Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Molind
#1447303
Har nu haft min bil i ca 3 månader. Och har upptäcket en märklig sak att ratten inte sitter rakt utan den sitter snett till vänster och det gör att bilen drar åt höger.

Varken jag eller frugan har kört på något som har gjort att den drar åt höger.

Eftersom det är elektronisk servo kan det ha hänt något med styrväxeln eller servon?

Någon annan som har/haft liknade problem?
av least
#1447354
En ratt som pekar åt vänster bör få bilen att dra åt samma håll.
Att ni skulle ha två fel på styrningen utan att ha kört på något låter underligt.
av Molind
#1447362
Vet att det kanske låter orimligt. Men håller jag ratten rak så drar bilen till höger och för att bilen INTE skall dra åt höger så måste ratten vara å vänster.
Och jag har inte kört på något.
av pergrein
#1447364
Troligen slarv från fabriken. Hade det på min förra V60 och man fick göra en hjulinställning. Har ni haft den sen ny? Annars kan ju förra ägaren kört på något. Nå en hjulinställning kommer nog lösa problemet, börja med det iallafall.

Mvh
Per
av Erik Å
#1447473
En liten tendens att sträva åt höger finns på alla bilar pga att vägarna är "bomberade" dvs de lutar utåt från mittlinjen för att regnvattnet ska rinna av.
Har justerat framvagnen på min så jag har ratten exakt i mittläget på "vanlig" 2-filig landsväg.. Blir förstås fel i motsatt riktning i vänsterfilen på motorväg i stället.
Men där är jag inte så ofta.. ;-)
av jaronsso
#1447487
Erik Å skrev: tor 27 maj 2021, 01:50 En liten tendens att sträva åt höger finns på alla bilar pga att vägarna är "bomberade" dvs de lutar utåt från mittlinjen för att regnvattnet ska rinna av.
Har justerat framvagnen på min så jag har ratten exakt i mittläget på "vanlig" 2-filig landsväg.. Blir förstås fel i motsatt riktning i vänsterfilen på motorväg i stället.
Men där är jag inte så ofta.. ;-)
Normalt ska man ju inte behöva justera för vägars lutning då den i de allra flesta fall är direkt omärkbar. Oftast ca 2-3 %.
Alltså 2-3cm per meter. För en bil är det inte märkbart och i synnerhet inte med tanke på att vägbanorna i sig oftast tappar del av lutningen pga hjulspår.
Dessutom skiljer lutningen mellan olika vägar, särskilt mellan nya och gamla vägar.
Det uppstår också skillnader i kurvor, av naturliga skäl.

Svårt att justera för alltså. För att inte säga omöjligt.
av Erik Å
#1447651
jaronsso skrev: tor 27 maj 2021, 07:53 ..Svårt att justera för alltså. För att inte säga omöjligt.
Inte alls. Man justerar tills ratten står rakt då man åker på typisk spikrak svensk landsväg :-D
Givetvis så kommer det att variera med vägen skick men det är medelvärdet jag talar om.
Skulle man försöka sig på en fyrhjulsmätning efter det skulle man antagligen se en aning osymmetrisk toe fram.
av jaronsso
#1447675
Erik Å skrev: tor 27 maj 2021, 23:10
jaronsso skrev: tor 27 maj 2021, 07:53 ..Svårt att justera för alltså. För att inte säga omöjligt.
Inte alls. Man justerar tills ratten står rakt då man åker på typisk spikrak svensk landsväg :-D
Givetvis så kommer det att variera med vägen skick men det är medelvärdet jag talar om.
Skulle man försöka sig på en fyrhjulsmätning efter det skulle man antagligen se en aning osymmetrisk toe fram.
Ha. Jodå.
Medelvärdet på vadå? "Den typiskt spikraka Svenska landsvägen" ?

Som sagt - lutningen är generellt 2-3 cm per meter, på en ny väg idag. Alltså inget som ger några utslag på en ratt öht.
Den är dessutom annorlunda på äldre vägar.
Den blir annorlunda över tid pga slitage.
Den blir annorlunda i kurvor.

Vilket är "medelvärdet" på det? :-)

Placeboeffekten ska inte förringas förvisso :-)

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]