Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1449312
Fillemon,
Visst är XC60 härlig att åka i, men utrymmet att lasta i bak är inte jättestort, men det går förstås ha en takbox när man behöver mycket bagage med. Jag provkörde i jan-feb V90, V60 och XC60, alla 2021:or. V60 kändes lite för liten inuti och lastutrymmet för kort för det jag behöver. XC60 hade för litet bagage för mig och så gilla jag inte att sitta så högt, annars en kanonfin bil. V90 (T6 Recharge Inscription) passa bättre så det blev en sån för egen del som levereras snart (v.29). Håller med om det du skrev om motorhuven på V90.
Brorsan har en XC60 som han är nöjd med men han har krympande familj, utfluget barn men två hundar och fru.
Kanske kolla på andra fabrikat än Volvo också?
Lycka till med ev. bil vad det än blir.
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1449325
Du år lång, då är säkert låren långa. Har den XC60 du kikar på s.k. dynförlängare på framstolarna? Jag är nästan lika lång som dig och de vanliga stolarna utan dynförlängare var inget att ens tänka på för min del. Volvostol med dynförlängning behövdes verkligen i mitt fall. Kolla upp det på tilltänkta bilen, eller prova en XC60 med och utan dynförlängare så du vet skillnaden.
/Bo
av Fillemon
#1449327
bem skrev: tis 08 jun 2021, 21:09 Du år lång, då är säkert låren långa. Har den XC60 du kikar på s.k. dynförlängare på framstolarna? Jag är nästan lika lång som dig och de vanliga stolarna utan dynförlängare var inget att ens tänka på för min del. Volvostol med dynförlängning behövdes verkligen i mitt fall. Kolla upp det på tilltänkta bilen, eller prova en XC60 med och utan dynförlängare så du vet skillnaden.
/Bo

Stort tack för kloka ord, dessvärre har inte denna bilen dynförlängning men jag ska göra som du sa och försöka köra en med och en utan:) kör ju dock en liten VW polo idag så är ändå van o köra utan dynförlängning:)
Användarvisningsbild
av bem
#1449328
Om du inte kör ofta längre sträckor och sitter timmar i sträck i stolen kanske det kan vara OK utan dynförlängare. På min nuvarande V70 MY14 sitter jag bra trots framstolarna inte har dynförlängare. Men de framstolarna är djupare än standardstolar utan dynfärlängare i nyare i 60- och 90-serien. Jag var rejält förvånad vad kort sittdynan var i en V90 med standardstolar utan dynförlängare när jag provsatt i jan-feb. Trodde jag skulle sitta minst lika bra som i min V70 MY14 men icke sa nicke. Så det blev framstolar med dynförlängare (via Inscription utrustningsnivån) i nya V90:n (2022:a) för min del.
/Bo
av Fillemon
#1449332
bem skrev: tis 08 jun 2021, 21:32 Om du inte kör ofta längre sträckor och sitter timmar i sträck i stolen kanske det kan vara OK utan dynförlängare. På min nuvarande V70 MY14 sitter jag bra trots framstolarna inte har dynförlängare. Men de framstolarna är djupare än standardstolar utan dynfärlängare i nyare i 60- och 90-serien. Jag var rejält förvånad vad kort sittdynan var i en V90 med standardstolar utan dynförlängare när jag provsatt i jan-feb. Trodde jag skulle sitta minst lika bra som i min V70 MY14 men icke sa nicke. Så det blev framstolar med dynförlängare (via Inscription utrustningsnivån) i nya V90:n (2022:a) för min del.
/Bo
Ah jag förstår, eftersom denna är begagnad kanske dynförlängare får stryka på foten, men den är iof tänkt att köras nedåt i Europa o då blir det ju ett par timmar. Tål verkligen att tänkas på, tyckte annars den hade det mesta vad gäller de tillval man vill ha
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1449341
Fillemon skrev:Ingen åsikt om utrustningen och priset?
Nej ;-)

Nä men det ser skoj ut med denna spec, möjligen hade jag valt en annan färg än svart. Haft några och är glad jag bytt, nu kan man köra flera veckor mer än innan det syntes att den är skitig på samma sätt. Priset är inte så mycket att tillägga, de kostar detta
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1449359
Går man en runda på Blocket borde du ju kunna få en 2020 för detta, kanske lite mindre utrustning dock. Kanske vettigt att ha kvar nybilsgaranti om man ska punga ut typ nybilspris?
Annars ser du till att få Selektgaranti eller så mkt som det går iaf. Försök pruta såklart.
22" hjul kommer svida i plånboken ;-)
av Fillemon
#1449384
W.A.P.E. skrev: ons 09 jun 2021, 07:51 Går man en runda på Blocket borde du ju kunna få en 2020 för detta, kanske lite mindre utrustning dock. Kanske vettigt att ha kvar nybilsgaranti om man ska punga ut typ nybilspris?
Annars ser du till att få Selektgaranti eller så mkt som det går iaf. Försök pruta såklart.
22" hjul kommer svida i plånboken ;-)
Ja har kollat där samt wayke, dock är det så att sambons mamma jobbar på Volvo och man får ju ett psr tusen rabatt den vägen. Ska dock kolla upp vad för garantier dem lämnar när det är Volvo själva som säljer
Användarvisningsbild
av bem
#1449395
Fillemon,
Kolla om det är s.k. Selekt-garanti på din tilltänkta XC60 B4 AWD Momentum Advanced 2019.
Goggla lite så ser du vad Selekt-garanti innebär.
/Bo

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]