Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fattiglapp
#1451925
1,2 liter/mil?? Trodde inte den skulle vara snål men det är ju galet. För du snittar knappast 150km/h under de förutsättningarna utan kör ganska försiktigt.
Blir det en kall vinter äter det ju upp hela nyttan med hybridsystemet. Tur man bor i Göteborg :-D
av Christerv70
#1451938
Fattiglapp skrev:1,2 liter/mil?? Trodde inte den skulle vara snål men det är ju galet. För du snittar knappast 150km/h under de förutsättningarna utan kör ganska försiktigt.
Blir det en kall vinter äter det ju upp hela nyttan med hybridsystemet. Tur man bor i Göteborg :-D
Kan förtydliga och säga att 1,2 l/mil var när det var som kallast typ 2 veckor i Stockholm i vintras med min vardagskörning(1,5 mil till jobbet, handla, åka till gymmet osv). Generellt låg jag vid blandad hybrid-/bensindrift på runt 0,65 l/mil
av Fattiglapp
#1451951
poseidon skrev: mån 28 jun 2021, 10:44 Hybrid är bara en ploj. Endast anpassat till rådande skattesystem.
Nja som alla varianter passar den bra för vissa körmönster, sämre för andra.
Själv snittar jag hittills på ca 1,5 l/100 km + en del egen sol-el. Klart bättre för miljön än min fd diesel. (Och hade varit klart lägre om jag inte tvunget skulle testa fullgas
-acc vid några tillfällen).
Ibland kör jag dock längre, behöver kunna ta mig 40 mil innan kl 9 på morgonen. Ganska begränsat urval av elbilar som klarar det… (40 riktiga motorvägsmil, inte 40 NEDC-mil)
av DavidBlomqvist
#1451978
leiwi skrev:
Kungshöjd skrev:Halvledarbrist låter inte helt orimligt dock.
Ja högst orimligt , men det kanske går att skylla på hårdvarubrist med :-o :-o
Bland annat halvledarbrist gör att volvo nu levererar bilar utan döda vinkeln varnare och 360 kamera så jo. :)
Användarvisningsbild
av Rillee
#1451983
Behöver man halvledare för att göra det reglaget?
av Fattiglapp
#1451984
Nej knappen har knappast med halvledarbrist att göra. Knappen vågar jag lova är bara kopplad till ekonomi. Jag antar att man gjort bedömningen att kunderna väljer sällan och/eller kommer vänja sig. Kanske har de rätt, kanske inte.
Tyvärr känns det som Volvo är inne på kortsiktiga optimeringar, de är väl på väg mot börsnotering. Då optimerar man de närmsta kvartalen men slänger glatt bort långsiktiga vinster.
Användarvisningsbild
av bem
#1452053
HeavyMetal skrev: tis 29 jun 2021, 04:14 Finns det nån snabb inställning i displayen på Drive mode med Android Automotive kontra Sensus utan att bläddra?
Jag letade häromdagen i handboken till V90 Recharge MY2022 (min V90 T6 Recharge 2022:a levereras om några veckor, därför jag är nyfiken på detta problem) som nu har det nya Android Automotive operativsystemet men jag hitta inte man kunde lägga en App-genväg på "Hem-sidan" i center-displayen. Blir nog, tror jag, så att man får klicka på t.ex. App-ikonen och där lägga en genväg till Drive-mode. Så det blir två klick innan man kan välja att ändra drive-mode läge. Om nån hittar hur man kan lägga en genväg direkt på Hem-sidan är jag intresserad. Personligen tycker jag Volvo i sånt här fall där man tidigare via den avlånga knappen på centerkonsollen haft direkt åtkomst till att välja Drive-mode borde lagt en Drive-mode rad/ikon direkt på Hem-sidan i centerdisplayen. Det kunde väl inte varit så svårt? Det kanske kommer om folk klagar tillräckligt..? Om det nu inte går att själv lägga en genväg till Drive-mode direkt Hem-sidan i centerdisplayen, vilket det inte tycks gå att göra.
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1452056
Fattiglapp skrev: mån 28 jun 2021, 19:49 Nej knappen har knappast med halvledarbrist att göra. Knappen vågar jag lova är bara kopplad till ekonomi. Jag antar att man gjort bedömningen att kunderna väljer sällan och/eller kommer vänja sig. Kanske har de rätt, kanske inte.
Tyvärr känns det som Volvo är inne på kortsiktiga optimeringar, de är väl på väg mot börsnotering. Då optimerar man de närmsta kvartalen men slänger glatt bort långsiktiga vinster.
Det är väl inget jätteproblem det där med att Drive-Mode på 2022:or ligger begravd några klick bort i center-displayen. Kör man i Hybridläge kan man ju om man gasar mjukt köra på ren eldrift tills högvoltsbatteriet är "tomt". Men när jag körde V90 T6 och V60 T6 Recharge 2021 demobilar i våras valde jag Pure innan jag stack iväg. Det var i och för sig innan jag visste att Hybrid-läget funkar så att det är eldrift så länge man inte gasar på för hårt då ju bensinmotorn "hoppar" in.
/Bo

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]