Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1451743
Fattiglapp skrev: lör 26 jun 2021, 12:55 Inte vad jag kunnat se än. Men jag får leka vidare vid tillfälle, kanske det går att göra något. Men förstasidan är ju låst. Man måste svepa för att komma till dessa inställningar. Så tveksamt
Det finns väl ingen annan ”knapp” kvar i 2022:or gissar jag än ”startknappen”?
Jag får min 2022:a (V90 T6 Recharge Inscription) om några veckor därför jag är lite frågvis.
/Bo
av Fattiglapp
#1451748
bem skrev: lör 26 jun 2021, 13:41
Fattiglapp skrev: lör 26 jun 2021, 12:55 Inte vad jag kunnat se än. Men jag får leka vidare vid tillfälle, kanske det går att göra något. Men förstasidan är ju låst. Man måste svepa för att komma till dessa inställningar. Så tveksamt
Det finns väl ingen annan ”knapp” kvar i 2022:or gissar jag än ”startknappen”?
Jag får min 2022:a (V90 T6 Recharge Inscription) om några veckor därför jag är lite frågvis.
/Bo
Det beror väl på vad man menar. På den panelen sitter ju handbroms och någon auto-knapp, men annars är den rensad ja.
Men V90 kommer ju ha Google, så har du tur har du andra möjligheter att lägga upp genvägar på den
av HeavyMetal
#1451796
Fattiglapp skrev: lör 26 jun 2021, 14:14
bem skrev: lör 26 jun 2021, 13:41
Fattiglapp skrev: lör 26 jun 2021, 12:55 Inte vad jag kunnat se än. Men jag får leka vidare vid tillfälle, kanske det går att göra något. Men förstasidan är ju låst. Man måste svepa för att komma till dessa inställningar. Så tveksamt
Det finns väl ingen annan ”knapp” kvar i 2022:or gissar jag än ”startknappen”?
Jag får min 2022:a (V90 T6 Recharge Inscription) om några veckor därför jag är lite frågvis.
/Bo
Det beror väl på vad man menar. På den panelen sitter ju handbroms och någon auto-knapp, men annars är den rensad ja.
Men V90 kommer ju ha Google, så har du tur har du andra möjligheter att lägga upp genvägar på den
Är väl bara en tidsfråga tills dom knapparna är borta också! Du kommer få bläddra i menyn för att lägga in handbromsen och starta bilen osv skulle inte förvåna mig. Nästa steg igen kommer väl bli att slå på blinkers, helljus, dimljus från menyn! ;-)
Senast redigerad av 1 HeavyMetal, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1451797
Det går inte använda röstkomando för att ändra detta?
av HeavyMetal
#1451801
fjohan82 skrev: lör 26 jun 2021, 21:50 Det går inte använda röstkomando för att ändra detta?
Kan tänka mig ett senario som detta "du säger Individual, ursäkta vad sa du" Individual, kan du bokstavera det" ;-)
av Fattiglapp
#1451814
Efter några turer till får jag ge Volvo att de lyckats bra med hybrid-läget. Det är ganska enkelt att hålla bilen på el även i det läget om man vill. Så det slutar kanske med att jag låter den vara i hybrid-läget (dock inte på vintern om det är halt, för då funkar ju inte fyrhjulsdriften direkt)
Användarvisningsbild
av bem
#1451834
Fattiglapp skrev: sön 27 jun 2021, 00:47 Efter några turer till får jag ge Volvo att de lyckats bra med hybrid-läget. Det är ganska enkelt att hålla bilen på el även i det läget om man vill. Så det slutar kanske med att jag låter den vara i hybrid-läget (dock inte på vintern om det är halt, för då funkar ju inte fyrhjulsdriften direkt)
Jag undrar jag om man kan åka omkring på vintern när det är ”halt” (snömodd, mer el mindre is på vägen och liknande) med AWD läget valt i Drive mode. Har läst i manualen till Volvobilar om de olika drive modes på laddhybrider. När man kör med släp typ husvagn och båttrailer kan det ju vara bra att välja AWD läge. Eller bara en sån sak man skall dra upp båt uppför en båtramp när båten ligger på trailern. Men kan man åka längre sträckor på AWD-läget på en Volvo laddhybrid? Låt säga kanske 10-20-30 mil i halkigt väglag? Eller med husvagn eller båttrailer sådan längre sträcka. Nån som vet om det är tänkt att AWD-läget på Volvos laddhybrid kan vara på längre sträckor? Sen är ju Volvo laddhybriders AWD-läge inte riktigt samma sak som Volvobilar med permanent 4-hjulsdrift. T.ex. på en V60 (el. V90) T6 Recharge finns ju 253 bensinkusar på framhjulen men bara 88 elhästar på bakhjulen. Det kanske kan ge lite annorlunda beteende vintertid än bil med traditionell AWD?
/Bo
av Fattiglapp
#1451841
Ja det skall du kunna göra. 4-hjulsdriften är inte lika bra som en riktig, men bättre än bakhjulsdriften du har i elläget. Men utan att veta räknar jag med att bilen inte är särskilt snål i det läget.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1451872
HeavyMetal skrev: lör 26 jun 2021, 22:00
fjohan82 skrev: lör 26 jun 2021, 21:50 Det går inte använda röstkomando för att ändra detta?
Kan tänka mig ett senario som detta "du säger Individual, ursäkta vad sa du" Individual, kan du bokstavera det" ;-)
Inte omöjligt... ;-)
av Christerv70
#1451923
bem skrev: sön 27 jun 2021, 09:46
Fattiglapp skrev: sön 27 jun 2021, 00:47 Efter några turer till får jag ge Volvo att de lyckats bra med hybrid-läget. Det är ganska enkelt att hålla bilen på el även i det läget om man vill. Så det slutar kanske med att jag låter den vara i hybrid-läget (dock inte på vintern om det är halt, för då funkar ju inte fyrhjulsdriften direkt)
Jag undrar jag om man kan åka omkring på vintern när det är ”halt” (snömodd, mer el mindre is på vägen och liknande) med AWD läget valt i Drive mode. Har läst i manualen till Volvobilar om de olika drive modes på laddhybrider. När man kör med släp typ husvagn och båttrailer kan det ju vara bra att välja AWD läge. Eller bara en sån sak man skall dra upp båt uppför en båtramp när båten ligger på trailern. Men kan man åka längre sträckor på AWD-läget på en Volvo laddhybrid? Låt säga kanske 10-20-30 mil i halkigt väglag? Eller med husvagn eller båttrailer sådan längre sträcka. Nån som vet om det är tänkt att AWD-läget på Volvos laddhybrid kan vara på längre sträckor? Sen är ju Volvo laddhybriders AWD-läge inte riktigt samma sak som Volvobilar med permanent 4-hjulsdrift. T.ex. på en V60 (el. V90) T6 Recharge finns ju 253 bensinkusar på framhjulen men bara 88 elhästar på bakhjulen. Det kanske kan ge lite annorlunda beteende vintertid än bil med traditionell AWD?
/Bo
Jag körde en T8 i ett år och en av mina farhågor var just hur 4-hjulsdriften skulle fungera på vintern. För mina behov fungerade den utan anmärkning(vardagskörning) kom alltid iväg vid hala korsningar, oplogade parkeringar osv. Oavsett körläge så kopplade den på drift på alla hjul vid behov. Att tänka på är att den vid eldrift endast driver på bakhjulen och man bör ha det i bakhuvet i kurvor och rondeller så man inte blir överraskad av en eventuell sladd. När det var riktigt "vintrigt" och kallt slog jag alltid på awd direkt vid start. När batteriet är tomt så hjälper förbränningsmotorn till att driva bakhjulen via elmotorn så det är inga problem att köra längre sträckor med awd-läget. Förbrukningen låg för mig på runt 1,2 l/mil vid denna typ av vinterkörning.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]