21a om man hade möjligheten. Grattis alla ni som blev uppgraderade till -22or.

Tidigare: MY20 XC60 T8
Nu: MY22 XC60 T8 Pro

Nej, jag jobbar inte för Volvo.

Förstår inte , dina åsikter , du kan ju knappast haft ett fungerande Sensus system , och din "hyllning " till det nya systemet är ju lika onyanserat det med "Visst, vissa funktioner saknas för tillfället och det är trist att man inte hunnit få ordning på VoC. Men detta kommer komma på plats. ", ja det kommer det kanske men du verkar säker
Vad gäller kartornas uppdatering så får vi hoppas att du alltid har internetanslutning annars är ju dina kartor oanvändbara .
Att Volvo släpper iväg bilar i dag som inte har färdigutvecklad mjukvara eller med komponentbrister är nog en anledning till det stora försäljningstappet dom senaste månaderna
Och bara att du skriver "Nej, jag jobbar inte för Volvo" är ju lite underligt
#1457675
Betyder ju inte ngt för tjänstebilsåkare/CBV mm men för de som själva får pynta sina bilar tror jag att MY22 kommer att vara en B-version på kommande beg-marknad med lägre andrahandsvärde pga utrustnings/komponentbrist. Detta är inget Volvo är ensamma om, pratade med en kund igår som efter beställning fick en betydligt fattigare BMW än han hade önskat. Tror att alla återförsäljare mörkar rätt kraftfullt vid beställning och kommer med de negativa beskeden i väntan på leverans när kunden är "nällad" på sin efterlängtade bil.
#1457681
Onyanserat med vilje, för att demonstrera precis hur onyanserad all kritik i tråden är. Det finns som sagt saker som är sämre än så länge, men också väldigt mycket som jag tycker är bättre.

Har man dålig uppkoppling kan man ha offline-kartor precis som innan.

Komponentbristen är global och gäller i alla branscher. Inte direkt unikt för Volvo.

Blir mest lite bitter över allt bakåtsträvande...
#1457696
Är väl en vässentlig skillnad på bakåtsträvare som märkliga lösningar som Volvo valt, t ex. drive modes inte på hemskärmen nedre del utan via en liten symbol via inställningar, istället lägger man Hej Google funktionen där samt en knapp påratten samt att man kan säga Hej Googel = 3st sätt att lira denna populistiska funktion.

Att plockat bort hot spot funktionen är bara märkligt, att man väljer att visa en svart skärm om man inte vill ha kartan framför näsa är inget med bakåtsträvan att göra. Vad är det som är fräckkt med detta?

Blir bitter på alla som aldrig våga ställa krav utan bara åker med och bockar och niger så snällt .
#1457710
Skickar Volvo eller säljaren/återförsäljaren ut fråga ”Hur nöjd är du med din nya bil?”. Ungefär som de gör vid ett verkstadsbesök/service.
Om ja, blir det nog intressant feedback för Volvo att läsa för Android Automotive utrustade 2022:or. :-)
En del positivt förstås men nog en hel del negativt. Som Volvo kunnat besparat sig om de hade tänkt sig in lite mer i hur en brukare med största sannolikhet kommer reagera med de ändringar och borttagna tidigare funktioner samt lite snudd på halvklara Google infotainmentsystemet som 2022:or har.
Antagligen har Volvo kallt släppt Google infotainmentsystemet i 2022 bilarna medvetna om problemen men helt enkelt tänkt att det justerar/rättar vi via OTA framöver. Vi måste få ut bilarna nu till kunderna så vi tjänar pengar. Det finns inte tid att justera just nu, vi tar det senare via OTA. Om det är så må det vara hänt en gång, men om det händer fler gånger blir det en (o)vana som nog kommer ge en hel del missnöjda kunder och det brukar nog sällan vara bra i längden. Det som övergår mitt förstånd är att Volvo har ju haft sin helt eldrivna XC40 med Google Android Automotive i över ett år, kanske 1 1/2 år, så då har ju Volvoutvecklarna varit bekanta med systemet ganska länge. Märks det i 2022:or? Jag bara undrar.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1457749
Ohlmar skrev: fre 06 aug 2021, 22:13 Onyanserat med vilje, för att demonstrera precis hur onyanserad all kritik i tråden är. Det finns som sagt saker som är sämre än så länge, men också väldigt mycket som jag tycker är bättre.

Har man dålig uppkoppling kan man ha offline-kartor precis som innan.

Komponentbristen är global och gäller i alla branscher. Inte direkt unikt för Volvo.

Blir mest lite bitter över allt bakåtsträvande...
Tyckte jag var tydlig i första inlägget att det finns bra saker men att jag fokuserade här på de som var sämre. Ville dessutom få hjälp om det var nåt jag missat och som någon på forumet kanske hittat en lösning till, eftersom återförsäljarna inte vet nåt: ”det är lika nytt för oss, jag har inte heller hittat någonstans att visa momentan förbrukning”…
Jag välkomnar uppdatering, men det är väl inte konstigt att man är besviken om en massa funktioner saknas? Man vill ju helst ha samma som tidigare, på ett enklare, snyggare och snabbare sätt och helst även bli överraskad med nya saker man kan knappt visste man behövde i en ny uppdaterad bil… :)
Mest förvånad över att el/bensinoptimeringen kopplat till rutten inte verkar finnas.
Att få ”4 års fri surf” låter ju mest som försäljningsargument om det i själva verket är så att bilen alltid väljer att surfa på inkopplad mobil om den är i bilen? Här kanske jag fattat nåt fel?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?