Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mf135
#1452164
Det är otroligt dumt att ta bort knappar. Ska man vara två i bilen, en som tittar på vägen och styr och en som tittar på skärmen, scrollar o trycker ? Trafiksäkert, men om man vill åka ensam? Måste varit någon Macfantast som ledde in Volvo på denna galna 1-knappsväg. Jag har 8 programmerbara knappar i BMWn och kan känna var dom finns utan att ta blicken från vägen.
av boeder
#1452199
Eller Tesla :-)

Jag tycker tvärtom en Audi, BMW med alla dessa knappar ser ju old school ut, bara för gamlingar ;-)

Volvo har gjort det mycket bra med att behålla de nödvändiga knapparna, Drive mode kanske kunde vara kvar som en detalj, men att en passagerare skall völja Drive mode om jag kör anser jag inte trafiksäkert :-)
av mf135
#1453712
Ja Volvo har gjort mycket bra men inte just när knapparna försvann. Dom var ju inte särskilt snygga i förra generationen så om utseende går före säkerhet så har dom gjort rätt. Fast jag undrar om föraren som bara jättesnabbt skulle göra något på displayen och körde 100m på vägrenen tills det kom en avfart håller med. Bilar kan ju flyga men landar dåligt. Smällen hördes över 1km bort där jag var.
Användarvisningsbild
av bem
#1453825
Är väl lika bra vänja sig vid att i stort sett alla inställningsmöjligheter görs via pekskärm. Unga som är uppväxta med mobiltelefon i näven har säkert inga invändningar mot att bara använda skärmen i bilen. Men vi som kommer från bilar det fanns rätt mycket knappar i köper nog inte endast pekskärm lika lätt. Jag tillhör den senare kategorin, har haft bil sen 1979.
Skulle vara intressant om det gjorts nån undersökning om hur mycket trafiksäkerheten minskar när man måste fippla med skärmen för att ställa in olika inställningar i bilen. Det är lite underligt när man jämför med en mobiltelefon som du inte får hålla i handen och fippla med under körning. Men fibbla med bilens skärm går bra.
Uppmärksamheten skall vara på vägen så mycket det går, men ju mer inställningar som flyttar in endast i bilens skärm finns ökad risk för att så inte blir fallet. Personligen vill jag ha knappar/vred för att ställa in temperaturen i bilen, stols- och ev. rattvärme samt för laddhybrid de olika körlägena.
/Bo
Användarvisningsbild
av Rillee
#1453855
Sedan blir det lite svårt att jämföra med gamla bilar, fanns inte så många inställningar på de gamla bilarna.
Användarvisningsbild
av bem
#1453869
Rillee skrev: mån 12 jul 2021, 14:56 Sedan blir det lite svårt att jämföra med gamla bilar, fanns inte så många inställningar på de gamla bilarna.
Gammal och gammal, den bil jag har f.n. som är en V70 MY14 har lagom med fysiska knappar och resten ställs in i mittenplayens inställningar som visserligen inte är en pekskärm utan man gör val via ett vred och några tryckknappar på ratten.
Knappar för stolvärme och vred för kupetemperaturen är det, såsom det varit i många år på Volvobilar jag haft. Mycket praktiskt. Den där Drive-mode knappen hade gärna fått vara kvar på 2022:or - vi får väl se hur jag gillar att enbart ha pekskärm i den V90 som förhoppningsvis levereras till mig v.31.
Har kört lite V60 Recharge och V90 Recharge 2021:or och har då använt pekskärm men nog saknade jag fysiska knappar för stolsvärme och kupetemp. Den fysiska Drive-modeknappen gilla jag som 2021:orna hade.
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1455866
HeavyMetal skrev: mån 26 jul 2021, 10:57 Drive-mode inställning i sensus skärmen istället för knapp

E340C699-2DB9-4564-9938-D957EDD1EB19.jpeg
Hur många klick på skärmen behövs innan du kan trycka på ett önskat körläge (Drive mode). Går displayen tillbaka till hemskärmen av sig själv efter en viss tid eller ligger den menyn kvar du sist var inne i och gjorde ett val?
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]