Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pmb
#1448698
Köpråd gott folk
Är i tankarna att köpa ny V60.
Lite beslutsångest. Velat mellan mellanmjölk B4 eller aningens modernare T6.
Utrustningen ser snarlik ut. Inscription, helskinn, navigation, ljus och komfortpaket etc etc
Som jag specat ihop bilarna så hamnar jag på ca 500’ för B4 och 560’ för T6.
Känns lite i mastigaste laget för T6 men motorn lockar en del. Hur pass omodern kommer laddhybriden vara, säg om 2-3 år. Hopplöst oattraktiv. Bensinen vet man från början hur den kommer stå sig lite. Känner mig inte helt redo än för 100% elbil.
Körmönstret är som så här. Ca 15-2000 mil om året. Vardagskörning 4-5 mil till jobbet tur o retur, lite stadskörning samt skidresor uppåt landet och lite bilresor inom landet på sommaren.
Vad tycker ni? Motivera gärna! :-)

/Martin
av Fattiglapp
#1448702
Antar att du har laddmöjlighet hemma, annars är valet B4.
Skiljer det ”bara” 60000 (före premie?) lär du ju ekonomiskt kunna räkna hem T6 (lägre skatt, ev premie, några tusen mil på el, ev högre andrahandsvärde). Jag valde T6, men har inte fått den ännu så oklart om det var rätt val. Jag kunde räkna hem det, och tycker T6:ans drivlina känns fantastiskt mycket bättre.
Enda som talar mot T6:an tycker jag är om du behöver fyrhjulsdrift. T6:ans är bara fyrhjulsdriven om du frågar en Volvosäljare, och hjälper kanske till att dra upp båten, men tveksamt om det ger stabilitet på vintervägen.

Båda bilarna kommer kännas omoderna om 2 år.
av pmb
#1448713
Japp laddmöjligheter finns.
Ja just det. Miljöbilspremien har jag missat helt. Vad kan den tänkas ge?
13% rabatt på båda bilarna gör ju att man blir lite sugen på det i mitt tycke roligare alternativet T6. Men B4 kanske är det förnuftigaste valet med tanke på hur fort elbils- och hybridutvecklingen. Just infrastrukturen kring 100% elbilar gör ju att jag tvekar till att gå hela vägen mot elbil.
av Fattiglapp
#1448715
Om jag minns rätt hamnade premien strax under 20000 nu efter kvartalsskiftet som var, men kolla upp det om det är avgörande för valet.
Håller inte med om att B4 skulle vara det förnuftiga. En 12kWh hybrid kommer snart kännas omodern, men en mildhybrid känns omodern i dag.
Jag kunde av olika skäl inte välja elbil, men hade alternativet funnits hade jag varit sugen. Men visst är ju risken att infrastrukturen inte hinner med, då passar ju laddhybrid bra.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1448718
B4 är en behaglig drivlina. Men valet är lätt här. Hade B4 kostat 400 hade du ju kunnat motivera den för det. Volvo är väl tyvärr inte med vad gäller räckvidd på pluginhybriderna längre. Då får man kolla annat. Typ nya c-klass
av Fattiglapp
#1448720
B4 är väl inte en drivlina utan två, någon på marknadsavdelningen hade lite otur när de tänkte... vet inte ens vilken av dem vi pratar om här :-D

Edit: det är nog bensin TS menar när jag tänker efter (och läser rubriken :-D)
Användarvisningsbild
av bem
#1448732
Räkna på hur mycket du tjänar på att åka på ren el i en laddhybrid i låt säga 5000 mil per år och hur många år du skall behålla bilen (3 år?). Och skatten under samma period. Blir ändå en del pengar. Lägre skatt på bensinaren efter 3 år förstås p.g.a. Malusskatten de 3 första åren.
Huvuddelen av din körning kan kanske ske på ren eldrift?
Jag provkörde en V60 T6 Recharge 2021:a i februari. Oj vad kul den var att köra, rena sportbilen ju. Skapligt drag i den och låg som ett strykjärn på vägen. Blev dock en ny V90 T6 Recharge Inscription som enl. senaste besked skall levereras vecka 29. Sen kanske du vet att nuvarande chipbrist gör att vissa saker inte kan finnas på en Volvo f.n. BLIS t.ex. På V60 tror jag inte man kan få 360 graderskamera heller. Driver Awareness tror jag heller inte man kan få på V60. Finns i tråden Vi som beställt V60 där du kan läsa mer om sånt. V60 T6 Recharge har ingen permanent 4-hjulsdrift men du kan lägga i ett läge så du har fast drift på både framhjulsdriften (bensinmotorn) och bakhjulsdriften (elmotorn) som är användbart i olika lägen typ dra upp båt på trailer vid båtramp och liknande situationer det verkligen är bra att alla 4 hjulen greppar.
Om du inte redan gjort det, provkör hos en Vovohandlare en V60 T6 Recharge. Kommer garanterat bli kul.😀
Om det blir lika kul för plånboken får du sätta dig räkna på. Man blir ju lite mörkrädd, men kanske tvunget för miljöns skull, när man hör att kanske redan år 2030 det kan bli förbjudet sälja nya diesel- och bensindrivna bilar i Sverige. Och Volvo skall ju bara sälja helt eldrivna bilar 2030, inga laddhybrider ens. Det indikerar var vi är på väg. Vet inte om och vad det kan vara för skillnad i försäkringskostnad mellan en V60 B4 och T6 Recharge men det är väl lätt kolla. Skatten på V60 T6 recharge är i alla fall 360 kr per år. Miljöbilspremien på laddhybrid är lägre nu än förra året men är fortfarande hyfsat många tusenlappar, 16500 kr är det på min V90 T6 Recharge 2022:a. Det var mer förra året. Lycka till!
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Paglar
#1448735
Jag tror hybriden är ett utmärkt val för dig, med din årliga körsträcka och laddmöjligheter så kommer du att kunna köra största delen på el.
Jag körde 2000 mil första året med laddhybriden knappt hälften av normalt pga Covid och hemarbete. Bensinförbrukningen landade på 0,22 l/mil + 1,27 kWh/mil till en kostnad av ca 5 kr/mil för första året. Hade jag kört en ren bensinbil med mitt körmönster med många korta körningar hade den dragit minst 1l/mil.
av motorhuven
#1448804
Eller glömma dessa alternativ och köra helt fossilfritt istället, dvs. om du kan få tag på en b4(d), även om det är stenåldern, död produkt och allt som folk fått för sig och tankar ful-el. De flesta mackar har hvo100 eller motsvarande. Jag vill ha och är pro nästa generation elbil men här och nu bör vi tänka på miljön medan det går.

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]