Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
#1454314
Ja, som rubriken lyder, något som kollat mer noga själv? Hur mycket av minskningen tror vi kommer från avstängd AC?
Användarvisningsbild
av Paglar
#1454349
Vid de tillfällen som jag glömt att slå över till ecoläge i min vanliga jobbpendling så har åtminstone färddatorn visat ca 5 % högre förbrukning. Men ingen märkbar skillnad mellan eco och individual som i mitt fall är lika med eco fast med full klimatprestanda.
Så jag tror att växellådans mappning att den ligger kvar på hög växel samt frirullningsfunktionen gör skillnaden.
Jag har främst kört V90 D5 men även V90CC D4.
av Primus
#1456475
Efter en 500 mil Europaresa kan jag noter att mitt Individual(som är Eco+AC) drar något mindre än Comfort. Jag upplever exakt det samma, växellådans mappning gör skillnaden. Jag har kört en hel del i Tyskland och det är uppenbart att när man har ACC inkopplat och ligger i en kö där framförvarande bilar viker undan så blir accelerationen betydligt försiktigare med ECO(i mitt fall Individual), bilen accelererar utan att växla ned och om den växlar ned gör den det med ett steg, inte två.
av Olsisco
#1456994
Körde Umeå - GBG i Ecoläge, och motsatt riktning med Dynamic.

Resultatet blev att Ecoläget drog 0,02l/mil mer märkligt nog...
av Henkan
#1457000
Jag har en S60 D4 VEA aut 2017, alltså inte representativ för den här forumdelen. Jag kör då och då sträckan Stockholm-Karlskrona t.o.r, drygt 100 mil alltså. I år har det blivit några gånger ganska tätt inpå varandra nu på försommaren och vädret var rätt lika. Jag har testat att köra med de tre olika lägena hela vägen fram och tillbaka och det gav följande resultat:
Normal 0,47/mil
Sport 0,47/mil
Eco 0,48/mil
Allt enligt VoC-appen och så det blir ju lite mer vid pump.

Det här är ju inte vetenskapligt på något vis men för mig visar det att det inte blir någon skillnad. Jag använder aldrig farthållare utan kan själv se framåt i trafiken och rulla och släppa gasen när tillfälle finns.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1457016
Hela drivlinan från förare till hjulen behöver anpassa sig till ECO för det ska bli mindre soppa som går åt annars blir det tvärtom, man ligger för lågt växlad för t.ex omkörning. Helst ska man glida i långsamma filen tillsammans med husvagnar o lastbilar :-)
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor