Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
#1449506
Fillemon skrev: tis 08 jun 2021, 21:16
bem skrev: tis 08 jun 2021, 21:09 Du år lång, då är säkert låren långa. Har den XC60 du kikar på s.k. dynförlängare på framstolarna? Jag är nästan lika lång som dig och de vanliga stolarna utan dynförlängare var inget att ens tänka på för min del. Volvostol med dynförlängning behövdes verkligen i mitt fall. Kolla upp det på tilltänkta bilen, eller prova en XC60 med och utan dynförlängare så du vet skillnaden.
/Bo

Stort tack för kloka ord, dessvärre har inte denna bilen dynförlängning men jag ska göra som du sa och försöka köra en med och en utan:) kör ju dock en liten VW polo idag så är ändå van o köra utan dynförlängning:)
Min input i detta är att jag är också lång, ca 195cm.
Innan mitt köp av V60 lånade jag en utan dynförlängning och jag hann inte köra mer än en halvtimme av helgen jag skulle ha den innan jag konstaterade att jag aldrig någonsin i helv*tet skulle klara mig med standardstolarna. Jag satt som en riktigt kratta och fick inte ordning på körpositionen trots en massa trixande. Låren stack ut på tok för långt för att sitta bekvämt.
Testade senare med dynförlängning och det var som natt och dag. För mig var det en riktig dealbreaker. Hade jag suttit halvbra även med dem hade jag valt annat märke.

Övrigt.
Växande småbarnsfamilj är ju ett töjbart begrepp. Är det två eller tre ungar? Är det över denna tioårsperiod ni kommer ha behov av vagn och barnstolar eller är det mer tätt mellan barnen?
Några år med begränsat utrymme kan man ju klara av ev. Men tio år låter kämpigt.
Vi har en V60, med tre barn. Ett utan barnstol. Vi har barnvagn.
Det går, men det är ju trångt emellanåt, men det går. Man får tänka efter när man packar. Lyckligtvis är det väldigt få gånger över ett år vi åker hela familjen med full packning i bilen.
Hade det varit mer frekvent till någon sommarstuga eller liknande hade jag valt en annan bil.
XC60 är ännu mindre i bagage ska man komma ihåg. Det hade vi inte klarat. Jag uteslöt den pga av just det. Det är just barnvagnen som är problemet. Annars klarar ju en barnfamilj bagaget utan problem alls. Jag har flera bekanta med två ungar, utan barnvagn som kör XC60. Det är ju ingen liten bil.
Sedan finns ju takbox, men där har vi inte hamnat än. Då har man ju allt utrymme i världen.
V90 uteslöt jag helt pga skeppskänslan. V60 är betydligt trevligare att köra. Visst hade vi fått några cm extra, men knappt märkbart. Barnvagnen äter lika mycket i den och på sin höjd får man in någon halv väska extra i bagaget. Sluttningen på bakrutan är skit i V90 när du packar bagaget fullt.
av stegev
#1449514
Vi har både XC60 och V90CC.
V90CC använder vi när vi åker längre sträckor, den är större i kupé, lastutrymme och mer bekväm.
av mattiasv60
#1449521
Hej,
har du kollat vad en ny bil skulle kosta dig ? Just nu ingår ju parkeringssupportpaket och klimatpaket i momentum advanced (tidigare ingick även driver support paket men det verkar pausat pga halvledarbristen) för 415000 innan ev rabatter. Så det känns som en ny bil inte behöver kosta dig speciellt mycket mer ?
(jag har beställt en "snarlik" spec och den landade netto på en bit över 400´....)
/M
av Fillemon
#1449565
mattiasv60 skrev: tor 10 jun 2021, 10:01 Hej,
har du kollat vad en ny bil skulle kosta dig ? Just nu ingår ju parkeringssupportpaket och klimatpaket i momentum advanced (tidigare ingick även driver support paket men det verkar pausat pga halvledarbristen) för 415000 innan ev rabatter. Så det känns som en ny bil inte behöver kosta dig speciellt mycket mer ?
(jag har beställt en "snarlik" spec och den landade netto på en bit över 400´....)
/M
Japp har ritat upp 3 olika bilförslag som Volvo ska återkomma med. Dock känns det ju som värdet kommer sjunka om man inte kan få Bliss och Backkamera pga halvledarbristen:(
av Fillemon
#1449566
jaronsso skrev: tor 10 jun 2021, 08:35
Fillemon skrev: tis 08 jun 2021, 21:16
bem skrev: tis 08 jun 2021, 21:09 Du år lång, då är säkert låren långa. Har den XC60 du kikar på s.k. dynförlängare på framstolarna? Jag är nästan lika lång som dig och de vanliga stolarna utan dynförlängare var inget att ens tänka på för min del. Volvostol med dynförlängning behövdes verkligen i mitt fall. Kolla upp det på tilltänkta bilen, eller prova en XC60 med och utan dynförlängare så du vet skillnaden.
/Bo

Stort tack för kloka ord, dessvärre har inte denna bilen dynförlängning men jag ska göra som du sa och försöka köra en med och en utan:) kör ju dock en liten VW polo idag så är ändå van o köra utan dynförlängning:)
Min input i detta är att jag är också lång, ca 195cm.
Innan mitt köp av V60 lånade jag en utan dynförlängning och jag hann inte köra mer än en halvtimme av helgen jag skulle ha den innan jag konstaterade att jag aldrig någonsin i helv*tet skulle klara mig med standardstolarna. Jag satt som en riktigt kratta och fick inte ordning på körpositionen trots en massa trixande. Låren stack ut på tok för långt för att sitta bekvämt.
Testade senare med dynförlängning och det var som natt och dag. För mig var det en riktig dealbreaker. Hade jag suttit halvbra även med dem hade jag valt annat märke.

Övrigt.
Växande småbarnsfamilj är ju ett töjbart begrepp. Är det två eller tre ungar? Är det över denna tioårsperiod ni kommer ha behov av vagn och barnstolar eller är det mer tätt mellan barnen?
Några år med begränsat utrymme kan man ju klara av ev. Men tio år låter kämpigt.
Vi har en V60, med tre barn. Ett utan barnstol. Vi har barnvagn.
Det går, men det är ju trångt emellanåt, men det går. Man får tänka efter när man packar. Lyckligtvis är det väldigt få gånger över ett år vi åker hela familjen med full packning i bilen.
Hade det varit mer frekvent till någon sommarstuga eller liknande hade jag valt en annan bil.
XC60 är ännu mindre i bagage ska man komma ihåg. Det hade vi inte klarat. Jag uteslöt den pga av just det. Det är just barnvagnen som är problemet. Annars klarar ju en barnfamilj bagaget utan problem alls. Jag har flera bekanta med två ungar, utan barnvagn som kör XC60. Det är ju ingen liten bil.
Sedan finns ju takbox, men där har vi inte hamnat än. Då har man ju allt utrymme i världen.
V90 uteslöt jag helt pga skeppskänslan. V60 är betydligt trevligare att köra. Visst hade vi fått några cm extra, men knappt märkbart. Barnvagnen äter lika mycket i den och på sin höjd får man in någon halv väska extra i bagaget. Sluttningen på bakrutan är skit i V90 när du packar bagaget fullt.
Tack för bra input:) är första barnet på g:) men då vi har bekanta nedåt i Europa vill man ju att man ska kunna köra komfortabelt och långt

Vad gäller barnvagn har vi köpt en bugaboo som jag upplever inte tar så mycket plats så..men ah vi får se när det väl är dags:)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1449573
@jaronsso, Sant att dynfärlängare kan vara trevligt värre. Tänker bara på om det är som på förra generationen V60 och XC60, de har samma stolar men XC60:n bygger de upp så man sitter högre från golvet. Jag tycker det fungerar ännu bättre när man jämför mellan de i alla fall, bara en tanke :)
av Fillemon
#1449671
mattiasv60 skrev: tor 10 jun 2021, 10:01 Hej,
har du kollat vad en ny bil skulle kosta dig ? Just nu ingår ju parkeringssupportpaket och klimatpaket i momentum advanced (tidigare ingick även driver support paket men det verkar pausat pga halvledarbristen) för 415000 innan ev rabatter. Så det känns som en ny bil inte behöver kosta dig speciellt mycket mer ?
(jag har beställt en "snarlik" spec och den landade netto på en bit över 400´....)
/M
En tråkig nackdel med helt ny bil är ju Bonus Malus..
Användarvisningsbild
av bem
#1449684
Fillemon,
BLIS blir alla av med som skall ha sprillans ny Volvobil numera p.g.a. chipbristen. Sen skiljer det mellan olika serier vad man ytterligare blir av med. På 90-serien tror jag inte man blir av med nåt annat, möjligen 360-graders kameran om man beställt det, vet inte. På min V90 (T6 Recharge, Inscription) ligger allt utom BLIS kvar på min order, så allt utom BLIS som var i ursprungliga beställningen på 2022:an skall levereras, säger min säljare i alla fall (vi får väl se). Backkameran är kvar på min V90 ännu som skall levereras v. 29 (jag har dock ingen 360-graders kamera beställd så den kan jag inte uttala mig om). Även Driver Awarness ligger kvar på min. Du kan kika i 60- och 40-seriens forum här så ser du vad de blir av med på dessa modeller när de beställer nytt, om du är intresserad. Verkar som Volvo prioriterar 90-serien i komponentbristens kölvatten. Bra för oss som beställt eller beställer en ny bil i 90-serien men mindre kul för de andra.
Själv klarar jag mig utan BLIS för det har jag aldrig haft tidigare och kommer inte sakna det då av förklarliga skäl. Hade jag haft det tidigare kanske jag skulle saknat det, svårt veta.
Det blir Volvo 2022 "Chipbrist Edition" alla får framöver som skall ha ny Volvo. :-)
Det går ju se det från lite humoristisk sida också...
En ny Volvo är även utan BLIS fullsmetad med säkerhetsfunktioner.
Nackdelen med en ny Volvo med diesel- eller bensinmotor är den där förbaskade Malus skatten (straffskatten) de 3 första åren. Var en av anledningarna jag valde laddhybrid (V90) istället för det känns inget vidare att kasta in sådana summor det blir till statskassan i straffskatt de 3 första åren på en ny Volvo diesel eller bensinare.
Men tyvärr är Volvo laddhybriderna rejält dyra men å andra sidan kan man oftast köra dem på el till vardags så det är den stora plussidan. Men kolla vad det kostar med privatleasing på en XC60 T6 Recharge med de extra tillbehör du behöver så du vet (men det lär tyvärr bli ganska hög månadskostnad).
/Bo

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]