Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LEGI
#1449546
Har ett ljud som är mellan vinande och malande på min XC60. Är inte speciellt starkt men irriterande när man sitter länge i bilen. Det kommer framifrån och är oberoende av hastighet (över ca 50), varvtal och växel. Hade inte det förra perioden med sommardäck. Har kommit under vintern men då har dubbdäcken gömt ljudet. Har provat med olika däcktryck och flyttat runt hjulen men det har ingen inverkan. Finns det något hjälpagregat vars varvtal inte följer motorns?
Någon som har tips?
Lennart
Användarvisningsbild
av js1
#1449547
Kupefläkten?
av LEGI
#1449733
Har testat det idag men dert hjälpte inte att stänga av AC:n.
Har funderat på om det kan vara någon form av vindljud i jalusin som sitter bakom grillen eller i någon annan luftkanal.
av mrzona
#1450048
Intressant! Jag har liknande problem och kollade faktiskt in detta forum om fler personer har upplevt detta.
Min bil är en v60-21 T6 och ljudet hörs bäst från 115km/h och över.
Har märkt det senaste dagarna när det har varit extra blåsigt i dagarna att ljudet ändrar karaktär om det blåser stark sidvind och uppträder också i lägre hastigheter som 50 km/h.
Ljudet uppkommer vid eldrift samt förbränningsmotordrift. Kupéfläkt av. AC av.
Letat efter skador på front, lister och motorskydd under bil. Allt är helt och sitter fast. Hjullager? Vet ej men kan inte provocera fram ljudet tydligare genom att svänga kraftigt.
Fastnade också på jalusin till slut. Vet inte hur den bör fungera men återkoppla gärna på forumet om ni kommer lite längre fram i detta. Skall ringa verkstaden i em.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]