Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurrus
#1455972
Hej,
Har en XC60 B4 modellår 2021.
Till synes utan anledning har larmet gått igång när bilen bara stått parkerad hemma. (Givetvis nattetid)
Inga (synliga) personer i närheten och inga öppna rutor eller kupévärmare inkopplade.
Hittade ena ungens mobil i baksätet, den andra gången larmet gick första kvällen, och misstänkte att den fått nån notis som triggat igång larmet.
Satte sen larmet på ”reducerat” och plockade in telefonen. Inget mer den natten.
Dock gick det som sagt igång igen kvällen efter, då garanterat tom på sådana lösa föremål. (Men reducerat larm stängs tydligen automatiskt av efter varje körning) I alla fall, med detta åter aktiverat larmade bilen inget mer denna natt.
Ingen har skakat igång larmet av ren elakhet/”humor”, vågar jag påstå.
Vill med denna tråd mest höra om någon annan råkat ut för detta (spontan larmstart på xc60 -21) och vilken åtgärd som kanske löste problemet?
/Gurra
#1455978
Ok.. mja, funderade också på om en fluga kunnat sätta igång det. Även om de inte är så nattaktiva. Nattfjäril..?
Men det har ju aldrig hänt innan. (Haft bilen 1 år)
Och så nu 2 nätter i rad. Hade även dammsugit och dammat bilen, innan andra kvällen. Borde väl fått iväg en viss andel lösa kryp i bilen då, tycker jag..(?)
#1455986
Om detta sammanträffande ä nu är en insekt… och alltså inte går att ”fixa”…
Är det i så fall nån som vet om det går att ställa in ”reducerad larmnivå” permanent?
Vet att det gick på vår gamla v60, men har inte hittat nåt sånt val i denna bilens menyer.
Är ju mest att man skäms när man väcker sina stackars grannar… :oops:
#1455992
Gurrus skrev: tis 27 jul 2021, 13:08 Om detta sammanträffande ä nu är en insekt… och alltså inte går att ”fixa”…
Är det i så fall nån som vet om det går att ställa in ”reducerad larmnivå” permanent?
Vet att det gick på vår gamla v60, men har inte hittat nåt sånt val i denna bilens menyer.
Är ju mest att man skäms när man väcker sina stackars grannar… :oops:
Screenshot_20210727-134156_Volvo Manual.jpg
Screenshot_20210727-134156_Volvo Manual.jpg (135.87 KiB) Visad 2217 gånger
:-)
#1455993
Mitt larm löser ut när grannen startar sin Audi s5, så jag får ställa larmet i reducerat läge.
#1456012
Nyligen köpt en V90 -18, hände mig flera gånger (givetvis också en natt) för ett par veckor sedan, satte reducerad larmnivå sedan vart det tyst.
När jag öppnade bilen på morgonen yrade några större flugor runt i kupén, har varit tyst sedan dess men har inte sett några fler insekter heller så troligtvis var dom skyldiga.
#1456040
Hände även på vår V60 2020 flera nätter i rad till synes helt oförklarligt, men jag fick ett tipps om att det kunde vara möss och mycket riktigt efter lite detektivarbete hittade jag musbajs lite här och var bla på motorn under kåpan. En musfälla löste problemet och därefter har bilen varit tyst.

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]