Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danne1012
#1455009
Då jag varit missnöjd med ljudet i min XC60 som har High Perfomance paketet beslöt jag mig för att göra nåt åt det. Jag har inte hittat något inlägg på nätet där någon bytt högtalarna på SPA-plattformen än så jag kanske är först? Hur som tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter. De högtalare som sitter original är gjutna i plast!!!. Rent skräp faktiskt tyvärr men det skapade ju iof potential för att få det bättre. Jag började med att köpa en GAS 10tum platt sub med slutsteg som jag placerat under bagaget. Passar utan större modifikationer. Signal tar jag (högnivå) från slutsteget under passagerarsätet. I framdörrarna och bakdörrarna sitter det 6,5 tum precis som tidigare. Det sitter också en 1 tums diskant i alla dörrar. Fram sitter det dessutom en 3-4 tums mellanregister. Jag köpte kitsystem från BRL (i Örebro) av märket Hertz. Både till fram och bakdörrar. Lite dämpmaterial köpte jag också. De har också modellanpassade adapterringar till 4 tum och 6,5 tum som passar Volvo. 6,5 tum krävde lite nya skruvhål med det var inga problem. 4 tum passade direkt. Medföljande filter fäste jag med smältlim på insidan av dörrsidorna. Det är gott om plats och lätt att montera/demontera dörrsidorna. Tog ett par dagar totalt och kostnaden hamnade på runt 10 tusen för allt. I övrigt är inget ändrat. Resultatet blev enastående bra. Jag har haft HK-paketet tidigare och detta blev betydligt bättre än det. Jag är mycket nöjd och kan varmt rekommendera denna uppgradering. Allt är dolt och ingen åverkan behövdes. Bilder på installationen kan fås. Kanske kan nån mer bli inspirerad.... //Dan
Användarvisningsbild
av bem
#1455024
Inte dåligt att våga sig på att byta det du gjort. Men jag gissar du är kunnig på bilstereo?
När du skriver att din XC60 hade "High Performance" är det audiosystemet som kallas Harman Kardon?
Harman Kardon skall väl vara hyfsat? Det är Harman Kardon i min V90, det hade gått att välja till Audiosystem från Bowers & Wilkins men det är rätt dyrt, sån audiofil är inte jag.
/Bo
#1455028
Jag är väl hyggligt kunnig, framförallt har jag sysslat mycket med ljud. Nej det är inte HK som är High Performance. HK är mellanpaketet, det jag har är det minsta och kallas High Perormance. Det är ingen sub och högtalarna är verkligen rent skräp. Förstärkardel mm är dock helt okey så det är just högtalarna som är undermåliga. Köpte bilen begagnad och den har allt jag ville ha förutom stora ljudpaketet. Därför fick det bli en liten investering till. Jag tror annars HKs är det mest prisvärda paketet. /Dan
Användarvisningsbild
av bem
#1455051
Kikade på Volvos hemsida vad det är för spec. på deras olika ljudsystem idag:
1) High Performance (HP):
220 watt
10 högtalare
Ingen subwoofer
2) Harman Kardon (HK):
600 watt förstärkare, digital
14 hifihögtalare
Subwoofer, luftventilerad
Mjukvara för ljudbehandling
3) Bowers & Wilkins (BW):
1100 watt
15 hifihögtalare inkl. en tweeterhögtalare
Subwoofer, luftventilerad
4 rumslägen (koncerthall, jazzklubb osv.)
Nautilus Technology som skall förfina ljudet
Flesta högtalare rostfria paneler
Högtalarkoner i Continuum material

/Bo
#1455079
HitTheRoadJack, jo jag kikade på det men jag tror inte det blivit bättre. BWs högtalarelement finns att köpa från Kina. Kan vara kopior men jag tror att originalet tillverkas där också. Jag tror inte att BWs högtalarelement är speciellt märkvärdiga utan det är nog hela deras paket som gör det exklusivt. Jag har inte lyssnat på BWs paket ännu så jag vet inte hur det låter.
#1455371
Här kommer lite bilder enligt önskemål.
Bilagan 20210712_153852.jpg finns inte längre
Detta är originalhögtalarna i plats.
Bilagan 20210712_153852.jpg finns inte längre
Detta är Hertz (Mille-serien) som jag monterat i framdörrarna.
Bilagor
20210712_153852.jpg
20210712_153852.jpg (833.31 KiB) Visad 1651 gånger

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]