Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
#1453714
Jag ska snart rulla iväg på en Europaresa med familjen. Har inte funderat så mycket på hur navigationen fungerar ute i Europa förrän nu. Blir lite överraskad över att Västeuropa inte ligger som karta, det trodde jag var standard på moderna bilar. Dessutom kan jag inte ladda ned Frankrike direkt till bilen utan måste använda dator och USB. Vem har ett USB-minne idag?

Min första fråga för att försöka mig om att jag inte gör något misstag är om Tyskland ligger som förprogrammerad karta eller ska den också laddas ned? Min nästa fråga är hur bra RTI fungerar i Danmark, Tyskland, Benelux och Frankrike? Sista frågan är om ni som kört med Sensus ute i Europa tycker den fungerar bra?

Bilen är en XC60 2021
Användarvisningsbild
av Koldstart
#1453719
Har kört från Köpenhamn till norra Italien på Sensus. Det fungerar bra :-)

Men kom ihåg att be Sensus att räkna om en gång i taget.

Om det meddelas om kö i Hannover klockan 10 och du befinner dig i Puttgarden kommer Sensus att omorganisera hela rutten och ibland envist hålla sig till den nya rutten..
Detta trots att kön förmodligen är borta många timmar innan du når Hannover. :x
Senast redigerad av 1 Koldstart, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1453720
Det är väl Skandinavien som ligger på bilens hårddisk från början, för den skara som behöver mer länder kan man som du säger ladda ner hela Västeuropa på usb och flytta över till bilen. Kartfilen ligger på mellan 20 och 30gb vilken förmodligen är anledningen till att du inte kan ladda ner dom direkt från bilen. :)

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

av Primus
#1453868
Kommer jag ihåg rätt att man bara kan ladda ned en karta i taget på USB-minnet? Dvs, Tyskland, Benelux och Frankrike måste laddas ned en och en och sedan raderas från USB-minnet?
av XC888
#1453886
Jag brukar ladda hem/ner hela Europa kartan, https://www.volvocars.com/se/support/do ... spa/europa, till ett USB stick Det brukar ta en timme eller så..., och sedan uppdatera alla kartorna samtidigt.

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]