Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1454400
Jag har läst tråden viewtopic.php?f=86&t=158183 med spänning, som verkar likna min situation.

Har en V60 2019 D4 Inscription med en hög tillval (ca 600 tkr för den totalt), uthämtad juli 2019. Inköpt med årliga sommarresor till Spanien i åtanke. Vi hann dock inte få tag i bilen inför 2019-sommaren, så den har ännu inte fått rulla utanför Sverige.
Under Corona-perioden har vi inte haft de längre körningar i Sverige (well, 3 timmar ena vägen, på 110-väg) som vi hade innan, då besök till släktingar ju ska undvikas. Dessa gjorde vi iaf månadsvis tidigare. Har varit toknöjd med bilen. Tidigare erfarenhet är 10-15 år, med gissningsvis 25 olika bilar, då vi använde oss av Sunfleet länge, och ofta. Nämner detta då jag (som kör mest) låtit bilen gå mellan 100-150 beroende på väg och situation, men det har i princip inte varit sådana resor under 2020.

NU, under senaste två månader har vi gett oss ut på lite längre sträckor och större vägar igen. Känner nu ordentliga vibrationer, framför allt i ratt, men även i sits och rygg. De uppträder i liten form kring 80, men försvinner för att sedan återkomma ordentligt mellan 120-140, och framför allt mellan 130-140. Sjukt störande när en tänker ligga däromkring i 300 mil/30 timmar.

Mekaniker 2 som kikat på detta, konstaterar vibrationerna (han har en likadan modell själv, utan dessa problem). Mekaniker 1 bekräftar också vibrationerna (men är hemskt få-ordig) och han hade balanserat om, men fixade inte problemet. "Nej, det är kvar. Du får väl köra lite långsammare" säger han på fullaste allvar när jag kommer för att hämta bilen! Det åligger mig att fixa ny tid(!) vilket pga arbete fick dröja lite. Har nu haft ytterligare två mekaniker som jobbat med problemet.
Enligt mekaniker 3, som jobbat på bilen i tre dagar, så är nuvarande däck helt felfria enligt deras maskiner och mätningar. Han har mätt upp nav som ser mycket fina ut med mätklocka.
Mekaniker 3 (alla på samma verkstad) har "pratat med Göteborg" som bekräftar att dessa problem är kända. Han har bytt något i framvagnen nu (har inte sagt vad), som tydligen gör lite skillnad - enligt "Göteborg" så dämpar detta problemet (eller upplevelsen av det). Dessutom, med nya däck så blir skillnaden stor, menar mekanikern.

Jag skall ner och provköra själv nu.

Vad för saker borde jag be dem kolla?
Är det rimligt att detta täcks av nybilsgarantin?
#1454416
bem skrev: fre 16 jul 2021, 14:11 Läs även igenom denna tråd - snarlikt ditt problem?:
viewtopic.php?f=86&t=164103
/Bo
Tack Bo!

Det problem min bil har är tyvärr inte kopplat till däcken, även om det är Pirelli P7 vilket jag sett andra här haft problem med. Alla mekaniker har med bilens vinterdäck - samma vibrationer. Vidare har vi nu testat med en uppsättning Michelin, och det har gett mindre vibrationer (kanske så mycket som 50% bättre), men fortfarande tydliga vibrationer.

Verkstaden har bytt ut någon bussning någonstans i framvagnen, och vibrationer vid 120 är nästan helt borta. Dock tydligt kvar vid 135-140.

Så, vi kommer sätta på nya däck måndag morgon. Bättre än så kommer det inte bli innan denna semesterresa, får undvika hålla 135-140. Vi kommer fortsätta detta efter semestrarna.
#1454417
Hur långt har den gått?
Balansera fälgarna separat så ser du om dem är orsaken också.
Ännu bättre leta upp en däckfirma som har rullandelandsväg(roadforce maskin) För att utesluta hjulen. Ovanligt dok!
Visst bra med dyra däck men har du obalans i bilen riskerar du bara skapa obalans i de nya däcken också?
Köp något billigare?? Maxxis, Falken, Goodyear, Hankook (landsail :P)

Annars är de bara skivorna, hjulaxlar, hjullager och bussningar kvar.

Pirelli P7 är de väl ingen som köper om man behöver nya däck direkt... :-/
#1454420
Mätarställning: 35421
Ska fråga om fälgarna balanserades separat, men de har ju lagt iaf 3 arbetsdagar på den så gissar att de gjort detta ...
Firman är Bilia, har inte frågat om roadforce-maskin, gör det på måndag.
Gällande valet att köpa nya däck nu, handlar om att göra nästa 600 mil på motorväg behagligare att köra.

Bussningar är som sagt bytta. Resten kan jag ju fråga om, tack.
#1454716
FredrikWendt skrev: fre 16 jul 2021, 17:26 Gällande valet att köpa nya däck nu, handlar om att göra nästa 600 mil på motorväg behagligare att köra.

Bussningar är som sagt bytta. Resten kan jag ju fråga om, tack.
Vilken dimension har du i dagsläget? Undrar även om du fick förklarat för dig vilka bussningar det gällde.
Användarvisningsbild
av js1
#1456512
FredrikWendt skrev: mån 19 jul 2021, 01:17 Frågar imorgon när nya däck åker på, om det var länkarmsbussningarna han bytte.
Dimension på däck? 235/45R18 98W säger minvolvo.volvocars.se.
Hur har det gått med din bil?

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]