Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1449371
Jag står i begrepp att byta bil till en SUV. Kör idag en BMW 530d kombi (F11, Innovation Edition) och har haft fyra BMW senaste tio åren. Enda Volvon var en S40 2,4i där jag gillade den ettriga, femcylindriga sugmotorn! Det jag uppskattat mest med BMW är dieselsexan och tidigare bakhjulsdriften, nuvarande är Xdrive, samt att formspråket tidigare var överlägset. Numera känns det mest som de leder på motorerna och kanske kan hybriderna uppväga bristen på cylindrar hos Volvo?

Anledningen till att vi ska byta är att frugan inte uppskattar BMW:s två primära kvaliteter som är A - sittpositionen ("jag ser inte över kanten på motorhuven") samt B - de sexcylindriga motorerna ("jag gillar inte det där mullret"). I den bästa av världen hade de gamla femcylindriga Volvomotorerna funnits kvar som tillskott till fyror som max får köra 180 :-(

Oavsett, SUV är det som gäller och Volvo ligger i förarsätet enkom för att jag verkligen gillat designen och att det är kul att byta någon gång. Det är inte nya bilar som gäller utan tre år gamla, 2018-19, och då är det egentligen XC60, X3 (G01) eller V90 CC som gäller. Med hög utrustningsnivå motsvarande R-Design, Inscription eller M-sport. Med Skoda Kodiaq som billig bubblare där endast priset och möjligen sjusitsig är plus i vågskålen.

Det är XC60 T5 AWD 2018 som har ledartröjan.

Det finns många trådar om köpråd och det är såklart alltid "testa och känn efter vad du tycker". Helt logiskt, och helt rätt. Men det finns ett par avvägningar som är nyfiken på att höra hos er inbitna Volvo-förare vad ni tycker.

Nedan ser ni de tio teser jag blir frestad med av bilbytardjävulen och jag är nyfiken på hur många av dessa ni håller med om. Är det någon som till och med tar tio av tio?

1. V 90 CC T5 är en grym bil, men Cross Country kommer bli passé på 20-talet gentemot SUV
2. Jag kommer att ångra mig varje gång jag startar bilen om jag köper en ”prisvärd” Skoda Kodiaq istället för en XC60
3. R-Design är så pass mycket snyggare än Inscription på en XC60 att det är värt lite stötigt i kupén med chassit
4. En dieselfyra är inte ett värdigt sätt att köra, inte ens med ”Power Pulse” och D5 trots klart lägre förbrukning
5. Drivlinan på XC60 T8 är skön, men inte värd de extra pengarna
6. Interiören i XC60 håller samma klass som en V90 CC, därför är SUV:en ett bättre köp
7. Jag kommer inte förbanna mig själv varje gång jag måste sätta på takboxen för att jag valt bort 40/20/40-fällning med baksätet
8. Att köpa Volvo med standardstereon är idioti, det är både kasst ljud och den blir svårsåld
9. Sjusitsigt är onödigt – man tvingas bara skjutsa ungarnas kompisar
10. Volvo XC60 är sammantaget en bättre bil än BMW X3 (G01)

Håller ni inte med på någon av dem, kommentera gärna så jag kommer närmare ett beslut.
#1449372
Om du har så där mycket tvivel så tror jag inte du kommer blir särskilt nöjd
#1449379
Lövet skrev:Om du har så där mycket tvivel så tror jag inte du kommer blir särskilt nöjd
Inte ens jag, som kör xc60, kan svara ja på allt. :-D :-D
#1449402
Hej!
Ska svara enligt min ödmjuka åsikt. Med risk för att skita i finsoffan...

1. V 90 CC T5 är en grym bil, men Cross Country kommer bli passé på 20-talet gentemot SUV
- Hade en CC tidigare, bra bil i grunden men problem med vibrationer som aldrig löstes gjorde att jag bytte. BMW jag har nu är i jämförelse fantastisk.

2. Jag kommer att ångra mig varje gång jag startar bilen om jag köper en ”prisvärd” Skoda Kodiaq istället för en XC60
- Tror jag inte. Du kommer istället njuta av att ha mer pengar på banken eller resa mer.

3. R-Design är så pass mycket snyggare än Inscription på en XC60 att det är värt lite stötigt i kupén med chassit
- Välj en med luftfjädring i så fall. Hade 20" med standardchassiet och det var sådär. Hade iofs luftfjädring på Audin och adaptivt chassi nu på BMWn så inte helt schysst jämförelse. Har en vän som har en V90 D5 R-design med 21". Den. Är. Hård.

4. En dieselfyra är inte ett värdigt sätt att köra, inte ens med ”Power Pulse” och D5 trots klart lägre förbrukning
- Volvos dieslar låter inte snyggt, BMW's motsvarande fyror är så mycket smidigare. Går du dessutom från en sexa så kommer du bli chockad ...

5. Drivlinan på XC60 T8 är skön, men inte värd de extra pengarna
- Kört T8 och var inte imponerad. Stor skillnad när bensinfyran drar igång - låter som en BMW-dieselfyra.

6. Interiören i XC60 håller samma klass som en V90 CC, därför är SUV:en ett bättre köp
- nej 90-modellen är lyxigare och mer ombonad. Ffa dörrsidor och mittkonsol. Bl a därför jag valde V90CC.

7. Jag kommer inte förbanna mig själv varje gång jag måste sätta på takboxen för att jag valt bort 40/20/40-fällning med baksätet
- Jo för det är höjden av snålhet från Volvo och skidluckan är stor som ett brevinkast. Åker du mycket skidor eller kör långa grejer till stuga osv så kommer du bli irriterad varje gång.

8. Att köpa Volvo med standardstereon är idioti, det är både kasst ljud och den blir svårsåld
- Nej, har alltid haft bra ljud (H/K nu i BMW) men hade standard High performance (eller vad den heter) i V90, den var jag överraskad av hur bra den ändå lät.

9. Sjusitsigt är onödigt – man tvingas bara skjutsa ungarnas kompisar
- Ja :P

10. Volvo XC60 är sammantaget en bättre bil än BMW X3 (G01)
- Nej det kan jag inte se, de är likvärdiga men bra på olika saker. Volvo plus för design och förarstöd, BMW drivlina och upplevd kvalitet. Även om båda ligger efter sin kusiner (V90 och 5-serien) i detaljomsorg och förfining.

Alternativ B är väl annars - byt ut frun och fortsätt njuta av diesel-6:an i BMW! :-D
Du har väl en förbrukning runt 0,7-0,75 idag. Du kommer inte under litern med samma körmönster i en XC60 bensin även om några kommer hävda motsatsen.
- Har helt objektivt inte en enda egenskap som jag anser att Volvon var bättre på än min nuvarande BMW eller Audin jag körde innan... Är ingen fan-boy av något märke utan uppskattar bra grejer som funkar och tyvärr når inte Volvo ända fram IMHO.

Sen skulle jag avvakta bilbyte om det inte är absolut nödvändigt. Begagnatpriserna nu är rent ut sagt helt jävla sjuka. Vänta ett par år så kommer det en rejäl rekyl på allt fossildrivet (även laddhybrider, jag vet).
#1449576
jpu skrev: Sen skulle jag avvakta bilbyte om det inte är absolut nödvändigt. Begagnatpriserna nu är rent ut sagt helt jävla sjuka. Vänta ett par år så kommer det en rejäl rekyl på allt fossildrivet (även laddhybrider, jag vet).
Borde det inte avspegla sig i inbytespriserna nu?
#1449647
Lövet skrev:Om du har så där mycket tvivel så tror jag inte du kommer blir särskilt nöjd
Inlägget blev kanske inte riktigt så fyndigt som jag tänkte mig, men jag tar ju i princip 10/10 och tänker att jag omvänt borde ha mer tvivel. Jag tycker XC60 T5 verkar bra och köra och med väldigt lyckad design och få kvalitetsproblem.

Men sen är det just:
Borde jag istället kolla på en diesel?
Borde jag överväga att lägga på ca 40-50' för en T8 som kanske ändå är ett bättre köp på några års sikt?
Väldigt många XC60 har originalljudanläggning, väldigt många har "rätt" utrustning förutom just stereon.

Samt då de övriga sju :-)
#1449649
jpu skrev:Hej!
Ska svara enligt min ödmjuka åsikt. Med risk för att skita i finsoffan...

1. V 90 CC T5 är en grym bil, men Cross Country kommer bli passé på 20-talet gentemot SUV
- Hade en CC tidigare, bra bil i grunden men problem med vibrationer som aldrig löstes gjorde att jag bytte. BMW jag har nu är i jämförelse fantastisk.

2. Jag kommer att ångra mig varje gång jag startar bilen om jag köper en ”prisvärd” Skoda Kodiaq istället för en XC60
- Tror jag inte. Du kommer istället njuta av att ha mer pengar på banken eller resa mer.

3. R-Design är så pass mycket snyggare än Inscription på en XC60 att det är värt lite stötigt i kupén med chassit
- Välj en med luftfjädring i så fall. Hade 20" med standardchassiet och det var sådär. Hade iofs luftfjädring på Audin och adaptivt chassi nu på BMWn så inte helt schysst jämförelse. Har en vän som har en V90 D5 R-design med 21". Den. Är. Hård.

4. En dieselfyra är inte ett värdigt sätt att köra, inte ens med ”Power Pulse” och D5 trots klart lägre förbrukning
- Volvos dieslar låter inte snyggt, BMW's motsvarande fyror är så mycket smidigare. Går du dessutom från en sexa så kommer du bli chockad ...

5. Drivlinan på XC60 T8 är skön, men inte värd de extra pengarna
- Kört T8 och var inte imponerad. Stor skillnad när bensinfyran drar igång - låter som en BMW-dieselfyra.

6. Interiören i XC60 håller samma klass som en V90 CC, därför är SUV:en ett bättre köp
- nej 90-modellen är lyxigare och mer ombonad. Ffa dörrsidor och mittkonsol. Bl a därför jag valde V90CC.

7. Jag kommer inte förbanna mig själv varje gång jag måste sätta på takboxen för att jag valt bort 40/20/40-fällning med baksätet
- Jo för det är höjden av snålhet från Volvo och skidluckan är stor som ett brevinkast. Åker du mycket skidor eller kör långa grejer till stuga osv så kommer du bli irriterad varje gång.

8. Att köpa Volvo med standardstereon är idioti, det är både kasst ljud och den blir svårsåld
- Nej, har alltid haft bra ljud (H/K nu i BMW) men hade standard High performance (eller vad den heter) i V90, den var jag överraskad av hur bra den ändå lät.

9. Sjusitsigt är onödigt – man tvingas bara skjutsa ungarnas kompisar
- Ja :P

10. Volvo XC60 är sammantaget en bättre bil än BMW X3 (G01)
- Nej det kan jag inte se, de är likvärdiga men bra på olika saker. Volvo plus för design och förarstöd, BMW drivlina och upplevd kvalitet. Även om båda ligger efter sin kusiner (V90 och 5-serien) i detaljomsorg och förfining.

Alternativ B är väl annars - byt ut frun och fortsätt njuta av diesel-6:an i BMW! :-D
Du har väl en förbrukning runt 0,7-0,75 idag. Du kommer inte under litern med samma körmönster i en XC60 bensin även om några kommer hävda motsatsen.
- Har helt objektivt inte en enda egenskap som jag anser att Volvon var bättre på än min nuvarande BMW eller Audin jag körde innan... Är ingen fan-boy av något märke utan uppskattar bra grejer som funkar och tyvärr når inte Volvo ända fram IMHO.

Sen skulle jag avvakta bilbyte om det inte är absolut nödvändigt. Begagnatpriserna nu är rent ut sagt helt jävla sjuka. Vänta ett par år så kommer det en rejäl rekyl på allt fossildrivet (även laddhybrider, jag vet).
Stort tack! Mycket bra respons, jag gillar dina svar! Där det mest innovativa kanske är att istället byta ut frugan ;-) :-)

Jag glömde även skriva lite om förutsättningarna. Vi bor i Stockholms innerstad, åker mest på helgerna till fritidshus (ca 100 km enkel väg) och lite till fjällen mm. Få dagliga, korta resor, bilen står i garage under veckorna även före pandemin där det inte finns laddstolpe. Sannolikt är det också för klen el i stugan, varför T8 blir enkom för drivlinan.

Två mindre barn och en katt, så en mindre motor spelar mindre roll och alla vill gärna ha SUV, mest för bekvämligheten.

VI åker även en del skidor, alpint, så min kanske största farhåga är just den idiotiska 60/40-fällningen i ett land där många inte minst även åker mycket längd. Barnens skidor går dock "på tvären" så är det väl lite skidluckans storlek - som ser rätt smal ut? Får man igenom två par vuxna carvingskidor? Och stavar?

Annars har jag senaste två åren långkört V90 D5 R-Design (ca 100 mil ) och V90 CC D5 Pro (2ggr, ca 150 mil) på långturer till Skåne och västkusten med jobbet. Mycket grym körupplevelse, det är var där sugen efter Volvo kom på allvar! Det var med hyrbil, tyvärr fick jag mest standardbilar övriga hyror och nu reser jag som bekant ingenting med jobbet.

Sedan har jag senaste året kört V60 och XC60 T8 inom Storstockholm (Bilpool) - bilen kändes fantastisk och inte minst drivlinan! Jag misstänker att det är samma i båda? Till sist körde jag senast en XC60 T5 Inscription på en kortare provtur, men det var nästan skyfall och jag måste göra en ytterligare provkörning.

Har tidigare testat Skoda Kodiaq men aldrig kört en X3 oavsett modell, bara X5 - som såklart är grym men väldigt dyr. Jag sneglade även på XC90 men "alla" säger att den är undermotoriserad med D5, T5 lär dra 12,5 (minst) gissar jag och T8 är för dyr men lär även med våra mestadels långa körningar bli rätt sörplande? Tacka vet jag förra året, precis innan pandemin, när jag tankade en Jeep Cherokee i Arizona för 2,69 USD per gallon :-D (Jeep Cherokee har kanske en kul inramning för road trip i bergen i USA, men inget alternativ i Sverige).

Jag har för protokollets skull kollat även Q5 , som känns trist med växellådan och har hastighetsmätaren på fel sida :-) Samt att det väl nästan är samma bil, fast dyrare, som Skoda Kodiaq?

Det var två saker jag verkligen tog fasta på i ditt svar:

det ena är att jag insåg att 40/20/40-fällningen förmodligen är viktigare för mig än jag trodde innan. Jag tror att du har rätt där.

det andra är att jag oroar mig över kvalitetsskillnaden mellan 60/90, inte minst som jag uppskattade V90 väldigt mycket. Skillnaden mellan 60/90 känns mindre än 3/5 för BMW och framförallt stolarna känns bra för Volvos "60". Men det är helt klart något jag måste dubbelkolla!

En sista fråga gäller förbrukningen. Det står både här och i andra trådar "över litern" och jag misstänker att det stämmer, samt att det såklart beror på körsätt och så vidare. En fråga är då omvänt hur mycket det drar under snålast möjliga förhållanden? Om man kör en längre sträcka på 90-väg "i kolonn" när det är mycket trafik och nästan omöjligt att köra om, som typ på semestern eller sportlovet till Åre, hur låg förbrukning kommer man då ned på? Är det någon som har kört en längre sträcka lugnt och bekvämt vid sidan av motorvägarna?

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]