Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Javerhammar
#1450817
Har kört premiärturen med husvagnen nu och tycker att det rakt igenom var en positiv upplevelse.

Vagnen - Polar 680 @1900kg + boggie
Bilar som jämförs med
XC70 D4 Aut -14
Skoda Superb 190tdi 4x4 DSG6 aktiva dämpare.

Jämfört med tidigare bilar känns det verkligen att den nya bilen är "fastare" i chassisättningen än de andra, bra kontroll i sidled och höjdled trots kraftig sidvind och ojämn väg. Känns inte alls "nedlastad" med 90kg kultryck. De andra bilarna och speciellt Superben påverkades väldigt negativt av den extra vikten på kroken. Men - spuperbens krok sitter bra mycket längre ifrån hjulaxeln än på V60.
Motorn - skulle säga att det inte är någon jätteskillnad faktiskt, upplever nog XC70D4 som den starkare i skaran, sedan B4 och sist 190tdi.
B4 och D4 är ganska lika i hur kraften levereras, kan mycket väl vara så att B4 faktiskt drar bättre, svårt att säga. Helt klart är däremot att 190tdi saknar en hel del vrid på låga varv jämfört med de andra.

Växellåda - Helt klart en vinst för B4, rappare än D4, inga dumheter eller frånslag pga överhettning som hos DSG6.
B4 växlar mjukt och fint i alla lägen, går att "smyga" uppför, nedför, bakåt och framåt utan några problem öht.

Bränsleförbrukning - Över 33mil, mellan 80-90km/h gav 0,93l/mil för B4, D4 ligger något över och TDI190 något under. Väldigt nöjd med förbrukningen, är ju ändå en inte helt aerodynamisk två tons låda som släpas efter bilen :) Det som förvånar mest är ändå att den gamla rad femman med sin sexväxlade låda ligger så pass nära de andra betydligt modernare bilarna i förbrukning.

Körning övrigt - V60CC känns som den smidigare bilen av de tre, enkel att placera rätt, väldigt enkel att backa med och göra manövrar i tighta utrymmen, en fröjd att köra på alla sätt och vis!

Ett extra plus är ljuskontrollen som V60CC kan göra, man måste fortfarande gå ur bilen men alla lampor tänds automatiskt en efter en under testet vilket underlättar mycket!

Superbens back kamera är faktiskt lättare att använda då man backar till med bilen, en annan typ av lins ger inte lika mycket "fish eye" effekt som på Volvon.
av Javerhammar
#1451580
Kanske hade missat att öka däckstrycket inför första resan, körde med 2,3bar runt om vilket är i underkant för full bil med husvagnen på.
Ökade till 3.0bar runt om på vägen hem, blev faktiskt ännu stabilare i sidled än den var innan, i övrigt märktes ingen större skillnad.
Resan ned utgjordes av både motorväg och landsväg. Resan hem gick till största del på motorväg + kö genom Stockholm /Essingeleden.
På hemresan drog den 0,95l/mil.
Att köra i kö brukar inte vara några problem med automat, men med en husvagn på nyttjar den gamla lådan momentomvandlaren i princip hela tiden, DSG6 slirar, låser, rycker osv. B4:ans 8 växlade låda var helt outstanding! Rapp och låste snabbt, vet inte om det är den lilla elmotorn som hjälper till men den känns riktigt kvick vid start i köerna.
av Javerhammar
#1451626
90KG kultryck + 150kg i bagaget.
Påverkar inte bilen nämnvärt mycket.
Resan hem gjordes nog med närmare 100kg i kultryck - skillnaden beror på att jag hade stopp i avtappningen från gråvattentanken på väg ned, tanken sitter längst bak och var halvfull/ca 20liter.
Att den var tom på vägen upp kan också ha bidragit till att bilen kändes "fastare" i sidled. Mindre pendeleffekt då vikten längst bak minskat.
20210618_171956.jpg
20210618_171956.jpg (963.46 KiB) Visad 1668 gånger
av Javerhammar
#1451993
Nu var det av nordväst, upp till Mora från Stockholm.
På denna resa med betydligt fler sega och långa uppförsbackar tycker jag mig känna att B4 då och då tappar en hel del kraft vid acceleration.
Märks som tydligast vid acceleration i uppförsbacke att den ibland inte alls har samma "tryck" som den brukar ha.
Funderar på om det kan bero på att laddningen till 48V motorn tar slut och att man därför upplever att den saknar kraft (allt är ju relativt, den saknar ju egentligen inte kraft oavsett), men skillnaden gör att den känts kraftlös.
Har inga belägg alls för min fundering, det är den enda möjliga förklaringen jag kan komma på.

Någon som har någon annan tanke eller upplevt något liknande?
av Hemingway
#1452235
Jag är ingen husvagnsdragare själv så har inget direkt att bidra med. Men har läst och uppskattat dina texter! :)

Gällande kraftlösheten så är ju inte en uppförsbacke alltid i samma lutning och det kan ju skilja att ge gas när den lutar 3 eller 4 grader uppåt, det är ganska mycket vikt jämfört med att bara ha bilen på så det kan såklart märkas mycket tydligare nu när varje hästkraft ska dra fler kilogram. En tanke bara. Hur lång tid är det som bilen känns kraftlösare?
av Javerhammar
#1452290
Tack så mycket för dina fina ord :)

Det är enbart under acceleration och i land som bilen känns kraftlös, då det sker är känslan densamma under hela accelerationen.
Sker oftast då det varit flera täta stopp och start efter varandra.
Om jag sedan kör "normalt" en längre sträcka, för att sedan bromsa in och accelerera i uppförsbacke så känns den "stark".
Ska dra den hemåt på lördag, ska försöka dokumentera omständigheterna runt det jag upplever som kraftlöshet.
Kan vara att man är bortskämd, men har inte upplevt samma känsla med varken D4 eller TDI190...
Återkommer :)
av Javerhammar
#1452652
Då var hemresan avklarad. Försökt framkalla "kraftlösheten" som jag skrivit om ovanför.
Det är i princip bara mellan 0-50km/t som den känns kraftlös & i uppförsbacke, inte det lättaste för en bil oavsett motor.
Det lustiga är att den drar riktigt fint mellan 60 och 100, börjar fundera på om det är någon momentbegränsare för att skona låda/haldex...
Eller så är det bara ett hjärnspöke, bilen går faktiskt oförskämt bra med husvagn efter sig!
Nu är det ett par veckor till nästa potentiella tur, kan komma en uppdatering till.

Trevlig sommar allihopa!

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]