Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1454729
Har nu ägt min V60 T6 chipbrist edition i 3 v, och gett mig på första långkörningen (Gbg-Lindvallen ToR). Mina erfarenheter så långt (varning för långt inlägg)

+ Mycket bekväm (det är väl därför man köper Volvo?) sitter kanon och ser bra. Kommer fram utvilad efter 6+ timmars körning.
+ Snittar 0,8 vid start oladdad, fullastad med fyra cyklar och körning på drygt hastighetsgränsen. Inte så dåligt mtp omständigheterna. (Fö kom jag vid ett tillfälle 64 km på en laddning! Mycket nerför inget uppför…)
- Dörrarna håller sig knappt öppna. Fel på mitt exemplar eller är de så? Forna tiders Volvo hade två mycket tydliga öppningslägen, denna kan inte hålla dörren öppen i lätt motlut.
- vid ett tillfälle tyckte bilen att vägen svängde. Dvs den styrde tydligt av vägen, och jag kämpade emot. Kunde gått illa om jag inte var beredd. Direkt farligt.
- navigationen. Från Gbg till Sälen vill den köra via Norge, vilket ju är olämpligt nu (och inte snabbaste vägen ändå). Den varnar för landsgräns men det finns inget alternativ att undvika den. Och alternativa vägval saknas nästan helt. Enda sättet är att välja ”Eco” vilket turligt nog tar oss ungefär rätt väg. Men då kör den igenom städer snarare än runt. Så man måste starta i Eco-läge, och när man är tillräckligt långt från Oslo-vägen växlar man till snabbaste väg. Så gjorde jag även på min första navigator. För ca 15 år sedan. Dessutom ville navin vid ett tillfälle att jag skulle svänga höger, men förardisplayen vänster. Skumt. Generellt känns navigatorn extremt omodern.
- Displayer. Både förardisplay och centerdisplay har en uppdateringstakt som inte dög för spel på min Commodore 64. Definitivt inte detta årtusende.
- Spotify kan inte spela poddar!?
- brist på förvaring. Men det var känt.
-Volvo Cars appen - tja vad skall man säga? Inte mycket som funkar
- navin och Spotify ovan löser man genom att starta CarPlay. Men då måste man fysiskt koppla ur och i telefonen (medan man kör?) När det är gjort får man ett liiiitet tittfönster medan mer än 50% av displayen används till att tala om att navi telefon etc körs via Carplay. Hur tänkte man där?

Sammanlagt: nöjd med mycket, men onödiga brister irriterar rejält. Så här långt känns bilens hårdvara kanon (bortsett från chipbrist-problemet). Men mjukvaran verkar ingen ha jobbat med på många år. Varken i bilen eller i appen. Och Volvo borde väl anställa åtminstone en mjukvarutestare. Det kan de omöjligt ha i dag.
#1454752
… och nu verkar de ha fixat några av de allvarligaste bristerna i appen. Med release note ”fixat en bugg när mal lägger till vissa bilar” kan man helt plötsligt se laddstatus etc. Snabbt jobbat Volvo :-D
Senast redigerad av 1 Fattiglapp, redigerad totalt 0 gånger.
#1454761
Ang rutterna på navin, det ska gå utmärkt att välja andra rutter. Hur ser det ut för dig i bilen?




Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Screenshot_20210719-072625_Volvo%20Manual.jpg
Screenshot_20210719-072625_Volvo%20Manual.jpg (51.02 KiB) Visad 1942 gånger
Bilagan Screenshot_20210719-072625_Volvo%20Manual.jpg finns inte längre
#1454832
Att bilen svänger självmant på fel ställe händer lite då å då.
De svenska sönderlappade vägarna kan lura bilen att tro att den följer en linje när det bara är en lagning av körbanan.
#1454841
När assistansen fungerar tycker jag den är bra. Tycker bilen hjälper till lite försiktig snarare än ta över på ett bra sätt. Men om den försöker kasta mig av vägen fler gånger ryker den nog, det kändes inte alls bra. Det var inga linjer som orsakade det heller, tror det var en sned skarv/lagning i asfalten som bilen följde.
Användarvisningsbild
av bem
#1454862
Läskigt om din bil ibland trilskas med dig och vill styra åt annat håll än att hålla dig på vägbanan. Kanske nåt är knas i nåt av förarstödssystemen.
Problemet med din bil påminde mig för ett ögonblick om att självkörande bilar, om vi kommer så långt, kan komma att ha sina problem, kanske liknande det problem det verkar vara med din bil. Vem vill bli nedkörd i diket rätt var det är. Näe människohänder som styr bilen känns allt tryggast än så länge. :-)
Hoppas din något bångstyriga bil får en medicin på Volvoverkstan så den håller sig på vägen hela tiden.
/Bo
#1454865
Tyvärr tror jag jag vet vad som händer om jag lämnar in bilen på Bilia med felbeskrivningen ”den körde nästan av vägen. En gång. Utanför Torsby flera timmar härifrån”
Svaret lär bli ”inga felkoder så det verkar funka”. Jag tror helt enkelt att systemet inte är felfritt. Det är ju därför vi inte har självkörande bilar än…
#1455462
Gällande CarPlay, vet inte om det är samma som för Android auto men det borde det ju vara?
Swipa höger och tryck på CarPlay ikonen, då behöver du (tror jag) inte kolla i och ur telefonen.

Gällande Lane Assist, jag har haft liknande system innan i andra bilar och aktivt valt bort det på Volvon, men på något sätt lyckades de kasta in något liknande ändå fast i "lite" variant... Blev förvånad, lite chockad men mest förbannad första gången bilen tyckte att vägen borde gå åt höger istället för rakt fram! Nu är korrigerings grejen avstängd, vibrationerna i ratten får vara kvar som hjälpsystem.

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): […]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]