Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fattiglapp
#1452890
Har haft min T6:a i 1,5 vecka nu. Märker att vid laddning (3 kW) går en ganska högljudd fläkt mer eller mindre konstant. Påminner inte så lite om motorljud från en 240 :-o .
Nu har det varit 20+ ute, men är det normalt? Blir det i så fall så oavsett temp eller bara under högsommarvärme?
Tillägg: lyssnat en stund nu. Den går i 6-10 sekunder, stängs av i 2-3, går i 6-7…. Kan inte var bra för fläktmotorn. Hoppas nästan något är fel, för annars har Volvo verkligen inte tänkt till…
av Paul75
#1452896
Fattiglapp skrev: mån 05 jul 2021, 22:22 Har haft min T6:a i 1,5 vecka nu. Märker att vid laddning (3 kW) går en ganska högljudd fläkt mer eller mindre konstant. Påminner inte så lite om motorljud från en 240 :-o .
Nu har det varit 20+ ute, men är det normalt? Blir det i så fall så oavsett temp eller bara under högsommarvärme?
Tillägg: lyssnat en stund nu. Den går i 6-10 sekunder, stängs av i 2-3, går i 6-7…. Kan inte var bra för fläktmotorn. Hoppas nästan något är fel, för annars har Volvo verkligen inte tänkt till…
Jag är också nybliven ägare till V60 och har reagerat på samma fenomen. Jag har skickat en fråga om detta till bilsäljaren och väntar på svar.
#1452900
Samma på min T6a, dock går fläkten konstant utan att stänga av sig fram och tillbaka. På V60 sitter fläkten till batteriets kylsystem bakom högra dimljus gallret och det är den fläkten som är aktiv för min del. Tror det är samma placering av fläkten i XC60 också.

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

#1452947
Kan lägga till att fasen när fläkten slogs på-av hela tiden var precis i slutet av laddförloppet. Laddboxen levererade bara några hundra watt. Kanske det man hanterat lite osnyggt på Volvo.

Vet någon vilka försluter det blir vid batteriladdning? Om förlusten är 10% blir det ju ca 300w som skall kylas bort. Fläkten låter klart överdimensionerad för det. Är förlusten större än så?
av stegev
#1455435
Har XC60/T8/2020 och märker samma fenomen. Gissar att det har med utomhustemperatur att göra då jag inte lade märke till detta under vintertid.

Återkom gärna med vad ÅF/Volvo säger om saken.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]