Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1456946
poseidon skrev: mån 02 aug 2021, 16:47 Känner mig mer och mer nöjd med min My21.
Ja det skall du vara på goda grunder.
Tänk om jag vetat vilken ”resa” det skulle bli efter jag beställde en ny Volvo (V90 T6 Recharge Inscription). Länge var det en 2021:a jag skulle få. Men så efter rätt många veckor ändrade Volvo till en 2022:a. Jaha tänkte jag, då får jag en del nya funktioner och så.
Strax därpå blev jag inkallad till min Volvosäljare att det var chipbrist så jag skulle nog bli av med lite saker i bilen bl.a. BLIS. Men det har visat sig att 90-serien inte drabbats av chipbristen eftersom Volvo valt att prioritera 90-serien i chipbristen (och XC60 T8 med maxutrustning R-Design Pro Edition). Sen väntan och åter väntan för min del, p.g.a. Coronan, 6 gånger blev keveransdatum ändrat i mitt fall men nu så, denna vecka får jag hämta bilen, 23 veckor efter beställningen. :-D
Men så har jag ju fått reda på via forumen här att Volvobilar 2022:or med Android Automotive saknar en hel del funktioner som 2021:or med gamla Sensus har. Och som grädde på moset att Volvo Cars appen (f.d. Volvo On Call) f.n. bara har 3 funktioner av 12 den så småningom skall få i 2022:or med Android Automotive.
Det i särklass mest struliga händelseförlopp jag varit med om när jag skaffat ny bil. Skall det bli nån mer Volvo i framtiden får vi hoppas processen blir mer normal. :-)
Bättre sent än aldrig, den som väntar på nåt gott… ha en ängels tålamod…
Ja det finns en del ordspråk att använda som beskriver den här ”affären”. :-D
Jag kommer väl sitta och garva åt det på äldreboendet på äldre dar, om jag blir så gammal att jag hamnar där. Det skall nog gå bra det här, transportera sig med bilen skall väl inte vara några problem räknar jag med. Vroooom…
/Bo
av boeder
#1457047
Intressant, känner ingen det, ledningen trycker på och de som utvecklar får inte göra färdigt.
Drive mode knappen är ett misslyckat drag med tanke på att den inte ligger på hemskärmen längst ner.
Samt hotspot funktionen.

Användarvisningsbild
av bem
#1457057
boeder,
Att låta användaren kunna lägga en eller flera genvägar direkt på hemskärmen som man kan nå direkt borde väl inte vara så svårt att få till via en OTA (Over The Air) mjukvaruuppdatering på en Google Android Automotive baserad Volvo. Om så sker kan man lättare leva utan det fysiska körlägeshjulet.
/Bo
av boeder
#1457058
Precis, inget är omöjligt. Men att man släpper ut detta på marknaden innan, upplevs som flertal är negativ inställda, men Volvo verket har lagt för mycket fokus på Hej Google funktionen och pumpar ut reklam för det, jag tycker de lagt fel fokus på vad som är viktigt och inte viktigt för en användarna i en bil.
av DennisE
#1457186
Ja jag blir lite fundersam med just laddhybriden också. Nu vet jag inte hur mycket gemene man ändrar på hjulet idag mellan dom olika lägena. Jag själv lär få utforska det i september. Men att sen sakna möjligheten att få bilen att köra själv efter bästa körsätt gentemot sträckan som tydligen har fungerat jättebra innan är ju inte bra. Jag t ex ligger just nu precis på gränsen för vad eldriften klarar av i pendling. Så på nått sätt lär jag försöka göra det optimalt tills vi får laddningstationen installerad på jobbet.
Användarvisningsbild
av bem
#1457241
poseidon skrev: ons 04 aug 2021, 11:46 Jag använder "hold charge" - funktionen betydligt oftare än drive mode hjulet.
Aha, det finns Hold och Charge lägen man kan välja också på Volvos laddhybrider.
/Bo
Bilagor
Hold-Charge.jpg
Hold-Charge.jpg (132.67 KiB) Visad 1131 gånger
Användarvisningsbild
av Pellix
#1457673
bem skrev: ons 04 aug 2021, 12:42
poseidon skrev: ons 04 aug 2021, 11:46 Jag använder "hold charge" - funktionen betydligt oftare än drive mode hjulet.
Aha, det finns Hold och Charge lägen man kan välja också på Volvos laddhybrider.
/Bo
Japp, det finns men man måste gå in i menyn, det finns inga snabbknappar som tidigare.
Något jag tycker är lustigt är att man inte kan välja ”behåll” (som hold heter from MY22) om man kör i Pure-läge. Då växlar bilen automatiskt tillbaka till Hybridläge.
Pure har ju annars fördelen att den sänker bilen något om man har luftfjädring, minskar effekten på AC mm som sparar energi.
Användarvisningsbild
av Pellix
#1457674
Kan också spolia för alla att drive assist alltid är igång när man kör med farthållaren. Ingen valmöjlighet alltså.
Bra på ett sätt, lite märkligt att det inte går att stänga av i vissa lägen.
S/V60 Polestar utan taklucka

En kompis har en -15 utan lucka. IMG_6207.jpg

Har en my24 V60, handbromsen känns som ett lo[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]