Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rayz
#1454555
Hej! Vi äger i dagsläget en xc60 r design my 16
Som rullat 17500mil så det börjar bli dags att byta så vi betar av många mil om året i den kalas nöjda inte en ända 2a på besiktning eller större problem förutom egr som fick bytas vid 14xxxmil

Nu skulle jag vilja ha lite råd och tips av er,

Vi har testkör både v90 o v60 men kommer inte fram till nått bra. Vi har bestämt att köpa nått som rullat max 5000mil

Kraven:
Automat
Ett paket med helskinn bakvarnare osv
Är det inscription (stavning) eller r design som gäller då?



Vad vi använder bilen till
Vi drar husvagn (motorstyrka)
Pendlar mellan 10-12mil om dagen (bränslesnål)
2barn en framåtvänd och en i bakåtvänd stol

Hade ni valt diesel/bensin vilken bil/motor hade ni valt ?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1454564
Jag skulle gått på diesel, V90 D5 AWD.
För många räcker D3 och D4 mer än väl, så det är ju en smaksak. Är husvagnen tung kan det dock vara fint med D5ans extra kraft.
Helskinn och backvarnare finns även till Momentum, exempelvis denna: https://www.bytbil.com/dalarnas-lan/per ... 2-15411278

Sen kan man ju tycka att Inscription och R-design ser lite roligare ut att titta på eller att man vill sitta lite högre som i V90 CC, men även det är en smaksak.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1454576
Tycker inte de milen är något att bry sig om dock :-)

Hade själv kollat på nya XC60 då, enbart för att slippa den påtagliga go-kart känslan jämfört
Användarvisningsbild
av bem
#1454597
Jag stod och vägde mellan V60 och V90 (visserligen båda Recharge) i våras. Provkörde både V60 och V90. Jag är rätt lång och tyckte nog jag satt bättre i V90 även om den känns lite "klumpig" att köra, speciellt att parkera. Men den låg fint på vägen. V60 var en riktigt piggelin, lite sportbilskänsla i T6 Recharge (Inscription) utförande. Roligare att köra och piggare än V90 T6 Recharge Inscription jag provkörde i sammanlagt 6 dagar (3 dager V60 T6 Recharge, 3 dagar V90 T6 Recharge). Lastutrymmet är aningens större i V90 som jag behövde, men det skiljer inte mycket.
Det blev till sist en V90 T6 Recharge Inscription 2022:a som nu står hos min Volvoåterförsäljare och skall lämnas ut till mig endera dan.
Jag provkörde även en V90 D4 Inscription 2021:a och den kändes helt OK i kraft och så, heter B4 istället för D4 vad diesel anbelangar numera, bensinare heter B4 också numera.
Om du kör mycket med husvagnen och den är lite tyngre så skulle jag satsa på en AWD och D5 motor. Det är en rejäl prisskillnad på nytt mellan V60 och V90 som lär avspegla sig i beg.priser också så klarar du dig med en V60 i storlek i kupén och lastutrymmet finns nog en del pengar att spara där. V60 Cross Country kanske? Eller V90 Cross Country om du behöver denna större bil?
Se upp om du har långa lår, då behöver du allt stolar med s.k. dynförlängare. Det sitter det i Inscription i alla fall.
Om du skall köpa begagnat så spelar väl det inte så jättstor roll om diesel eller bensinare, du kan åka på malus straffskatten om bilen inte är nog gammal (3 år). Men kolla så du vet vad vägtrafikskatten är om du åker på ett malus skatteår eller två beroende på hur ny en beg. bil är. Därefter brukar inte skatten vara så blodig.
Diesel har bättre vrid och gör sig nog lite bättre dra släp med (jag drar lite båttrailer med min nuvarande V70 D3 och det funkar bra).
V60 T6 Recharge eller V90 T6 Recharge kanske är utanför din budgetram? Men finns ju beg. sådana också. Skatten är i alla fall låg, 360 kr. Och köra på el till vardags kostar inte många kronor.
Men Recharge är dyra förstås, beg. som nya, och finns inte i Cross Country utförande. Har inte "riktig" AWD heller men den har AWD drive-mode.
Jag har en tråd om min V90 här om du kanske kan snappa upp nåt matnyttigt i den:
viewtopic.php?f=79&t=160450

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Lockis
#1454739
R-design och Inscription har i princip samma teknik funktioner om inte exakt samma. Det som skiljer dem är enbart design och stolar. Gäller både v90 och v60.

Har själv haft båda modellerna. Finns för och nackdelar med båda. Personligen så tycker jag att v60 är en sportigare bil och inbjuder till mer aktiv körning. Medans v90n är lite lyxigare.
Tror inte man kan gå fel oavsett vad man väljer. Behöver man storleken och har råd med den extra kostnaden så är v90 rätt val. Behöver man inte storleken så kör på v60.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]