Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kadde
#1449098
Var ett tag sen jag bidrog med nåt till forumet så tänkte dela med lite erfarenheter kring att få sin Android telefon att koppla upp trådlöst i bilen. Har sett att det finns en del diskussioner kring trådlös Apples Carplay men inte hittat nåt om Android så passar på att starta en nu.

Hursomhelst så har jag följt ett crowdfunding projekt som heter AAWireless sen nåt år tillbaka och har sen några veckor fått tag i och testat en av deras enheter. Projektet har fått mycket uppmärksamhet och det är stort tryck på att beställa så är man intresserad så får man nog räkna med några månaders leveranstid.

I korthet handlar det om en liten enhet som man kopplar in på USBen och som gör att mobilen kan ligga kvar i fickan när man kör.

Sammanfattningsvis har det funkat förvånandsvärt bra för min del (kör Sensus 2020 + Samsung S20). Första installation var smidig och uppkoppling går därefter på ca 20-30 sekunder från det man startar bilen. I övrigt funkar allt på samma sätt som när man kopplar i sladden. Tycker dom stora fördelarna med Android Auto är tillgången till Waze/Google maps som har bra livetrafik, Spotify har ett trevligare gränssnitt och möjligheten att kunna använda google assistet till allt möjligt.

Slänger i en disclaimer att jag inte får nåt för att skriva detta så avsikten är inte nån reklam utan mer av en allmännyttig info :-)

För den som är intresserad finns mer info på
https://www.indiegogo.com/projects/aawi ... x/25837913#/
Användarvisningsbild
av batmac
#1449101
Kul med input! Det är just uppkopplingstiden efter uppstart av bilen som gör att jag drar mig för att köpa en trådlös CarPlay dito. Det går väldigt snabbt för den att ansluta när man kör med sladd. Det är väl inte så konstigt eftersom det mer eller mindre är små apparater som kör iOS/Android som ska starta upp när dom får ström, men tråkigt.
av djelo
#1449261
Med senaste uppdateringen så kan man välja snabbstart av carplay wireless..från att jag öppnar dörren/låser upp och sätter mig ned och startar bilen har carplay redan laddat o e klart..knappast långsammare än att behöva hitta kabeln o koppla in.. jag lägger telefonen på laddplattan
av HeavyMetal
#1449406
djelo skrev: tis 08 jun 2021, 14:18 Med senaste uppdateringen så kan man välja snabbstart av carplay wireless..från att jag öppnar dörren/låser upp och sätter mig ned och startar bilen har carplay redan laddat o e klart..knappast långsammare än att behöva hitta kabeln o koppla in.. jag lägger telefonen på laddplattan
Vilken uppdatering kör du? Själv har jag den från 2021.03.06
av Kadde
#1449730
Ser att det är en del kommentarer som refererar till carplay som är iPhones bilintegration. För tydlighet skull, enheten som jag diskuterar funkar ej med iPhones och carplay men är en motsvarighet för enbart android telefoner.
Användarvisningsbild
av p1ngwin
#1449872
HeavyMetal skrev: lör 12 jun 2021, 02:13
p1ngwin skrev: fre 11 jun 2021, 16:55 Ni som kör med trådlöst, använder ni samma modell som trådskaparen? :) är intresserad av att införskaffa en sådan.
Kolla här https://www.amazon.se/s?k=carlinkit&ref=nb_sb_noss_1
Har hört att de funkar inte med Android auto men då är den beprövad med Android auto? :)
av Rådlös
#1450012
Jag kan skjuta in här, jag har ingen Volvo längre, men i min Fo** heter kommunikationssystemet Zync 3 och det är helt förberett för antingen I-Phone eller Android, men det får inte vara gamla operativsystem.
Någon nämnde uppkopplingstid. Den är så kort så man reagerar inte över det. Kanske 15 - 20 sekunder eller så? Sedan har jag en finess till i sammanhanget men det hade nog inte biltillverkaren tänkt på. Jag har ett leveransmonterat DEFA motorvärmarsystem, WarmUp. Motorvärmare (el), kupéfläkt och batteriladdare. Detta går att styra med en app i någon av dom båda nämnda telefonerna, måste laddas ner och installeras. Där krävs det att nätkabeln från eluttaget är ansluten till bilen. Sedan kan man på fjärravstånd, Bluetooth, styra när värmen skall vara klar och att batteriet är laddat etc. etc.
Jag kan tillägga att ljudet är imponerande i detta Zync 3. Det kommer genom bilens högtalare, som i detta fallet är fabrikat SONY (fabriksmonterat). Första gången vi provade det lät det som om vi pratade med en passagerare som satt med oss i bilen. Men vederbörande talade alltså i sin mobiltelefon flera mil ifrån oss.

Är det nytt i MY24 utan automatisk parkerings[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]