Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1448836
Fattiglapp skrev: fre 04 jun 2021, 21:13 Alla tankar inte ful-el. Själv kommer jag tanka egenproducerad sol-el (som jag förvisso annars kunde sälja, men ändå...)
Så härligt att i stort sett vara självförsörjande, att kunna ”tanka” bilen från egenproducerad solcellsel. ☀️ Blir nog fler och fler som ser det som en bra lösning att ”tanka” sin laddhybrid eller rena elbil om man bor i villa, radhus och liknande.
Kanske jag också skaffar solceller vad det lider till min V90 T6 Recharge som levereras v. 29. Frestande är det i alla fall. Bor i villa så går bra ur den synvinkeln.
/Bo
av kantarell
#1452649
Sedan en tid tillbaka kör jag min xc60D4 R-Design 2019 uteslutande på HVO100 utan att märka någon skillnad mot vanlig diesel. Men det kostar att köra fossilfritt, ja jag vet att det kan finnas en liten gnutta ej fossilfritt även i HVO100 beroende på hur andelen vätgas framställts, och idag så tankade jag 68,77 liter för 1 241,99 kr, alltså 18,06 kr/liter. Inte mycket kvar i 71-liters tanken när jag nådde macken.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1452654
poseidon skrev: lör 03 jul 2021, 17:53 Varför är det alltid dyrt att leka miljövän?
Ja det är frågan, oavsett om det gäller mer miljövänliga drivmedel eller att köpa en stor eldriven familjebil med bra dragvikt på kroken där bak.
HVO100 borde kosta åtminstone 3-4:- mindre än vanlig diesel/liter och 70.000:- i premie på en elbil för 8-900.000:- ger jag inte mycket för...
av pmb
#1453463
Sen återkoppling, sorry…
Men bestämde mig hur som helst för en V60 T6, preliminär leverans v43. Ska bli intressant att hur försenad den kommer att bli. Nöjd ifall den kommer i år iaf, gärna innan vinterdäcksäsongen. Har börjat kolla lite på vilken laddbox man ska ha. Vad rekommenderar ni som kör laddhybrid/elbilar? Kanske klokt att ta höjd för att man inom 3-4 år rullar med elbil, laddboxarna kanske ändå kommer vara hopplöst omoderna om par-tre år ändå :-)
av Lockis
#1453464
pmb skrev: fre 09 jul 2021, 13:42 Sen återkoppling, sorry…
Men bestämde mig hur som helst för en V60 T6, preliminär leverans v43. Ska bli intressant att hur försenad den kommer att bli. Nöjd ifall den kommer i år iaf, gärna innan vinterdäcksäsongen. Har börjat kolla lite på vilken laddbox man ska ha. Vad rekommenderar ni som kör laddhybrid/elbilar? Kanske klokt att ta höjd för att man inom 3-4 år rullar med elbil, laddboxarna kanske ändå kommer vara hopplöst omoderna om par-tre år ändå :-)
Tror du gjorde helt rätt val.
Pratar man rena pengar under en 3 års period där grund priset bara skiljer sig 60' så efter bonusar och skattereduktion så har du nog realistiskt sett bara en differans på 15-20' (Räknar med ca 7000 i skatt om året på en B4 första 3 åren = 21.000 +~20000 i miljöbonus för din hybrid) 20.000 kör du nog in rätt snabbt när man börjar räkna milkostnad. min bil ligger på 0.52L/100km i dagsläget över 1200 mil. En B5 Bensin ligger nog närmre 0.9L/100km.

Kalkylen blir således en drivmedelsbesparing på ~20000 över 6.000 mil.
Om man räknar 1.5:-/kWh samt ett bensinpris på 16:-/L. Då har jag räknat med en snittförbrukning av 2kWh per mil.

Behåller du bilen mer än 3 år eller kör mer mil med en medelförbrukning på ~0.5 eller mindre blir ju kalkylen ännu bättre ;-)

Inser att mitt inlägg kanske var onödigt då du redan beställt. Men det kan ju ändå vara kul att se hur andra räknat. Jag har ju en gång för inte länge sedan räknat på B5 kontra T6 också :-D

Lycka till med din nya bil när den väl anländer.
av Fattiglapp
#1453475
pmb skrev: fre 09 jul 2021, 13:42 Sen återkoppling, sorry…
Men bestämde mig hur som helst för en V60 T6, preliminär leverans v43. Ska bli intressant att hur försenad den kommer att bli. Nöjd ifall den kommer i år iaf, gärna innan vinterdäcksäsongen. Har börjat kolla lite på vilken laddbox man ska ha. Vad rekommenderar ni som kör laddhybrid/elbilar? Kanske klokt att ta höjd för att man inom 3-4 år rullar med elbil, laddboxarna kanske ändå kommer vara hopplöst omoderna om par-tre år ändå :-)
Jag har en Easee, och är väl i huvudsak nöjd. Har å andra sidan inte provat någon annan, men har inte haft npgra problem.
+ klarar 3 fas 32 A (men jag har bara installerat 16A)
+ går bra ihop med tex Tibber som kan styra laddningen
+ löstagbar men låsbar kabel (avgörande för mig som behövde mer än 7m kabel)
- Easees egen app är väldigt befriad från funktioner

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]