Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Olsisco
#1444406
En fråga som jag (trots att jag läst manualen) inte lyckats få svar på. Jag undrar vad som händer när man använder parkeringsvärmaren på vintern. Är det så att kupé OCH motorblock värms upp (alltså som en motorvärmare+kupevärmare) eller är det endast kupén som berörs av värmaren?

Min lokala volvohandlare menade att my20 värmer kupé OCH motorblock men att senare modeller ENDAST värmer kupén...

Någon som känner till vad som egentligen gäller?
av Malmstroem
#1444420
Vilken modell pratar du om?

De bilar som har bränslevärmare kommer med mycket stor sannolikhet att fortsätta att värma både motor och kupé, oavsett vilken årsmodell det rör sig om. Hybriderna som går över till att värma kupén elektriskt kommer från MY21 inte (så vitt jag vet...) att även värma motorn. Det torde inte vara en bra ide att ödsla el från batteriet för att värma motorblocket.
av Olsisco
#1444421
Min bil är en XC60 med B4 motor. Enligt försäljaren så hade MY21 endast värmning av kupé. Är det -25 ute så tänker jag att man gärna vill att motorn berörs av uppvärmningen och inte bara kupén. Måste jag välja så vill jag nog faktiskt att motorn värms upp istället för kupén...

Det kan givetvis röra sig om ett missförstånd, men det var så jag förstod det hela.
av Malmstroem
#1444463
Helt omöjligt är det väl inte -- men jag har personligen väldigt svårt att se att Volvo skulle designa om bränslevärmaren så att den blir avsevärt mycket sämre. Därför tror jag att B4/B5 även fortsättningsvis har en värmare som tar hand om både motor och kupé.

Det är en annan sak med hybriderna som har ett stort batteri och kan värma upp kupén.
av Olsisco
#1445095
dom gånger jag kört min värmare på min 2020 tillverkad jun -19 har det smält på huven
Skulle vara intressant att veta om snön smälter även om bilen är en MY21 exempelvis...
av pergrein
#1445107
Har my21 och den värmer motorn.

Mvh
Per
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]