Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trojlee
#1446815
Vad kör ni med för OBD läsare till era v60?
Tänker att det behövs sen när man ska byta
Bromsklossar 8-)
Användarvisningsbild
av js1
#1446843
ICarsoft
av Malmstroem
#1446844
Det kan vara bra att kontrollera vad som stöds först.

ICarsoft kunde inte backa bromsklossarna på min XC90 -17.

Det blev 9-volts batteri istället…
Användarvisningsbild
av js1
#1446845
Har du uppdaterat den?
av Malmstroem
#1446948
Jag har en några månader gammal CR Pro.

Den uppdaterades vid inköp till senaste mjukvaran. Den kunde i alla fall inte backa parkeringsbromsen på min XC90 -17. Den klagade på att modellen inte stöddes.

Det kommer troligen stöd någon gång i framtiden. Nu blev det 9-voltsbatteri istället. Nästan lika enkelt.
av wbr
#1449569
Vad menas med "Nu blev det 9-voltsbatteri istället. ", har du lust att förklara?
av Malmstroem
#1449596
Du tar bort elsladden som går till oket, sedan tar du ett 9-voltsbatteri med några ledningar fastsatta på polerna, och lägger spänning på kontaktstycket på bromsoket. Gör du rätt så startar elmotorn och drar tillbaka bromsbacken.

https://www.youtube.com/watch?v=sbIFG_8vSKk är ett exempel. Jag tycker det är lättare att hantera ett vanligt 9-voltsbatteri istället för startkablar som i den filmen.
Användarvisningsbild
av frazer
#1449615
Volvo har valt att implementera endast de delar av ODB2-protokollet som krävs enligt lag (så att besiktningen kan se felkoder kopplade till avgasrening). Därav går det varken att läsa ut mycket, eller göra mycket, via ODB2 på moderna Volvo-bilar. Tråkigt kan jag tycka, då andra bilmärken inte valt att gå den vägen vilket gör att man som bilägare kan styra mer saker och göra mer saker på egen hand.

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatio[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]