V60CC B4 Diesel + Husvagn
Postat: lör 19 jun 2021, 22:29
Har kört premiärturen med husvagnen nu och tycker att det rakt igenom var en positiv upplevelse.
Vagnen - Polar 680 @1900kg + boggie
Bilar som jämförs med
XC70 D4 Aut -14
Skoda Superb 190tdi 4x4 DSG6 aktiva dämpare.
Jämfört med tidigare bilar känns det verkligen att den nya bilen är "fastare" i chassisättningen än de andra, bra kontroll i sidled och höjdled trots kraftig sidvind och ojämn väg. Känns inte alls "nedlastad" med 90kg kultryck. De andra bilarna och speciellt Superben påverkades väldigt negativt av den extra vikten på kroken. Men - spuperbens krok sitter bra mycket längre ifrån hjulaxeln än på V60.
Motorn - skulle säga att det inte är någon jätteskillnad faktiskt, upplever nog XC70D4 som den starkare i skaran, sedan B4 och sist 190tdi.
B4 och D4 är ganska lika i hur kraften levereras, kan mycket väl vara så att B4 faktiskt drar bättre, svårt att säga. Helt klart är däremot att 190tdi saknar en hel del vrid på låga varv jämfört med de andra.
Växellåda - Helt klart en vinst för B4, rappare än D4, inga dumheter eller frånslag pga överhettning som hos DSG6.
B4 växlar mjukt och fint i alla lägen, går att "smyga" uppför, nedför, bakåt och framåt utan några problem öht.
Bränsleförbrukning - Över 33mil, mellan 80-90km/h gav 0,93l/mil för B4, D4 ligger något över och TDI190 något under. Väldigt nöjd med förbrukningen, är ju ändå en inte helt aerodynamisk två tons låda som släpas efter bilen :) Det som förvånar mest är ändå att den gamla rad femman med sin sexväxlade låda ligger så pass nära de andra betydligt modernare bilarna i förbrukning.
Körning övrigt - V60CC känns som den smidigare bilen av de tre, enkel att placera rätt, väldigt enkel att backa med och göra manövrar i tighta utrymmen, en fröjd att köra på alla sätt och vis!
Ett extra plus är ljuskontrollen som V60CC kan göra, man måste fortfarande gå ur bilen men alla lampor tänds automatiskt en efter en under testet vilket underlättar mycket!
Superbens back kamera är faktiskt lättare att använda då man backar till med bilen, en annan typ av lins ger inte lika mycket "fish eye" effekt som på Volvon.
Vagnen - Polar 680 @1900kg + boggie
Bilar som jämförs med
XC70 D4 Aut -14
Skoda Superb 190tdi 4x4 DSG6 aktiva dämpare.
Jämfört med tidigare bilar känns det verkligen att den nya bilen är "fastare" i chassisättningen än de andra, bra kontroll i sidled och höjdled trots kraftig sidvind och ojämn väg. Känns inte alls "nedlastad" med 90kg kultryck. De andra bilarna och speciellt Superben påverkades väldigt negativt av den extra vikten på kroken. Men - spuperbens krok sitter bra mycket längre ifrån hjulaxeln än på V60.
Motorn - skulle säga att det inte är någon jätteskillnad faktiskt, upplever nog XC70D4 som den starkare i skaran, sedan B4 och sist 190tdi.
B4 och D4 är ganska lika i hur kraften levereras, kan mycket väl vara så att B4 faktiskt drar bättre, svårt att säga. Helt klart är däremot att 190tdi saknar en hel del vrid på låga varv jämfört med de andra.
Växellåda - Helt klart en vinst för B4, rappare än D4, inga dumheter eller frånslag pga överhettning som hos DSG6.
B4 växlar mjukt och fint i alla lägen, går att "smyga" uppför, nedför, bakåt och framåt utan några problem öht.
Bränsleförbrukning - Över 33mil, mellan 80-90km/h gav 0,93l/mil för B4, D4 ligger något över och TDI190 något under. Väldigt nöjd med förbrukningen, är ju ändå en inte helt aerodynamisk två tons låda som släpas efter bilen :) Det som förvånar mest är ändå att den gamla rad femman med sin sexväxlade låda ligger så pass nära de andra betydligt modernare bilarna i förbrukning.
Körning övrigt - V60CC känns som den smidigare bilen av de tre, enkel att placera rätt, väldigt enkel att backa med och göra manövrar i tighta utrymmen, en fröjd att köra på alla sätt och vis!
Ett extra plus är ljuskontrollen som V60CC kan göra, man måste fortfarande gå ur bilen men alla lampor tänds automatiskt en efter en under testet vilket underlättar mycket!
Superbens back kamera är faktiskt lättare att använda då man backar till med bilen, en annan typ av lins ger inte lika mycket "fish eye" effekt som på Volvon.