Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455378
Mellan och diskant monterad i originalhål med adapter-ring för mellanregistret. Diskanten fästs med medföljande monteringsram (följer med högtalarna) Filtren har jag fäst med smältlim. Jag tog befintlig högtalarsignal som tidigare matat mellanregistret och kopplade till "in" på filtret. Då originalhögtalarna hade sina kondensatorer (som filter mot bastoner) monterade direkt på sig visste jag att signalen redan hade "highpass" dvs det var endast bastonerna som var bortfiltrerade, vilket de ändå ska vara. Bashögtalarna kopplade jag direkt till originalkablaget (inte via det nya filtret) då de kan tillåtas att få gå ofiltrerat pga av sin låga placering i dörrarna. Ljudbilden blev väldigt bra. Det optimala hade varit att dra nya högtalarkablar från slutsteget under passagerarsätet till respektive filter och därifrån till respektive högtalarelement. Eftersom jag av naturen är lite lat fick det bli denna enklare lösning. Bakdörrarnas högtalare löstes på samma sätt med skillnaden att det inte finns något mellanregister där. Jag valde en enklare Hertz högtalarpaket (Cento) hit och de diskanterna fäste jag med smältlim i dörrsidorna då de saknade fästbygel. Det finns mycket plats i dörrarna för montering så det går alltid att hitta lösningar. Det är dessutom mycket enkelt att demontera dörrsidorna (finns bra filmer på Youtube) hur man gör. Sen kan man lägga de demonterad dörrsidorna på ett bord och då blir jobbet enkelt. Det är klokt att montera dämpmaterial (finns på BRL) som kan fästas mot plåten på dörrarnas insida innanför bashögtalarna.
Senast redigerad av 1 Danne1012, redigerad totalt 0 gånger.
#1455385
Subbasen (med inbyggt slutsteg) är också lätt att montera. Man måste ta ur den formpressade insats som normalt ligger som skydd (borttagen på bilden) för att få plats med subbasen. Fick skära bort en liten bit av skumplasten med en kniv men i stort sett passade den direkt. 12V finns ju nära då batteriet är precis bredvid. Till subbasen medföljer en kabelstam som bla innehåller högnivåkablar för inkoppling på bilens original högtalarsignal. Jag löste det genom att dra den under baksätets ryggstöd, via höger sidas golvlist, via en befintlig glipa i golvmattan vid passagerarstolen och vidare till slutstegets högtalarutgångarar. Jag kopplade in de på bakhögtalarnas utgång dvs jag tjuvade signalen utan att kapa bort matningen till bakdörrarna. Det är alltså inte inkopplat via lågnivå då det är mer komplicerat. Jag tror att slutsteget matas via optisk signas så den går inte att "tjuva" lika lätt. Befintligt slutsteg levererar ganska bra med effekt till de 4 kanalerna och eftersom subbasen har ett eget inbyggt slutsteg blir det ganska bra tryck totalt ändå. Framförallt blir det ett mycket bättre ljud med luftigare diskant, tydligare mellanregister och en midbas som nu faktiskt hörs från dörrarna. Dörrarnas basar är inte filtrerade mot bas så de spelar fullt register och låter mycket bra. Sen används subbasen endast som extra botten i ljudet. Upplösningen av ljudbilden är markant bättre än originalet. Nu är det kul att lyssna på musik i bilen igen.
20200406_174639.jpg
Slutsteget under passagerarsätet
20200406_174639.jpg (473.16 KiB) Visad 475 gånger
#1455386
Det är den högra kontakten som innehåller högtalarutgångarna till de 4 kanalerna. Kommer tyvärr inte ihåg färgerna men det var inte så svårt att identifiera dem. Allra bäst vore om man kunde hitta kontaktadapter som passade direkt till original men jag har inte hittat någon. (än iaf) :) Till höger på bilden kommer kabelstammen för högnivåanslutningen (ej inkopplat på denna bild) in för inkoppling på de synliga sladdarna till det högra kontakstycket.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]