Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AmerB
#1454830
Tjena,

Har en XC60 2019 gått 8700 mil, har haft problem med ytter temperaturmätaren. Det är alltså 26 grader ute men bilen visar allt från -5 till 2 grader och då påverkas AC och kylningen i bilen. Ibland visar den rätt men helt plötsligt går den ner 20-30 grader på några sekunder.
Bilen köptes i Kamux och vi har haft kontakt med dom. Givaren för mätaren är bytt i januari 2021 (förra ägaren) och maj 2021 (jag). Min fråga är om någon i detta forum har haft detta problem och vad var problemet då?

Tacksam för alla svar.

Trevlig sommar på er,

Amer
av pergrein
#1454854
Kan vara kablarna mellan dörr och karossen. Många som haft problem med det på icke SPA bilar. Tror du är den första som skriver om detta problem på SPA. Jag hade själv detta fel på min V60 -16. Böt givaren men det var kablarna som var felet.

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av Brainy
#1574225
Även jag har detta problem. På en V60 -20.

Den visar ofta 8 grader lägre än faktisk temperatur. Det håller sig så tills jag stänger av bilen. Nästa gång jag startar den så kan temperaturen vara korrekt och den kan vara felaktig.
Upplever att den oftare visar fel när bilen stått parkerad utomhus än när den stått i garaget.

Vart sitter tempgivaren? Är det fortfarande i vänster backspegel?

Är det vanligt att tempgivaren går sönder eller tror ni på annat fel? Exempelvis kontaktstycke någonstans?
av Hisingspaddan
#1574281
Jag har samma problem på min V60 MY19. Verkstaden har bytt sensorn utan resultat. Felet uppträder märkligt nog främst under sensommaren och hösten varje år.
#1574452
Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 när det var 25 grader sommar ute. Ibland funka den men för det mesta var den paj. Sa till dem på service att titta på den men inget problem dem kunde hitta tydligen. Sen lämna jag tillbaka den då det var leasing….

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]