Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pellix
#1454203
Gäller XC60 MY22 med nya Google infotainmentsystemet.
Googlekartan i mittskärmen funkar som den ska men den mitt i instrumenthuset (mellan hastighetsmätaren och varvräknaren) har fastnat på min hemmaadress. Vägledning mm funkar och visas rätt mitt framför ögonen men kartan är fast och fel.
Nån som vet hur man kan starta om det? Har startat om bilen och dolt/visat kartan utan bättring.
av TomSvedberg
#1454263
Det har något med platstjänsterna att göra. Har hänt mig 2 gånger. Fick upp en ruta om att platstjänster för förardisplay måste godkännas men det finns ej några inställningar för det.
Jag har gjort en återställning båda gångerna och installerat om allt. Nu har det funkat ett tag igen.
Dock så har internet via bil-sim lagt av så har varit utan kartor 2 dagar nu..
Användarvisningsbild
av Pellix
#1454291
TomSvedberg skrev: tor 15 jul 2021, 10:43 Det har något med platstjänsterna att göra. Har hänt mig 2 gånger. Fick upp en ruta om att platstjänster för förardisplay måste godkännas men det finns ej några inställningar för det.
Jag har gjort en återställning båda gångerna och installerat om allt. Nu har det funkat ett tag igen.
Dock så har internet via bil-sim lagt av så har varit utan kartor 2 dagar nu..
Jag tog en sväng till verkstan, det blev en ”norsk reset”, tog bort minuspolen i en halvtimme. Funkar därefter!
Jag har inte riktigt fattat ännu, när jag har mobilen i bilen så kopplar väl bilen upp sig via blåtand? Det verkar ju vara att nät används i ordningen: 1) Yttre wifi 2) Blåtand till mobil 3) Bilens simkort. Jag hittar heller inte någon typ av internetdelning från bilens sim, som säljaren hävdade var fri surf gratis i 4 år…
av TomSvedberg
#1454346
Enligt återförsäljaren hade han fått återställa fler bilar som nyss var utlevererade. Det kommer väl säkert någon uppdatering inom kort som rättar till alla barnsjukdomar.
Det ska ske i den ordningen ja. Min bil har dock ingen mottagning vare sig via wifi, blåtand eller bil-sim.
Tror inte du kan dela internet ifrån bilen, den fria surfen skulle jag tro är mobildatan som går åt till t.ex Google Maps, Spotify etc. Om du använder bil-sim.
Användarvisningsbild
av Pellix
#1454421
TomSvedberg skrev: tor 15 jul 2021, 21:10 Enligt återförsäljaren hade han fått återställa fler bilar som nyss var utlevererade. Det kommer väl säkert någon uppdatering inom kort som rättar till alla barnsjukdomar.
Det ska ske i den ordningen ja. Min bil har dock ingen mottagning vare sig via wifi, blåtand eller bil-sim.
Tror inte du kan dela internet ifrån bilen, den fria surfen skulle jag tro är mobildatan som går åt till t.ex Google Maps, Spotify etc. Om du använder bil-sim.
Hmm, ok. Men hur ska jag ställa in det så att telefonen fortfarande är uppkopplad så att samtal, listor mm funkar i bilens display, men att jag tvingar bilen att använda sim-kortet?
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1454644
Bluetooth - koppla upp telefonen och dela ut telefon, meddelande, internet och media (musik). - Jag har bara telefon och medlanden som kopplas iom jag kör CarPlay.
Extra är

Internet via bilmodem om du har VOC, så kan du också lägga i ett eget SIM kort för egen mobildata. 4 år är för VOC, den ger ingen internet abonnemang till de andra apparna. Du behöver lägga in ett eget simkort. - Jag har ett abonnemang till främst Spotify.

Bilens Wi-Fi-delning så kan du dela ut internet anslutning. - Det händer att ungarna får slut på surf och då kan de koppla sig till bilens wi-fi.
Användarvisningsbild
av Pellix
#1454888
HitTheRoadJack skrev: sön 18 jul 2021, 12:04 Bluetooth - koppla upp telefonen och dela ut telefon, meddelande, internet och media (musik). - Jag har bara telefon och medlanden som kopplas iom jag kör CarPlay.
Extra är

Internet via bilmodem om du har VOC, så kan du också lägga i ett eget SIM kort för egen mobildata. 4 år är för VOC, den ger ingen internet abonnemang till de andra apparna. Du behöver lägga in ett eget simkort. - Jag har ett abonnemang till främst Spotify.

Bilens Wi-Fi-delning så kan du dela ut internet anslutning. - Det händer att ungarna får slut på surf och då kan de koppla sig till bilens wi-fi.
Tack för svar men detta gällde nya Android infotainmentsystem. Jag känner igen det du beskriver samt bilden från ”det äldre” systemet. Från iår är det nytt och funkar inte likadant… finns inget Apple CarPlay och inget Wi-Fi att dela ut…åtminstone hittar jag inget.
Användarvisningsbild
av Pellix
#1454950
bem skrev: tis 20 jul 2021, 02:18 Pellix,
Har du ett eget SIM-kort i bilen?
/Bo
Jag vet inte… :)
Låter som ett konstigt svar, men det är en tjänstebil och i förra satte åf dit ett ”gratis” som höll 5Gb. Det finns dock ingen lucka i nya bilen för simkort på samma plats som i min förra XC60 MY20, dvs fram till höger vid passagerarsätet.
Så det kan sitta ett nånstans…men jag personligen har inte satt dit nåt. Dock verkar jag kunna använda Google-tjänsterna även utan min mobil i bilen så nån slags uppkoppling finns det.
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!