Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1449148
Hej.
Äger en V60CC Momentum Advanced.
Reagerade nu när värmen kom på att den inte autoreglerar fläkthastigheten.
I början kör den på med högre hastighet, men sedan känns det som att den kör med en och samma hastighet hela tiden (står på auto).
I frugans bil XC70-14 autoreglerar den fläkthastigheten beroende på behov, där har jag för mig att man kan välja tre olika autolägen också (eller så var det min förra bil?)

Hursomhelst - min bil har den klimatanläggning som följde med, 2 zoner, kan det stämma att de tagit bort autoreglering av fläkthastighet på de enklare anläggningarna?
#1449168
Ok - då fungerar det alltså som gamla systemet bara att jag inte läst manualen ordentligt :)
Jag tolkade valet av fläkthastighet som "manuellt val" inte att det var "max" som ställs in och att den reglerar steglöst från min upp till angivet max

Tack för att ni svarade och löste mitt "problem" :)
Användarvisningsbild
av Pellix
#1449199
Jag håller med dig att det inte funkar riktigt lika ”bra” som tidigare full Auto.
Jag måste ibland gå in och ställa mellan nivå 2-3-4 för att det ska antingen fläkta på eller dra ner och inte surra så…
Jag saknar forna tiders Auto…
#1449219
Du har ju redan fått svar på din fråga, men min personliga åsikt om Volvos "auto" är att den är halvbra faktiskt.
Tycker den fungerat bättre i flera andra av mina bilar, men jämför jag med senaste (Passat 2017), var den väldigt bra i Passaten. Nu var det mesta andra sämre i Passaten förvisso :-) Men är ändå förvånad över "premium-volvo" i det. En välfungerande klimatanläggning är för mig en stor egenskap i uttrycket "premium".

Jag tycker dels att klimatanläggningen låter för mycket, när den går på lägre varv.
Dels att den inte går på tillräckligt högvarv vid extremhetta.

Min är inställd på läge3 default, och det är rätt ofta jag justerar ner hastigheten till 2, men med en lägre temp, för att få ner både blåst och ljud, men ändå ha ett OK klimat. I andra änden kör jag upp den max när bilen stått i solen och det är 90 grader i bilen. Väldigt ofta märks det att den ställer sig på läge 4 då, för hastigheten ökar när man kör på 5 manuellt.
Borde verkligen inte vara så.

Ingen big deal annat än några knapptryck säger någon. Men jag säger att auto är auto och en bil av premiummodell bör lösa det där själv 99 gånger 100.
#1449228
Jag trodde länge att det var fel på min ACC. Speciellt om det var runt 15 grader ute men gassande sol. Då blev bilen väldigt varm inne. Var tvungen att ha 4-5 på "hastigheten" för att det skulle bli behagligt.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1449263
jaronsso skrev:Du har ju redan fått svar på din fråga, men min personliga åsikt om Volvos "auto" är att den är halvbra faktiskt.
Tycker den fungerat bättre i flera andra av mina bilar, men jämför jag med senaste (Passat 2017), var den väldigt bra i Passaten. Nu var det mesta andra sämre i Passaten förvisso :-) Men är ändå förvånad över "premium-volvo" i det. En välfungerande klimatanläggning är för mig en stor egenskap i uttrycket "premium".

Det är förvånandsvärt många som

Jag tycker dels att klimatanläggningen låter för mycket, när den går på lägre varv.
Dels att den inte går på tillräckligt högvarv vid extremhetta.

Min är inställd på läge3 default, och det är rätt ofta jag justerar ner hastigheten till 2, men med en lägre temp, för att få ner både blåst och ljud, men ändå ha ett OK klimat. I andra änden kör jag upp den max när bilen stått i solen och det är 90 grader i bilen. Väldigt ofta märks det att den ställer sig på läge 4 då, för hastigheten ökar när man kör på 5 manuellt.
Borde verkligen inte vara så.

Ingen big deal annat än några knapptryck säger någon. Men jag säger att auto är auto och en bil av premiummodell bör lösa det där själv 99 gånger 100.
Det är förvånandsvärt många som refererar till att Volvo skulle vara en "premiumbil", dit var dom på väg för några års sedan men tappade taget , det som gör att jag och många med mej anser att Volvo inte klassar in som "premium " är alla små fel som finns på nyare bilar och som skapar irritation hos ägarna , på dom forum som finns inte minst detta hittar man ju mängder av sådant
Volvo är en bra bil men till premium är det nog långt.
#1449269
leiwi skrev: tis 08 jun 2021, 14:32
jaronsso skrev:Du har ju redan fått svar på din fråga, men min personliga åsikt om Volvos "auto" är att den är halvbra faktiskt.
Tycker den fungerat bättre i flera andra av mina bilar, men jämför jag med senaste (Passat 2017), var den väldigt bra i Passaten. Nu var det mesta andra sämre i Passaten förvisso :-) Men är ändå förvånad över "premium-volvo" i det. En välfungerande klimatanläggning är för mig en stor egenskap i uttrycket "premium".

Det är förvånandsvärt många som

Jag tycker dels att klimatanläggningen låter för mycket, när den går på lägre varv.
Dels att den inte går på tillräckligt högvarv vid extremhetta.

Min är inställd på läge3 default, och det är rätt ofta jag justerar ner hastigheten till 2, men med en lägre temp, för att få ner både blåst och ljud, men ändå ha ett OK klimat. I andra änden kör jag upp den max när bilen stått i solen och det är 90 grader i bilen. Väldigt ofta märks det att den ställer sig på läge 4 då, för hastigheten ökar när man kör på 5 manuellt.
Borde verkligen inte vara så.

Ingen big deal annat än några knapptryck säger någon. Men jag säger att auto är auto och en bil av premiummodell bör lösa det där själv 99 gånger 100.
Det är förvånandsvärt många som refererar till att Volvo skulle vara en "premiumbil", dit var dom på väg för några års sedan men tappade taget , det som gör att jag och många med mej anser att Volvo inte klassar in som "premium " är alla små fel som finns på nyare bilar och som skapar irritation hos ägarna , på dom forum som finns inte minst detta hittar man ju mängder av sådant
Volvo är en bra bil men till premium är det nog långt.
Det är inte så konstigt att många refererar till det eftersom Volvo själva marknadsför sig som ett premiummärke och har så gjort under många år nu.
Själv lägger jag ingen värdering i just det, men man är hur som helst ändå i övre klass sett till alla märken som finns och det gäller också deras prissättning.
Därför är åtminstone jag förvånad över just ACn.
Små fel hit och dit kan alla råka ut för. Utan att heller ej lägga någon värdering i om Volvo har fler än andra.
Men min AC är det inget fel på. Min fungerar fint. Min fungerar på samma sätt som hos vänner och bekanta med likadana bilar. Men den lever inte upp till förväntningen helt enkelt. Jag tycker den både borde låta mindre, samt fungera bättre med mindre handpåläggning, i en sådan dyr bil.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]