Vibrationer ffa 120-140 km/h V60 2019
Postat: fre 16 jul 2021, 13:00
Jag har läst tråden viewtopic.php?f=86&t=158183 med spänning, som verkar likna min situation.
Har en V60 2019 D4 Inscription med en hög tillval (ca 600 tkr för den totalt), uthämtad juli 2019. Inköpt med årliga sommarresor till Spanien i åtanke. Vi hann dock inte få tag i bilen inför 2019-sommaren, så den har ännu inte fått rulla utanför Sverige.
Under Corona-perioden har vi inte haft de längre körningar i Sverige (well, 3 timmar ena vägen, på 110-väg) som vi hade innan, då besök till släktingar ju ska undvikas. Dessa gjorde vi iaf månadsvis tidigare. Har varit toknöjd med bilen. Tidigare erfarenhet är 10-15 år, med gissningsvis 25 olika bilar, då vi använde oss av Sunfleet länge, och ofta. Nämner detta då jag (som kör mest) låtit bilen gå mellan 100-150 beroende på väg och situation, men det har i princip inte varit sådana resor under 2020.
NU, under senaste två månader har vi gett oss ut på lite längre sträckor och större vägar igen. Känner nu ordentliga vibrationer, framför allt i ratt, men även i sits och rygg. De uppträder i liten form kring 80, men försvinner för att sedan återkomma ordentligt mellan 120-140, och framför allt mellan 130-140. Sjukt störande när en tänker ligga däromkring i 300 mil/30 timmar.
Mekaniker 2 som kikat på detta, konstaterar vibrationerna (han har en likadan modell själv, utan dessa problem). Mekaniker 1 bekräftar också vibrationerna (men är hemskt få-ordig) och han hade balanserat om, men fixade inte problemet. "Nej, det är kvar. Du får väl köra lite långsammare" säger han på fullaste allvar när jag kommer för att hämta bilen! Det åligger mig att fixa ny tid(!) vilket pga arbete fick dröja lite. Har nu haft ytterligare två mekaniker som jobbat med problemet.
Enligt mekaniker 3, som jobbat på bilen i tre dagar, så är nuvarande däck helt felfria enligt deras maskiner och mätningar. Han har mätt upp nav som ser mycket fina ut med mätklocka.
Mekaniker 3 (alla på samma verkstad) har "pratat med Göteborg" som bekräftar att dessa problem är kända. Han har bytt något i framvagnen nu (har inte sagt vad), som tydligen gör lite skillnad - enligt "Göteborg" så dämpar detta problemet (eller upplevelsen av det). Dessutom, med nya däck så blir skillnaden stor, menar mekanikern.
Jag skall ner och provköra själv nu.
Vad för saker borde jag be dem kolla?
Är det rimligt att detta täcks av nybilsgarantin?
Har en V60 2019 D4 Inscription med en hög tillval (ca 600 tkr för den totalt), uthämtad juli 2019. Inköpt med årliga sommarresor till Spanien i åtanke. Vi hann dock inte få tag i bilen inför 2019-sommaren, så den har ännu inte fått rulla utanför Sverige.
Under Corona-perioden har vi inte haft de längre körningar i Sverige (well, 3 timmar ena vägen, på 110-väg) som vi hade innan, då besök till släktingar ju ska undvikas. Dessa gjorde vi iaf månadsvis tidigare. Har varit toknöjd med bilen. Tidigare erfarenhet är 10-15 år, med gissningsvis 25 olika bilar, då vi använde oss av Sunfleet länge, och ofta. Nämner detta då jag (som kör mest) låtit bilen gå mellan 100-150 beroende på väg och situation, men det har i princip inte varit sådana resor under 2020.
NU, under senaste två månader har vi gett oss ut på lite längre sträckor och större vägar igen. Känner nu ordentliga vibrationer, framför allt i ratt, men även i sits och rygg. De uppträder i liten form kring 80, men försvinner för att sedan återkomma ordentligt mellan 120-140, och framför allt mellan 130-140. Sjukt störande när en tänker ligga däromkring i 300 mil/30 timmar.
Mekaniker 2 som kikat på detta, konstaterar vibrationerna (han har en likadan modell själv, utan dessa problem). Mekaniker 1 bekräftar också vibrationerna (men är hemskt få-ordig) och han hade balanserat om, men fixade inte problemet. "Nej, det är kvar. Du får väl köra lite långsammare" säger han på fullaste allvar när jag kommer för att hämta bilen! Det åligger mig att fixa ny tid(!) vilket pga arbete fick dröja lite. Har nu haft ytterligare två mekaniker som jobbat med problemet.
Enligt mekaniker 3, som jobbat på bilen i tre dagar, så är nuvarande däck helt felfria enligt deras maskiner och mätningar. Han har mätt upp nav som ser mycket fina ut med mätklocka.
Mekaniker 3 (alla på samma verkstad) har "pratat med Göteborg" som bekräftar att dessa problem är kända. Han har bytt något i framvagnen nu (har inte sagt vad), som tydligen gör lite skillnad - enligt "Göteborg" så dämpar detta problemet (eller upplevelsen av det). Dessutom, med nya däck så blir skillnaden stor, menar mekanikern.
Jag skall ner och provköra själv nu.
Vad för saker borde jag be dem kolla?
Är det rimligt att detta täcks av nybilsgarantin?